Verschillende types maskers

1
Ik ben pas gediagnoseerd dmv een slaaptest en nu kom ik in aanmerking voor een masker. Een bitje zal voor mij niet genoeg zijn.
Maar hoe meer ik lees, hoe minder ik schijn te weten!
Er zijn zoveel types masker, merken en modellen (en prijsklassen!), en ik weet niet waar ik op moet letten. Dus mijn vraag is:
Is er een beetje compleet overzicht van wat die modellen allemaal doen, voor wat voor soort apneu welke het meest geschikt is?
Of moet ik gewoon het forum blijven lezen en dan maar hopen dat ik de informatie wel eens tegen kom?

Re: Verschillende types maskers

2
De vuistregel is zo:

Gebruik een neusmasker als dat lukt (geen mondlekkage). Dat kan een neuskussen (bijv. ResMed N30i), neusdoppen (bijv. P30i), of neus-omringend (bijv. F&P Eson) masker zijn. De eerste twee zijn het best omdat ze ook de neuskleppen opblazen. Veel oudere maskers zijn neus-omringend en kunnen juist de neusvleugels dichtdrukken (!) de ResMed Mirage FX is daarom notoir, vermijd deze!

Mondlekkage? Probeer een kinband, medisch plakband etc. Als dat niet werkt dan komt een Full Face masker in beeld.

Bekijk het kanaal van TheLankyLefty27. Hij brengt een video uit voor elk nieuwe masker dat uitkomt. Dus als je ze bekijkt in volgorde nieuw-oud dan krijg je daar een idee van.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verschillende types maskers

3
Dank je wel. Dat helpt.
Hij is wel erg streng wat features betreft. Als het te automatisch is, mag het van hem niet! Geen APAP, geen ramp, niks geavanceerds.
Nou heb ik ondertussen een apparaat dat die geavanceerde features wel heeft, maar de medewerker van de longpoli vertelde me dat APAP mode wel nodig is voor nieuwe gebruikers om er achter te komen wat de optimale instellingen zijn, de druk etc, en als je eenmaal weet wat het moet zijn, dan schakel je over naar CPAP mode.
Dus dat is een kwestie van afwachten! En experimenteren!

Re: Verschillende types maskers

4
Welk apparaat heb je gekregen? Merk?

Masker krijg je van de leverancier, jaarlijks 1 exemplaar, maar in het begin kun je als je een beter exemplaar (lees, beter passend model) ziet hier ook bij je leverancier omvragen. Maar geef je zelf de kans om aan een masker te wennen.

Een goed overzicht met uitgebreide beschrijving van het masker vind je op deze site:

https://www.sleeprestfully.com/Mask-Comparison-Chart/

Klik op het masker en dan krijg je de begeleidende tekst te lezen. Tip gebruik DeepL voor Chrome Browser om vreemde talen te vertalen. deepl.com kun je meer info over DeepL vinden. (gratis)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verschillende types maskers

5
PimB schreef: 13 dec 2022, 11:24 Nou heb ik ondertussen een apparaat dat die geavanceerde features wel heeft, maar de medewerker van de longpoli vertelde me dat APAP mode wel nodig
Niet "nodig" per se maar wel lekker goedkoop omdat ze daarmee een klinische titratie kunnen uitsparen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verschillende types maskers

6
RuudJ schreef: 13 dec 2022, 12:27 Welk apparaat heb je gekregen? Merk?
Dat is een ResMed AirSense 10 Autoset, met P30i neusdoppen. Als ze niet bevallen, kan ik een ander type masker krijgen, maar de machine zit ik voorlopig aan vast.
Ik mag wel zelf met de instellingen experimenteren, maar AutoRamp kon ze niet aanraden, omdat dat bij de meeste mensen niet goed werkt; daar wordt de druk veel te snel opgevoerd als mensen net slapen, en dan worden ze weer wakker. Dus dat is allemaal een kwestie van uitproberen.

Het goede nieuws is dat ik momenteel overdag te duf ben om dingen te doen, en dan 's nachts lichamelijk niet moe genoeg ben om goed te slapen. Dus ik heb het idee dat het alleen maar beter kan worden.

Re: Verschillende types maskers

7
De Resmed AirSense 10 is een uitstekend apparaat welke heel goed uit te lezen is met het gratis programma Oscar. De Auto Ramp, bij Resmed heet dit trouwens Aanlooptijd in combinatie met de Startdruk, kun je beter niet gebruiken en in plaats daarvan metéén op de juiste druk starten. Vaak wordt die startdruk te laag ingesteld en krijgt men het in de Aanlooptijd zo benauwd dat men via de mond moet bij ademen, wat bij het gebruik van een neus of neusdoppen masker niet gewenst is.

Het neusdoppen masker P30i is een prima masker die de neusgaten open blaast en eigenlijk merk je niet eens dat er lucht wordt toegevoerd. Ik moet zelfs af en toe de doppen van de neus halen om te kijken of die het wel doet.

Ik wens je veel succes toe in de beginfase en mocht je om antwoorden verlegen zitten, stel de vragen hier. ;)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verschillende types maskers

8
RuudJ schreef: 13 dec 2022, 19:30 De Auto Ramp, bij Resmed heet dit trouwens Aanlooptijd in combinatie met de Startdruk, kun je beter niet gebruiken en in plaats daarvan metéén op de juiste druk starten.
Misschien gebruik ik niet de goede terminologie, sorry. De AirSense 10 Autoset heeft een feature waarbij je de aanlooptijd kunt instellen op Auto, wat wil zeggen dat de volledige druk wordt ingezet zodra het apparaat merkt dat je slaapt, niet na een vast aantal minuten.
Anyway, ik heb geprobeerd die aanlooptijd uit te zetten, maar dan heb ik problemen met het masker aansluiten, omdat dat dan al op volle kracht blaast. Misschen zal ik daar aan moeten wennen, maar voor nu heb ik de aanlooptijd op 5 minuten gezet en dat bevalt voorlopig wel.
Het neusdoppen masker P30i is een prima masker die de neusgaten open blaast en eigenlijk merk je niet eens dat er lucht wordt toegevoerd. Ik moet zelfs af en toe de doppen van de neus halen om te kijken of die het wel doet.
Oh, of je doet even je mond open. Als je dan gaat blazen zonder dat je uitademt, weet je ook dat het masker werkt!