Probleem te hoge druk?of teveel weerstand , hierdoor te hoge aanmaak rode bloedcellen?

1
Hallo mijn naam Jan Huberts 69
Gebruiker van Resmed Apneu apparaat, en vermoed hierdoor aandoening teveel aanmaak rode bloedcellen.
Ik heb sinds ongeveer 6 jaar een Resmed Apneu apparaat,
Was aan begin geloof ik ingesteld op 8 , na contact longass mocht dat hoger, later weer , 11 was ook goed.
Toen ik keer bezoek kreeg van leverancier voor masker controle, vond dit niet kunnen, ze kunnen niet zomaar verhogen .
Long ass vond van wel.
Maar nu komt het, ongeveer denk ik 5 jaar last van te hoge aanmaak rode bloedcellen,
Onderzoek gehad ook beenmerg etc, geen polycitamie vera maar Polycitamie ,
En onbekend waardoor aanmaak wordt veroorzaakt.
Internist vroeg wel Apneu apparaat goed afgesteld, ik zei ja ,waarden zijn goed.
Nu steeds bij klachten van hitte aanvallen, branderige rode huid gezicht, krijg ik aderlating tappen ze 600 ml bloed al en maand later de tweede keer.
Dan geen klachten. Laatste keer minder effect.

Als er snachts te weinig zuurstof in komt, dan maakt beenmerg meer rode bloedcellen aan.
Kan het wezen dat mijn druk tehoog is, ? Of teveel tegenstand uitademing.
Heb ergens gelezen dat , dit niet goed is, er te weinig bloedlichaampje los gelaten worden.
En zou dan hierdoor snachts lichaam teveel aanmaken.

Ik heb.nu mijn druk verlaagd naar 9 en epr naar 1. Geen ramp ingeschakeld.
Ik vind het moeilijk te voelen, als ik apparaat aanzet voel ik helemaal geen lucht druk terwijl die er wel is als ik masker optil.
Helemaal aangewend denk k.

Is er een forum lid die wat meer weet, van CO2 enC0.
Graag advies.

Re: Probleem te hoge druk?of teveel weerstand , hierdoor te hoge aanmaak rode bloedcellen?

4
Ik lees alleen vanaf het scherm uit.
Het gaat mij vooral om heb ik de stand 10.8 tehoog staan, en ik daardoor moeilijker uitadem,
Houdt ik dan te veel koolzuurgas vast?
Of omdat door hoge stand ik meer ademhaal en tocht teveel koolzuurgas uitadem.
Heb gelezen dat koolzuurgas nodig is om zuurstof los te halen van de hemoglobine,
Als dat niet gebeurt, zal het beenmerg meer rode bloedcellen aanmaken
Ikheb dus probleem met teveel rode bloedcellen aanmaak, met onbekende oorzaak, misschien door Apneu apparaat.

Re: Probleem te hoge druk?of teveel weerstand , hierdoor te hoge aanmaak rode bloedcellen?

5
JanH schreef: 16 nov 2022, 20:46 Het gaat mij vooral om heb ik de stand 10.8 tehoog staan, en ik daardoor moeilijker uitadem,
Houdt ik dan te veel koolzuurgas vast?
Als dat het probleem is, dan is de oplossing BiPAP.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Probleem te hoge druk?of teveel weerstand , hierdoor te hoge aanmaak rode bloedcellen?

10
oscar-app.nl

In tegenstelling tot de domeinnaam is het geen "mobiele app" maar een desktop applicatie. Tegenwoordig heb je ook sleephq.com welke in de browser werkt, mogelijk ook een mobiele browser.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Probleem te hoge druk?of teveel weerstand , hierdoor te hoge aanmaak rode bloedcellen?

11
Hallo Jan, Oscar (voorheen SleepyHead, bestaat nog steeds maar wordt niet meer verder ontwikkelt) is geen app voor de mobiele telefoon. Je kunt het installeren op een PC of op een Laptop. Het is beschikbaar voor diverse systemen en het is gratis. Beschikbaar in vele talen, waaronder Nederlands.

In dit forum kun je het hier vinden: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=11327

De handleiding is nog niet af, maar je kunt ook een handleiding vinden in Amerika die geheel in het Nederlands te lezen valt.

Oscar is uitermate geschikt om de Resmed zelf uit te lezen en geeft via tabellen cijfermatig weer hoe de nacht is verlopen. Bovendien is Oscar zeer grafisch waardoor de nachtelijke slaap goed in grafieken wordt weergegeven. Iets waar vele fabrikanten nog wat van kunnen leren.

Er is tegenwoordig ook nog een website https://www.sleephq.com/ waar je jouw gegevens naar toe kunt uploaden en waarmee je een link kunt aanmaken om jouw gegevens te kunnen tonen aan anderen, bijvoorbeeld in privé berichten of op het forum. Anderen kunnen dan 'dynamisch' in grafieken kijken via in- en uitzoomen, terwijl afbeeldingen van Oscar 'statisch' zijn. Deze uitlezing komt ook redelijk over één met de grafieken van Oscar en samen met Oscar kom je tot een mooi pakket om de sd kaart uit te lezen. Op deze wijze kun je zien wanneer, hoelang, hoe vaak er ademstops of bijna ademstops optreden. Vele duizenden mensen over de gehele wereld maken gebruik van Oscar en ook SleepHQ komt steeds meer in beeld als handig hulpmiddel.

Ik kan je beide programma's echt aanbevelen en deze geven meer informatie dan myAir van Resmed zelf.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar