Verstoorde REM-slaap door masker ?

1
Dag allemaal,

Ik ben al meerdere jaren extreem moe ondanks het apneu apparaat.
Nu heb ik gisteren een ander neuskussen voor het masker van Resmed gekregen en ik heb vannacht heel goed geslapen.
En direct ontstond er bij mij een theorie dat ik misschien ziek ben geweest van het oude masker.

Het oude masker is een TapPap masker dat op een bitje op de bovenkaak word geduwd.
Ik kon daar heerlijk mee slapen als buikslaper want hij lekt totaal niet als je op je gezicht ligt.
Ik word bijna iedere nacht rond 2.00 en 5.00 wakker en dacht dan altijd dat ik naar de wc moest.
Na 5.00 kon ik dan niet meer slapen en werd altijd erg moe wakker en kon de hele dag niet functioneren en veel slapen overdag.
Met dat bitje op de bovenkaak word je gebit een fractie geopend.
Als ik om 2.00 en 5.00 wakker werd had ik ook vaak een gort droge keel omdat de lucht er via de mond uitgeblazen werd.
En met dat Resmed masker heb ik dat niet (had dit masker al eerder maar met verkeerde neuskussens maar dit viel me toen ook op)
Ik heb met de TapPap eigenlijk bij het inslapen nooit lekkage via de mond.
Al langere tijd denk ik dan dat ik kennelijk ontspan in de slaap en dan de lekkage ontstaat en nu lees ik dus dat je spieren volledig ontspannen tijdens de diepe- en REM-slaap..
Nu heb ik vannacht met de Resmed geslapen en ben alleen om 3.30 naar de wc geweest en sliep tot 7.00 en geen keel lekkage.
Ik vroeg me af of het nu zo zou kunnen zijn dat ik dus niet 2.00 en 5.00 wakker werd omdat ik naar de wc moest maar vanwege de lekkage via de keel.
En dat je zoveel ontspant op het moment dat de diepe- en REM-slaap begint en dat ik dus al een lange tijd een verstoorde diepe- en REM-slaap heb omdat ik juist gewekt werd door de mond lekkage als deze slaapfase net was begonen? En dat ik daarom zo kapot ben overdag? Zou dat kunnen

Groet Carel

Re: VERSTOORDE REMSLAAP DOOR MASKER???

2
Carel, bij zo'n 6 tot 8 uur slaap doorloop je vier tot vijf slaap cycli door. Een cycli bestaat uit de N1 fase in slaap vallen, N2 lichte slaap, N3 diepe slaap en N4 Rem (droom) slaap. Over de gehele nacht doorloop je deze fases, waarbij de Rem slaap in het begin van korte duur is en de diepe slaap lang van duur is. Hoe later in de nacht, des te korter wordt de diepe slaap en des te langer de Rem slaap.

Dus je doorloopt al deze fases meerdere keren tijdens de slaap. Die twee momenten dat je wakker wordt kunnen in die fases vallen, maar hoeft echt niet tegelijk te vallen met een start of het eind van zo'n fase.

Tijdens de slaap ontspan je altijd en is de kans groot dat de mond open valt. Met het TapPap masker dat via de mond gaat, kan de mond ook deels open gaan. De luchtstroom ontsnapt dan via de mond en dit kan een slecht resultaat geven, buiten een kurkdroge mond.

Doordat je hierdoor kan ontwaken en in een lichte slaap terecht kan komen, maakt het lichaam urine aan en daardoor ontwaak je op een gegeven moment om het toilet op te zoeken. Een teken dat de therapie niet optimaal werkt. Zelf heb ik 0 of 1 keer een toilet bezoek per nacht.

Wat voor Resmed Airfit masker heb jij nu?

De N30i of de P30i?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: VERSTOORDE REMSLAAP DOOR MASKER???

3
Dag Ruud,

Bedankt voor je reactie.
Als ik het goed begrijp op internet is je spierspanning het laagst tijdens de diepe en Remslaap.
Dus vandaar dat ik dacht dat op dit moment ongeveer van het afblazen door de mond ontstond.
Ik heb nu de Resmed N30i met een W cushion.
Ik heb afgelopen zomer dit masker met L cushion en de Philips geprobeerd maar ik kreeg teweinig lucht voor mijn gevoel.
Nu is het maar 1 nacht maar ik heb het gevoel dat ik nu wel genoeg lucht krijg.
Maar afgelopen zomer kreeg ik ook een verstopte neus van deze maskers.
Maar bij het Philips en Resmed masker heb ik GEEN 1 keer gehad dat ik lekkage via de mond had.
En ik heb ook zelfden dromen die mij kan herinneren en dat had ik vannacht wel dus zodoende is deze vraag ontstaan.
Ik ga eens kijken wat de Resmed gaat doen.
Ik begrijp van jou dat frequent plassen in de nacht een teken is dat er iets niet goed is met de therapie?

Groet Carel

Re: Verstoorde REM-slaap door masker ?

6
Het spijt me om dat te horen, maar helaas kan dat heel goed zo zijn. In dit systeem kijkt de dokter alleen naar "het getalletje" en als die laag genoeg is kan je verder creperen 🤢
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i