Relatie Tidal Volume apneu's events

1
Hoi Allemaal, het valt mij op in mijn grafieken dat op het moment dat mijn Tidal Volume onregelmatig wordt, ik ook last krijg van mijn Apneus volgens Oscar.

Kan iemand uitleggen wat de relatie is tussen apneu events en tidal volume? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn tidal volume stabieler wordt? en zo beter slaap? Ook valt het mij op dat op het moment dat mijn Tidal Flow onrustiger wordt, het APAP apparaat de druk begint te verhogen.


Bijgesloten een voorbeeld van de grafiek.
Bijlagen

Re: Relatie Tidal Volume apneu's events

2
De screenshot heeft weinig waarde omdat alle legenda's zijn afgeknipt.

Algemeen kan ik wel zeggen: APAP is failure-driven, dus er moet eerst rottigheid zijn, daarna gaat hij pas druk verhogen. Als je obstructie (hypopneus, en zelfs FL) hebt dan vermindert dat je teugvolume. Daarna heb je weer allerlei arousal reacties met bijv. inhaal-ademhaling met hoger teugvolume etc. En met APAP blijft dat een tijdje heen en weer stuiteren totdat de druk op een adequaat niveau komt. En daarna gaat de druk weer dalen en dan begint de ellende weer.

Je zou de minimumdruk van APAP kunnen verhogen
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Relatie Tidal Volume apneu's events

4
Als je op de grafiek naam links gaat staan dan zie je de muiscursor als een handje verschijnen. Linkermuisknop ingedrukt houden wordt het een vuistje. Op dat moment kun je grafieken in Oscar verplaatsen naar boven of beneden.

Druk je op de rechtermuisknop, dan verschijnt er een pop-up menu. Hier kun je de incidenten in de grafiek plaatsen, maar ook stippellijnen horizontaal plaatsen. De medium stippellijn is erg handig.

Bij de ademhaling frequentie grafiek kun je dit doen en dan zie je de ademhaling over die rode lijn lopen.

Zit de frequentie een x aantal tijd onder de rode lijn, dan zijn dat momenten waarop je waarschijnlijk wakker bent.

Als je wakker bent, haal je dieper adem, (meer, hogere adem volume per ademhaling) maar maak je minder ademhalingen per minuut aan. Dus frequentie lager, teugvolume hoger. Dus daar zal de lijn boven de medium rode lijn uitkomen.

Een arousal kun je bewust of onbewust meemaken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Relatie Tidal Volume apneu's events

5
losballos schreef: 16 nov 2022, 15:37 dat de meeste van mijn events centraal zijn
We moeten wat door onze oogharen kijken, want CA/OA detectie is niet perfect, en er bestaat nog zoiets als een post-arousal CA. En de arousal kan een obstructieve oorzaak hebben, dus dan moeten we dus de obstructie als primaire oorzaak aanpakken.
RuudJ schreef:Een arousal kun je bewust of onbewust meemaken.
Ehm nee, als we iets bewust meemaken dan heet dat awakening ofwel bewust wakker worden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i