Lekkage Resmed AirSense 11 Autoset

1
Hallo.
Ik ben nieuw op dit Forum. Sinds 27 oktober gebruik ik de Resmed AirSense11 Autoset met neusmasker. Dat gaat prima. Ik lees elke ochtend het kaartje van het apparaat uit na inladen in OSCAR.
Van de afgelopen nacht valt mij op dat OSCAR meldt dat ver in 25,89% van de tijd sprake is geweest van een zgn. Groot Lek (LL).

Ook geeft OSCAR aan bij onbedoeld lek: Med 13.20.

Kan iemand mij aangeven wat er in OSCAR vanuit de Resmed wordt bedoeld met een Groot Lek (LL). Ik neig naar een open mond. Zo ja, hoe dan heb ik begrepen dat je de mond kunt tapen om te voorkomen dat deze openvalt. Ik snurk overigens niet.

Alvast dank voor de reactie!

Re: Lekkage Resmed AirSense 11 Autoset

2
Een groot lek is een lek waarbij 30 % van de totale tijd dat het apparaat aan heeft gestaan en het masker is gebruikt boven de rode lijn grens van 24 l/min heeft gezeten. Op dat moment zal de maskersmiley rood gekleurd zijn.

Welk type neusmasker heb jij? Welk fabrikant, onder de neus of over de neus heen?

Af plakken kan, maar wellicht is de druk nog niet juist ingesteld? Bij een juist ingestelde druk blijft de mond vaak automatisch gesloten. Je bent nog maar net bezig en artsen stellen, mag je hopen, de druk beter in na de eerste controle afspraak.

Hoe hoog is nu de AHI score en. Met welke instellingen slaap jij? Vaste druk of variabele druk?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lekkage Resmed AirSense 11 Autoset

3
Goedemorgen Ruud,
Ik zie nu dat ik de reactie op mijn bericht van 16 november niet heb opgemerkt. Excuses!
Ik gebruik als masker Phils Dreamwear "under the nose nasal mask neusmasker"maat s.


De Resmed geeft variabele druk tussen 4 en 8. Hieronder de statistiek. Ik ben op zich tevreden maar wil de lekkage nog verminderen. Zijn er nog tips? Ik gebruik overigens een resmed kinband.
Bijgaand statistiek.
Groet van Jaap
Bijlagen

Re: Lekkage Resmed AirSense 11 Autoset

6
Jaap onder de 24 liter per minuut is geen grote lekkage. Jouw overzicht is erg groot qua bereik en geeft daarom geen goed overzicht van de dagelijkse lekkage.

Ik bereik goede resultaten met het afplakken van mijn mond met twee horizontaal geplakte pleisters van het merk Leukopor. Vaak dan 0 liter of tussen 0 en 10 liter per minuut.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lekkage Resmed AirSense 11 Autoset

10
Jaap, lekkage met gebruik van Leukopor pleister kan wel nog ontstaan als er vocht vanuit de mond loopt en dit dus onder de pleister doorloopt. Mijn lekkage loopt dan op tussen 1 en tot nut toe hoogste 20 liter per minuut, dus nog steeds onder de 24 liter per minuut.

Vraagje, maak jij nu gebruik van de Resmed AirSense 11 Autoset for Her of for Him? Dit vraag ik omdat ik weet dat de For Her versie de Rera toont in de grafieken van Oscar en ik weet dat alleen de For Him versie in Amerika de Rera ook toont, terwijl dit in Europa niet gebeurt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lekkage Resmed AirSense 11 Autoset

11
Hallo

Ik begrijp het afplakken van de mond maar dit is niet zonder risico. Als het apparaat uit gaat door een storing of stroomuitval ademt u steeds weer uw oude lucht in die steeds minder zuurstof zal bevatten. Uw lichaam zal proberen om uw mond te openen om verse lucht in te kunnen ademen maar dat lukt niet als uw mond volledig is afgeplakt wel met een kinband, mits niet te strak aangetrokken, aangezien die elastisch is.

Risico, hoe klein ook, bestaat dat u in coma raakt of erger dus bezin voor u begint.
Dat is ook de reden dat het afplakken door behandelaars wordt afgeraden.

Bij een full face masker, die over de mond en neus gaat, heeft daarom een speciale veiligheidsklep die er voor zorgt dat bij uitval van het apparaat gedurende de inademing verse lucht kan worden ingeademd bij uitademing de oude lucht het masker verlaat.

Mvgr

Harks37

Re: Lekkage Resmed AirSense 11 Autoset

12
harks37 schreef: 24 jan 2023, 13:30 Risico, hoe klein ook, bestaat dat u in coma raakt of erger dus bezin voor u begint.
Da's een krasse stelling. Heeft u daar een onderbouwing voor? Je handen zitten niet vastgebonden, die trekken zo het neusmasker van je neus af.
harks37 schreef: 24 jan 2023, 13:30 die steeds minder zuurstof zal bevatten
Dit verraadt bij u een tekortschietend begrip van ademhalingsfysiologie. Zuurstof zal lang niet het eerste probleem zijn, de CO2 bouwt op en dat levert ademhonger en dus handje op masker.
harks37 schreef: 24 jan 2023, 13:30 Dat is ook de reden dat het afplakken door behandelaars wordt afgeraden.
Wie? Bron?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Lekkage Resmed AirSense 11 Autoset

14
JaapResmed11 schreef: 26 jan 2023, 08:38 Het is volgens het boekje een Resmed AirSense11 Autoset Elite
Er bestaat geen "autoset elite". Het boekje is slechts identiek bij de AutoSet en Elite varianten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Lekkage Resmed AirSense 11 Autoset

18
Jaap, in het menu van Oscar kun je de optie vinden om een screenshot te maken.
Voor jezelf kun je op de tweede grafiek gaan staan met de muis (dikke zwarte lijn) en net zolang op de muis drukken tot de tijd boven de grafiek zo'n twee minuten aangeeft. Nu zie je de ademteugen. Met de rechtermuisknop beetgehouden kun je door de grafiek schuiven en zo de nacht slaap bekijken.
Maak op zo'n inzooming maar eens een screenshot en importeer die hier als bijlage.

Re: Lekkage Resmed AirSense 11 Autoset

20
Hoi Jaap,

De grafieken zijn duidelijk gemaakt, de ademflow is duidelijk te zien.
Je hebt hier en daar een enkele obstructieve apneu gehad, je zou de laagste druk van 4 omhoog moeten brengen, persoonlijk ga ik niet eens onder de 6 als laagste druk.
Opmerkelijk dat je hoogste druk met Apap maar op 8 staat ook deze zou een stuk hoger mogen om het apparaat wat ruimte te geven.
De ademtoppen zijn wat rommelig hier en daar maar de AHI is laag, eigenlijk is er niet veel te klagen.
De hamvraag: hoe voel je je, en vind je het geheel makkelijk te ondergaan, met andere woorden, ademd het makkelijk en zit niets je in de weg of voelt verstikkend?