Nieuw lid

1
Zojuist heb ik mij aangemeld op dit forum. Ik ben Marjan en woon in Friesland, maar ga op termijn verhuizen naar Deventer of omgeving. Ik ben nu een week of 6 lid van de Apneuvereniging en volg en reageer actief op de Facebookpagina.

In februari 2017 is na jarenlange klachten apneu bij mij geconstateerd. 20 stops per uur, maar wel lange stops, tot 49 seconden. Ik ben al jaren lang bekend met Hashimoto (trage schildklier) en fibromyalgie. Ik heb de neiging om nogal snel aan te komen, maar ik ben nooit echt veel te zwaar geweest. Ik ben geboren met een teruggetrokken kaak, dus ik denk dat ik daardoor apneu heb.

Eerst kreeg ik een MRA, maar na 4 jaar hielp die niet meer zo goed. Er werd mij gezegd hem strakker te zetten, zodat de onderkaak nog meer naar voren werd getrokken. Dat hielp eventjes, maar daarna niet meer. Bovendien staan de kaken nu eigenlijk permanent niet meer goed op elkaar. Heel vervelend met eten.
Op 20 december jl kreeg ik een CPAP, de ResMed 10. Vanaf het begin draag ik hem elk moment dat ik in bed lig om er goed aan te wennen. Dat gaat met vallen en opstaan, maar nu na 4 weken gaat het best goed. Ik heb nog maar 0,4 stops per uur en ik slaap EINDELIJK weer. Ik hoop dat mijn hele stofwisseling nu ook weer wat gaat veranderen, want wat ik ook doe, ik val niks af. Ik beweeg heel veel: 3 keer per week een kilometer zwemmen en als het niet regent gemiddeld 80 km per week fietsen (wel elektrisch).

Ik heb tot nu toe al veel baat gehad bij alle informatie via de vereniging, Facebook en nu ook dit forum.

Re: Nieuw lid

2
Welkom ook hier op het forum.

Voor de stofwisseling (en het niet verder aankomen) is het van belang om te letten op het aantal koolhydraten per dag. Eigenlijk zou een veranderende leefstijl qua inname van voedsel moeten plaatsvinden. Een koolhydraat Arm of Beperkt eetpatroon helpt veel apneu patiënten om het gewicht te verminderen en helpt je gewicht op peil te houden.

Ketogeen eten is een levensstijl die je net als de Cpap zolang en goed mogelijk moet volhouden. Af en toe een balans dag er tussen door, kan geen kwaad.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar