Inslapen met hogere ahi

1
Probleem: wegens benauwd en slecht verdragen van FF masker kreeg ik een lichte slaappil.
Promethazine maakt je suffig. Gaat inderdaad goed. Ahi rond 2 en wel 7 uur slaap
Maar nu probeer ik weer eens zonder pil. Lag ik een uur wakker met ahi van 10.7 !!
Dat je denkt wakker te liggen maar in werkelijkheid doezelt dat snap ik. Das een bekend verschijnsel omdat je je alleen de wakkere miniperiodes realiseert.
Maar waar komt die ahi van 10 ineens vandaan? Ik heb een keer of twee even aan mijn neus gekrabt onder het masker dus kort lekken maar daar schiet die ahi toch niet zo van omhoog? Ik snap dit niet. Iemand die dit snapt??
Ik kan niet eeuwig slaappillen slikken toch?

Re: Inslapen met hogere ahi

2
Snurkofoon schreef: 16 nov 2022, 00:00 Lag ik een uur wakker met ahi van 10.7 !!
Alle metingen zijn ongeldig als je wakker bent, dus dit heeft geen betekenis.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Inslapen met hogere ahi

4
Slaappilletje deed het niet meer na het bovenstaande geworstel dus nog opgezeten om te lezen tot de kleine uurtjes. Toen nog een uur of 4 geslapen. Ahi daalde tot 2,5 en later 3,1 na ontwaken.
Dus als ik verder probeer te slapen na ontwaken dan loopt ie weer op.
Wat naar is dit. Ik ben dus ineens afhankelijk van een slaappil maar die moet ik kennelijk ook voor 12 uur innemen anders doet ie het niet meer
Na ontwaken verder proberen slapen geeft dus ook oplopende ahi
Heel onprettig dit…. Hoe nu verder? Heb de ozaspleeg gemeeld maar verwacht daar niet veel van eerijk gezegd….

Re: Inslapen met hogere ahi

5
Snurkofoon schreef:
Na ontwaken verder proberen slapen geeft dus ook oplopende ahi
dat komt waarschijnlijk omdat je dan ook geregeld even wakker ligt, misschien 5 minuten, misschien 2 minuten, voordat je weer een korte tijd in slaap sukkelt. Als je wat wakker bent is je ademhaling heel onregelmatig en hou je soms onbewust je adem 10 seconden in en dat wordt dan geregistreerd en denk je dat je apeu hebt. Dus trek gewoon al die slaap/waak tijd af van je ahi scores.

Als je overdag je masker op zou hebben, bijv met tv kijken, heb je waarschijnlijk een extreme ahi score:-)
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Inslapen met hogere ahi

8
Ach ik kan de hele dag wel op het forum zijn zo zit ik te tobben met slapen en cpap. Fijn om tips en kennis te krijgen. Vooral het inslapen en doorslapen is moeilijk. Komt natuurlijk ook door de depressie. inslaapfase is moeizaam. Ik wacht al lezend en puzelend op een seintje dat de ogen dicht willen vallen. En dan na twee uur alweer wakker en opzitten en wakker liggen met masker op (met oplopende ahi maar dat zegt niet veel als je halfwakker bent) en nog eens proberen etc etc. Indommelen soms en gevoel niet genoeg lucht te krijgen bij het wakker worden.

Woensdag longfunctie onderzoek. Ben bang dat het copd is. Had 10 jaar geleden al klachten en longonderzoek. Kwam toen iets van Astma achtig uit. Ging over, sindsdien wel langere periodes met rokershoestje, soms smorgens piepen en overdag groen slijm. Dus ja dat lijkt meer copd achtig he. Temperatuurwissel geeft hoestprikkel. Niet blij mee en toch hoop dat het iets anders is met betere prognose
NEusmasker gaf ineens toch benauwd gevoel, kinband geprobeerd, vervangen door fullface masker. Dat hielp een beetje maar geeft nu toch dezelfde opgesloten sensatie vaak.
Het is een vaag verhaal met telkens andere klachten realiseer ik mij. Heb het gevoel erg te zeuren ook hier. Kan het bij de ozaspleeg niet goed kwijt. Die verwijst maar naar de longarts en die stelt oxazepam voor. Nou ja dat verergert de apneu natuurlijk dus niet gedaan. Paar keer promethazine genomen en dat hielp wel. Doorgeslapen met lage ahi. Nu weer zonder geprobeerd met wisselend succes, dan slaap ik dus niet in en door.
Wil graag zonder pillen omdat die de zaak op den duur niet beter maken he.
Is het normaal om een Bipap te krijgen als je apneu en copd hebt?

