Antidepressiva

1
Gelijktijdig gebruik van cpap en antidepressiva bijt elkaar een beetje vanwege de ontspanning van de spieren ook in de keel.
Er is bijna niks te vinden op internet hier over. Opium achtige kort gebruik rustgevers lijken het meest spierverslappend te zijn. Die gebruik je als het goed is ook maar tijdelijk.
Alternatieven zijn er zonder opium achtige werking in de vorm van Promethazine, dat inderdaad nadelen heeft.
Maar hoe zit het met antidepressiva? Ze zullen niet allemaal gelijk zijn qua spierverslappig.
Welke wel en welke liever niet? Welke ervaringen zijn hier mee? Het kan indvidueel veel verschilen hoe een antidepressivum ervaren wordt, dat weet ik

Re: Antidepressiva

2
Anti-depressiva kunnen iets van invloed zijn op de AHI; de een wat meer als de ander. Maar niet zoveel als rustgevende middelen zoals benzodiazepines bv. oxazepam, diazepam, lorazepam, enz en slaapmiddelen. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn bij CPAP-gebruik: De druk kan er op aangepast worden. Ik heb een tijd venlafaxine = Efexor gebruikt. Bij mij had dat geen invloed en was er geen drukaanpassing nodig. Middelen zoals promethazine zijn niet aan te raden. Dit is geen anti-depressivum maar een middel tegen allergische reacties. Het heeft als belangrijkste bijwerking (berucht en vaak) dat je er duf van wordt en dat is niet de bedoeling.

Ps. Gebruik alleen een anti-depressivum als je depressief bent. Voor rustgevend gebruik is dit te grof geschut met te veel kans op bijwerkingen.

Groet, Jan

Re: Antidepressiva

3
Dank voor je reactie. Ja ik gebruikte jarenlang venlafaxine en later duloxetine gelijk met cpap. Nooit problemen eigenlijk. Na anderhalf jaar medicijnvrij ben ik terug depressief. Worstelde ineens met maskers en inslapen. Toen promethazine gekregen omdat inslapen ahi 10 gaf en ik wakker bleef. Paar nachten gebruikt. Al die middelen zijn liever te vermijden maar je moet toch iets om te slapen. Inmiddels vannacht weer zonder pil toch bijna 7 uur geslapen met ahi 1,3 dus das goed he.

Re: Antidepressiva

4
Moet wel zeggen dat de promethazine ook enige afkick oplevert. Niet al te erg hoor maar ik voelde me wat raar, beetje uit mijn huisje, niet op mijn gemak, wat is er toch? Toen ineens dacht ik o ja, even wennen aan geen pil geslikt vannacht…