Afspraak met longarts

1
Goedemorgen,

Op 21 november heb ik mijn controle afspraak met de longarts na gebruik van 3 maanden cpap.
Ik ben aardig gewend aan de Resmed 11. Enkele keer gooi ik het masker af en soms wordt ik wakker omdat de lucht via mijn mond ontsnapt.
Hierop het ik mijn mond afgetapt. Dit vind ik echt verschrikkelijk dus ik moet nog op zoek gaan naar een kinband.
Mijn klachten zoals vermoeidheid enz zijn beduidend minder maar zeker niet weg. Hoofdpijn en niet uitgerust wakker worden zijn elke ochtend aanwezig.
Nu heeft de verpleegkundige mij uitgelegd hoe ik in het klinisch menu kom. Dus heb zelf wat aanpassingen kunnen maken om eea uit te proberen.
De resmed was ingesteld op vaste druk 5,2.
Ik heb de resmed een poosje op een Auto for her stand gezet met iets hogere druk 7,2-8,4 en epr 2 en ook en ook lager met epr 1.
Nu heb ik de druk vast op 7,2 met epr van 2. Op de mond lekkages na, slaap ik hier goed mee. ahi te verwaarlozen.
Nu wil ik goed voorbereid zijn op het gesprek met de longarts want ik hoop ook de laatste klachten nog weg te krijgen.
Ik heb van de afgelopen 2 nachten van Oscar een paar screenshots gemaakt misschien dat jullie nog iets zien bij de instelllingen of bij de flow limitation dat verbeterd kan worden.
Bijlagen

Re: Afspraak met longarts

2
Heb je last van je longen vanwege dat de longarts je begeleidt?

Mij valt op dat je inademing langer is dan de uitademing en het is beter als het andersom is.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Afspraak met longarts

3
Een longarts is bij Cpap gebruik vaak de eindverantwoordelijke en bij gebruik van een mra is dit de Kno arts.

Wat je kunt doen is de druk met kleine stapjes van 0.2 cmh2o verhogen en dan kijken of de mond automatisch gesloten blijft. Ook een kinband met de vorm, zoals die van de Ruby chinstrap, kan veel helpen om de mond gesloten te houden. Ook de nog aanwezige flow limitation kan hierdoor verbeteren. Lees, verminderen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Afspraak met longarts

11
Misschien heb je moeite met uitademen tegen de druk in. Dan zou hogere epr wat verlichting kunnen geven. Misschien epap op 5,6 houden en de ipap beetje verhogen zodat je hogere epr hebt.

En ook overdag in rust eens timen hoe je ademhaling dan is.

Of misschien heb je wat hyperventilatie.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Afspraak met longarts

12
Ik heb nu een paar dagen met de kinband geslapen. Het is iig prettiger dan de mond tapen. En de lekkages zijn minder.
Het duffe gevoel en hoofdpijn blijven helaas.
Ik heb de overzichten van vannacht hierbij geplaatst.
Is dit voldoende of zal ik de druk nog iets verder verhogen?
Bijlagen

Re: Afspraak met longarts

15
Ik zie nog wel flow limitation dus iets verhogen is denk ik goed. Je zou de Ipap 1 kunnen verhogen, dan is de epr 3 en dan hopelijk minder flow limitation.

Maar probeer het uit, je kunt altijd weer terug.

De verhouding inademing uitademing is in ieder geval al beter.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Afspraak met longarts

17
Vanochtend heb ik de afspraak gehad met de longarts.
Zij vond het erg goed gaan; ahi rond de 1 en klachten worden minder.
De restklachten vond ze na 3 maanden nog passend.
Ik heb nog geprobeerd om het gesprek naar de ademhaling en eventuele flowlimitations te laten gaan maar toen vond ze dat hoofdpijn en sufheid ook nog andere oorzaken kon hebben. Ik heb ook nog gevraagd over de insp en exp tijd maar dat vond ze te verwaarlozen.
De instellingen zoals ze nu zijn van ipap 8.2 en epr 2 waren prima.
Extra kinbandje voor mondlekkage krijg ik toegestuurd.
Volgend jaar heb ik mijn volgende afspraak
Bijlagen

Re: Afspraak met longarts

18
San22 schreef: 21 nov 2022, 11:21
Ik heb nog geprobeerd om het gesprek naar de ademhaling en eventuele flowlimitations te laten gaan maar toen vond ze dat hoofdpijn en sufheid ook nog andere oorzaken kon hebben. Ik heb ook nog gevraagd over de insp en exp tijd maar dat vond ze te verwaarlozen.
Tja, tja...... Dan stel je wel al heeeel moeilijke vragen aan zo'n arts hoor :-) Verder dan AHi komen ze niet zo vaak.

Ik zou nog een beetje experimenteren met de instellingen, de grafiek kan nog wat beter.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Afspraak met longarts

19
San22 schreef: 21 nov 2022, 11:21 Ik heb nog geprobeerd om het gesprek naar de ademhaling en eventuele flowlimitations te laten gaan maar toen vond ze dat hoofdpijn en sufheid ook nog andere oorzaken kon hebben
Dat klinkt als een afleidingsmanoeuvre. Residuele beknelling van de ademhaling (FL, <50% hypopneus) is de meest voor de hand liggende reden voor dergelijke klachten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Afspraak met longarts

20
Inderdaad jammer dat een longarts niet echt het beste resultaat uit zo'n apparaat wil halen.
Maar goed ik heb voor nu deze stand ipap 8,4 en epr 3 en dat blijft voorlopig zo.

Kinband werkt prima , het zit bij mij onder mijn kin en niet erover heen getrokken tot aan mijn mond. Dit omdat ik ivm plekjes zonneschade aan mijn lip vorige week een stikstof behandeling heb gehad. Prima geslapen zonder lekkage.

Nu de tijd geven.
Bijlagen