Re: Inslapen met hogere ahi

10
Goede morgen beste mensen

Het ging wel goed met slapen en de cpap. Doorgaans ahi onder de 2 soms iets hoger
Nu merk ik dat de depressie wat opspeelt en ik vaker even wakker wordt snachts. Lijkt niet van ademstilstand want geen bonkend hart en angstig maar gewoon wakker geworden. De Ahi is soms een nacht hoger.
3 of iets meer. Het zijn uitzonderingen. Meestal is het ahi onder de 2 of zelfs onder de 1. Wel goed dus.
Kan het zijn dat ik makkelijker wakker wordt van zelfs de lage ahi’s nu ik me slechter in mijn vel voel?

Er is ook huidirritaties op mijn achterhoofd misschien door de banden van het mond neus en kinmasker? Door medicatie zweet ik meer dan anders….
Plekjes met een roofje dat ik soms wegkrab.
Ik was die banden soms met afwasmiddel en goed uitspoelen. Het is niet zo een orettig verhaal om te lezen maar misschien is het herkenbaar? Al
Meerdere smeersels van de huisarts geprobeerd.
Ik merk iok dat een wondje aan mijn been bijvoorbeeld maar traag geneest. Lijkt gevolg van Suiker ziekte maar dat heb ik niet.
Alles hangt samen denk ik maar mogelijk herken en anderen zich hier in? Het wakker worden zonder buiten adem zijn en de huidirritaties zijn erfer nu ik me mentaal wat slechter voel.

Re: Inslapen met hogere ahi

11
Ik begrijp heel goed je zorgen en frustraties met alles wat er speelt. Het zou helpen als je je verdiept in OSCAR (is een aparte groep voor op dit forum) en ons laat zien hoe je therapie eruitziet. Daar kunnen we al heel veel uithalen! Je OSAS deskundige gaat dat zeker niet voor je doen.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Inslapen met hogere ahi

12
Snurkofoon schreef: 20 nov 2022, 10:41 Is het normaal om een Bipap te krijgen als je apneu en copd hebt?
Jazeker, dat is standaard aanpak.
Snurkofoon schreef: 25 sep 2023, 12:25 Kan het zijn dat ik makkelijker wakker wordt van zelfs de lage ahi’s nu ik me slechter in mijn vel voel?
Dat kan heel goed, want je kan nog steeds 30% hypopneus hebben die op een PSG wel worden geteld maar door het apparaat niet (50% grens).
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Inslapen met hogere ahi

13
Dank jullie zeer voor de antwoorden.
Ja oscar downloaden op mijn Mac en dan uitlezen van de cpap dat zou de moeite waard zijn lijkt me.
Ben helaas nogal onhandig met computers dus vandaar dat ik soms hier beginnersvragen stel. Maar krijg altijd heel goed antwoord!
De wonderlijke variatie some in mijn AHI registratie kan dus heel goed stress gerelateerd zijn begrijp ik nu. Stukje bij beetje kom ik er zo ook wel met de vaak uitstekende info van forumleden. Waarvoor hartelijke dank want inderdaad de info van het ziekenhuis vind ik wel erg sumier, zeker als er ook mentale dingen meespelen.
Dat moet toch wel vaker voorkomen lijkt mij.
Zo heb ik een slaaptest ondergaan die ouderwets was, met een hoop plakkers en zo erg oncomfortabel had ik naar mijn gevoel geen moment geslapen die nacht.
Pas toen ik de chaotische resultaten kwam bespreken bleek dat dat apparaat niet echt de slaap registreerde! Alleen de ademhaling…..geen conclusies uit de resultaten te trekken dus
Wel werd mij toen een andere geavanceerder test aangeboden met alleen een polsbandje die dan wel echt registreert wanneer je slaapt. Omdat het niet zo helder was wat er dan zou gebeuren met de uitslag ben ik niet ingegaan op dat aanbod. Ik was beducht voor het in moeten leveren van de cpap als de waarden te gunstig waren. Ik meen te begrijpen dat de gunstige waarden van ahi minder dan 5 kunnen betekenen dat de cpap goed helpt! Maar het kan ook gezien worden als: cpap niet meer nodig. Zolang als ik mij in depressie bevindt wil ik liever niet dit soort mogelijk verontrustende veranderingen hebben dus heb het zo gelaten. Over (inmiddels een half) jaar bellen ze weer eens op om te vragen hoe het gaat

Re: Inslapen met hogere ahi

14
Als jouw ahi onder de vijf uit zou komen, dan is dit dankzij het gebruik van het apparaat. Het zou onzinnig zijn om dan het apparaat weer terug in te nemen. Je zit dan zo weer hoog in de ademstops.

En een slaap test met al die plakkers is een PSG, PolySomnoGrafie, slaap test en die is heel uitgebreid. En dat is juist heel goed en dus niet ouderwets, maar zou veel vaker moeten worden toepast.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar