Diagnose apneu en gelijk UPPP operatie

1
Ter introductie: na lange zoektocht bleek ik apneu te hebben (AHI is 12), de lichte/matige variant als ik het forum zo doorgelezen heb. Dan ga je uit na wat lezen dat de KNO arts met een beugel of evt. CPAP zou komen als voorstel, maar na slaaponderzoek komt er dus uit dat de apneu 'hoog' zit, dus komt door zacht gehemelte en heug die het laten dichtvallen (in eigen woorden). Daarom zou een beugel niet veel effect hebben en werd er UPPP voorgesteld en op de wachtlijst voor gezet.
Eerst ben je blij dat het operatief 'in een keer' op te lossen valt, maar met nalezen oa op dit forum blijkt UPPP toch een pittige operatie te zijn die niet onderschat moet worden. Vervolgens denk je bij jezelf: gaat dit niet wat snel? Gelijk opereren, wat dus permanent is en onomkeerbaar. Vandaar ook mijn forumvraag hoe dit bij anderen is gegaan: is het niet logischer toch met een beugel te starten om te kijken of dat helpt voordat er geopereerd wordt? Second opinion aanvragen? Ik weet overigens ook niet hoe ziekenhuis Gelderse Vallei, snurkpoli hier bekend staat.

Re: Diagnose apneu en gelijk UPPP operatie

2
Een UPPP operatie is vaak onvoldoende qua resultaat en wordt daarom steeds minder toegepast. Een Kno arts die meteen met snijden aankomt zetten als oplossing, zou ik persoonlijk niet meteen in zee gaan.

Een second opinion mag je sowieso in een ander ziekenhuis aanvragen, maar je mag ook gewoon zeggen dat je wenst te starten met een Cpap therapie.

Een Mra therapie zou kunnen helpen, maar de Cpap therapie is vaak veel sneller qua resultaat en je ziet bij veel mensen, dat men na een jaar of vijf toch overgaat stappen op een Cpap therapie na de mra therapie. Uitzonderingen daar gelaten.

Je hebt last van een lichte apneu vorm en je hebt dus recht op een behandeling daartegen.

Niet afwachten, maar zo snel mogelijk aandringen op Cpap therapie.

De UPPP operatie is ook 1,5 week een zeer pijnlijke operatie, waar je na afloop ook nog te maken kunt krijgen van verslikkingen en het niet meer goed kunnen uitspreken van verschillende letterklanken.

Dus denk goed na of je dit echt wel zou willen doorzetten.

Sterkte met je beslissing.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose apneu en gelijk UPPP operatie

3
Mijn persoonlijke theorie is dat als alle KNO artsen allemaal zelf apneu hadden, en deze hadden gepoogd om "op te lossen" met UPPP, dat je er nog weinig over zou horen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i