pollen en stof allergie effect op apneu?

1
Dag, ik ben allergisch voor pollen en stof en ik vraag mij af wat voor effect dit op apneu heeft? ik eigenlijk altijd last van een verstopte neus en veel slijm.
Ik kan echter niets specifiek vinden over dat een luchtreiniger enige verlichting kan brengen? ik vind alleen forums of berichten over filters binnen de CPAP zelf. ik heb geen CPAP dus kan daar verder ook niets mee?

zijn er mensen die ook een pollen/stof allergie hebben? en een luchtreiniger gebruiken? zo ja: heeft dat enig effect gehad?
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]

Re: pollen en stof allergie effect op apneu?

2
Dag, weet je toevallig iets meer? Ik heb huisstofmijt allergie en pollen. Vooral van stof erg last. Gebruik momenteel voor het eerst een lucht bevochtiger en morgen komt mijn luchtreiniger binnen. Deze heeft HEPA filters en een ionisator. Hiernaast gebruik ik een MRA beugel maar deze werkt matig. Ik zal zelf doorgeven of ik wat verbetering merk.

Maar de vraag tussendoor of je al meer weet/iets ondervonden hebt?
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]

Re: pollen en stof allergie effect op apneu?

3
Ik heb ook dezelfde allergieën.
Maar ik heb dan wel een cpap.
Daardoor 's nachts veel minder last. Maar alleen daarvoor een cpap lijkt me niet handig.
Ik heb in het verleden wel een luchtreiniger gehad, maar ze gingen steeds snel kapot... Bovendien duur in onderhoud.

Ik heb ook last van geluiden. Door mijn autisme valt dit erg op. Dan is de constante ventilator van de reiniger erg lastig.

Bij mij helpt het wel om de luchtvochtigheid in de gaten te houden. Onder de 50% krijg ik veel meer last. Dan gaat de stof en allergenen rond zeven. Mijn vrouw is om een van schoonhouden, maar door het schoonhouden wervelt het juist meer rond....
Teveel schoon willen houden werkt bij mij averrechts...
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: pollen en stof allergie effect op apneu?

4
JWBokx schreef: 07 jan 2023, 12:20 Ik heb ook dezelfde allergieën.
Maar ik heb dan wel een cpap.
Daardoor 's nachts veel minder last. Maar alleen daarvoor een cpap lijkt me niet handig.
Ik heb in het verleden wel een luchtreiniger gehad, maar ze gingen steeds snel kapot... Bovendien duur in onderhoud.
Dank voor de reactie, ik heb veel forum berichten en artikels gezien waar men idd spreekt over een filter voor de CPAP. vandaar ook deze vraag over normale luchtreinigers. ik heb zelf nu een winix zero compact, 130 euro in de aanschaf en 1x per jaar nieuwe filter van 30 euro. wel gelezen dat er lange verzendtijden op deze filters zitten helaas.

Zelf heb ik nu één nacht geslapen waarbij de reiniger op slaapmodus stond en daarvoor ook al aan gestaan had.
ik heb dermate last van mijn allergieën dat ik eigenlijk altijd met een volle neus zit. Voor het eerst in 8-9 jaar heb ik echt weer eens mogen ervaren hoe het was om een vrije neus te hebben, dus voor mij werkt deze wel erg goed. moet daarbij wel zeggen dat ik een kettingroker was, vanaf mijn 18de tot 22ste, en ben nu 5 dagen gestopt dus dat zal zeker ook wel mee spelen. maar had al erg last van neus voordat ik begon met roken.

Daarbij heb ik voor mijn ervaring ook veel beter geslapen. Helaas heb ik geen cpap maar een MRA beugel. ik heb vanaf 05:00 tot 11:00 geslapen, dus 6 uurtjes. en in deze korte 6 uren heb ik beter geslapen dan in de 8-9 uren die ik normaal doe met alleen MRA. ook was mijn hoofdpijn een stuk minder.


schreef:Ik heb ook last van geluiden. Door mijn autisme valt dit erg op. Dan is de constante ventilator van de reiniger erg lastig.
Begrijpelijk, het zijn niet de stilste dingen helaas. ikzelf ben vrij doof al, maar hoor hem nog wel. mijn oplossing is daarvoor om met mijn airpods met noise cancelling in te slapen. Maar de hele nacht oortjes dragen is ook niet voor iedereen een pretje.

schreef:Bij mij helpt het wel om de luchtvochtigheid in de gaten te houden. Onder de 50% krijg ik veel meer last. Dan gaat de stof en allergenen rond zeven. Mijn vrouw is om een van schoonhouden, maar door het schoonhouden wervelt het juist meer rond....
Teveel schoon willen houden werkt bij mij averrechts...
Luchtbevochtiger heb ik ook eens geprobeerd. hielp opzich wel goed, dit toch wel wat meer resultaat voor mijn gevoel.

Misschien dat een anti huisttofmijt spray enige zin kan hebben voor je? lees er wel wisselvallige recensies over en gaat vaak gepaard met sterke geur. toch zijn er enkele waarvan men zegt dat ze wel lekker ruiken en goed werk leveren.
Stof dat rondwervelt is mijn grootste vijand, een adem en het is game over voor m'n ogen en neus.
verder gebruik ik nog best vaak, voorzichtig, een swiffer. mijn computer en bureau staan in de slaapkamer dus dat is ook al een stof risico. swiffer helpt toch wel makkelijk met het stof op bureau.

Ik weet niet of je hier zo nog wat aan hebt, maar mocht je misschien tips voor me hebben tegen huisstofmijt dan hoor ik ze graag.

En anders misschien dat iemand ooit nog op dit forum terecht komt met dezelfde vragen en er nog wat aan kan hebben.
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]

Re: pollen en stof allergie effect op apneu?

5
Inderdaad de swiffer doekjes zijn wel erg handig.
Die nemen echt wel stof op in plaats het te verplaatsen.
Vochtig ook gedaan, gaat ook maar veel werk...

Zo'n spray inderdaad ook wel eens geprobeerd op het bed, maar kon niet zeggen dat het veel hielp.

Nu alweer lange tijd een waterbed. Dat scheelt ook best veel stof.
En houd mijn temperatuur op orde, ik heb het altijd warm en zweet dan veel.
Is tegenwoordig veel minder in bed.
En stofmijt krijgt minder kans denk ik....
Maar een waterbed is wel wennen, mijn vrouw vind het niks...
Voor mij is het ideaal, goede temperatuur, minder allergische uitdagingen en heerlijk voor mijn rug. (heb ook een hernia)

Tja, een computer en bureau op de slaapkamer is niet echt ideaal nee.
Wij hebben een extra kamer waar bureau en computer staan.
Onze slaapkamer is ook veel te klein om ook nog een bureau te kunnen plaatsen.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: pollen en stof allergie effect op apneu?

6
Ik heb al jaren een gediagnostiseerde zware huisstofmijtallergie. Misschien kan ik nog wat tips toevoegen.
Allereerst is het wel verstandig om bij de huisarts een test te laten doen, voor zo ver jullie dit al niet gedaan hebben.
Want er komt wel het een en ander aan voorzorgsmaatregelen op je af.
Ik beperk me even tot de slaapkamer.
Belangrijk is om alle matrassen, kussens en dekbedden te voorzien van speciale anti-allergiehoezen. Die kun je gewoon op Internet vinden. Soms vergoedt de ziektekostenverzekeraar een klein beetje. Ze zijn niet goedkoop maar gaan vrij lang mee.
Dekens kun je niet meer gebruiken tenzij je ze ook in zo'n hoes doet, maar dat past niet altijd.
Verder geen gordijnen en/of vitrage maar een rolgordijn.
Geen vaste (wollen) vloerbedekking of tapijt, maar bijvoorbeeld laminaat of andere gladde vloerbedekking. Deze dan iedere dag even swifferen, ook onder het bed.
Geen losse kleedjes.
Geen kleren over de stoel hangen.
Geen losse planken aan de muur voor spulletjes en goed afgesloten kastdeuren.
Voor een lichte allergie is dit voldoende.
Bij een zwaardere allergie mag je je hele huis 'saneren'. Voor advies kun je bij de POH longverpleegkundige van je huisarts terecht.
De huisarts kan ook een speciale neusspray voorschrijven die je dagelijks moet gebruiken. Verder zijn er uiteraard
anti-allergietabletjes. Op recept of bij de drogist. De eerste vind ik beter. En goedkoper want vergoed.
Ook ik heb een Winix apparaat, maar dat staat in de woonkamer. Vind het een heel fijn apparaat.
Dus ook voor mij geen gezoem en geruis in de slaapkamer, want daar moet het gewoon stil zijn.
Is bij bovengenoemde maatregelen ook niet nodig.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!
Groetjes, Elma