Condensprobleem in masker

1
Misschien heeft iemand advies

Ik ben een gebruiker van fisher & paykel sleepstyle ( de nieuwste )
Als masker de comfort gel.
Verwarmde slang met fleecehoes.
Onverwarmde slaapkamer.

Nu de nachten kouder worden heb ik super veel last van vocht in mijn kapje.
Gemiddeld 2x per nacht word ik hiervan wakker. Moet dan het masker droogmaken.
Vochtstand staat op 2 of 3 stippen.
Heeft iemand een idee hoe ik het condens probleem kan verminderen?

Udo

Re: Condensprobleem in masker

3
Hoi ruud,
Ik heb de informatie doorgelezen over condens problemen.
Zie echter nog niet een goede oplossing voor mij.
Er wordt gesproken over vocht in de slang, maar ik denk dat het meer vocht is van uitademing in het masker…?
Vochtigheid lager zetten zou wellicht helpen, maar dan wordt de lucht zo ontzettend koud.
Slang instelling warmer/kouder zetten is volgens mij met dit apparaat niet mogelijk.
Ik gebruik al jaren een fleecehoes icm verwarmde slang. Ik lees nu dat dit niet goed is. Waarom wordt niet uitgelegd.
Loop een beetje vast…..

Re: Condensprobleem in masker

4
Karper schreef: 15 nov 2022, 23:36 Ik gebruik al jaren een fleecehoes icm verwarmde slang. Ik lees nu dat dit niet goed is. Waarom wordt niet uitgelegd.
Het is niet slecht, maar in normale situaties overbodig. De verwarmde slang is thermostatisch geregeld, dus hij zal minder elektriciteit verbruiken als er minder warmte weglekt (vergelijk het met isoleren van je huis) dus bij kamperen kan het zeker zinvol zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Condensprobleem in masker

5
Karper, maak je gebruik van de ThermoSmart verwarmde slang van de fabrikant Fischer & Paykel of maak je gebruik van de universele Hybernite verwarmde slang?

Onderstaand bericht is gebaseerd op de F&P Icon (+), mogelijk werkt dit anders bij de F&P SleepStyle.

Lees dit bericht ook eens door: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=10646
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Condensprobleem in masker

6
Dank voor je bericht ruud. Vannacht 4x masker moeten uitdrogen met een doek.
Ik heb het doorgelezen. Mijn sleepstyle apparaat heeft echter ( voor zover ik kan vinden ) geen “boost” functie. Alleen vochtigheid functie.
Ik gebruik de thermosmart slang van Fischer & paykel.

Re: Condensprobleem in masker

7
Ik neem aan dat je bekend bent met de informatie uit dit bericht. Ook de filmpjes met uitleg.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=11731

Heb je de fleecehoes al eens verwijderd van de verwarmde slang? Wellicht is de werking van de slang anders met fleecehoes dan zonder deze hoes eromheen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Condensprobleem in masker

10
De temperatuur is erg gedaald vannacht en als je met een raam open slaapt daalt de temperatuur vrij snel. De slaapkamer temperatuur onder de 16 graden Celsius is zelfs voor een verwarmde slang te laag om nog goed te kunnen werken. Misschien de temperatuur in de slaapkamer niet lager dan 18 graden Celsius laten zakken?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Condensprobleem in masker

12
Klopt, ik gebruik op dit moment het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker. Om voor mij geldige medische redenen samen met twee kinbanden. Tevens plak ik met Leukopor pleister op de rol 9,2 meter lang en 5 cm breed in twee lagen mijn mond dicht. Eerste laag 9 cm lang, start horizontaal circa 4 mm onder de neus. Tweede laag 18 cm lang, start circa horizontaal 14 mm onder de neus van wang tot wang. Aan de linkerzijde met een om gevouwen rand van circa 1cm. Met deze rand trek je in één keer beide lagen van de mond.

Lekkage is laag, 0 tot circa 10 liter. De lippen goed tegenelkaar voor het plakken van de eerste laag. Vervolgens de tweede laag. Daarna doe ik de kinbanden om en vervolgens het masker.

Reden van dit alles: ik heb nog gaten in mijn gehemelte waardoor de luchtstroom richting de mond stroomt, om vervolgens via de lippen te ontsnappen. (ik ben geboren als schisis patiënt met open gehemelte, eenzijdige openening in bovenlip tot aan de neus, hazenlip, gespleten huig en plat scheefstaande neus)

Het masker bevalt mij goed, geen last van condens in het masker, maar gebruik wel het gehele jaar door de climate lineair verwarmde slang van Resmed. Temperatuur momenteel 23 graden Celsius. Climate control op handmatig en bevochtiger op stand 2. Door gesloten mond geen last van kurkdroge mond.

Het enige wat ik zie, is een vocht streep op de eerste laag van de pleister. Als deze naar onderen kruipt, onder de tweede laag, is de lekkage vaak wat hoger, dan richting de 10 liter. Hoe hoger de vochtinstelling, hoe meer vocht streep op de pleisters, hoe hoger de kans op lekkage.

Maar wat ik nu gebruik bevalt mij prima. Minimum uitadem druk 6,2 cmh2o en maximaal haalbare inademdruk 15,6 cmh2o (meestal 14,2 tot 15,0 cmh2o)

Ik gebruik al sinds december 2012 het neusdoppen masker, alleen toen andere van Philips, Fisher & Paykel en later Resmed. Het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker vind ik persoonlijk tot nu toe het beste masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Condensprobleem in masker

13
RuudJ schreef: Minimum uitadem druk 6,2 cmh2o en maximaal haalbare inademdruk 15,6 cmh2o (meestal 14,2 tot 15,0 cmh2o)
Grappig, ik zit momenteel op dezelfde waarden, heb minEPAP in stapjes tot deze waarde verhoogd en uitlopers zitten bij de 14. Lek is nog net onder de norm. Misschien toch maar eens met tape aan de slag "mits mijn huid dat accepteerd).