Therapietrouw

1
Goedenavond,

Hoe berekent OSCAR de "therapietrouw" statistiek? Ik heb hem de afgelopen dagen elke dag aangehad en tenminste 4 uur ermee geslapen. Dat doe ik eigenlijk al een maand. Toch zegt ie dat mijn gemiddelde weliswaar 6u20m per nacht is, maar dat mijn therapietrouw slechts 86% is over de laatste 7 dagen en 90% over de laatste 30 dagen.

Ik... snap niet helemaal hoe dat mogelijk is, tenzij dat een bug is in het verlengde van die bloedirritante reset van ResMed om 12:00PM. Maar dat heb ik vandaag toevallig niet gehad (plus dan moet de 2e sessie die "dag" meetellen bij het einde van sessie 1, heel erg krom allemaal; maar blijft een optelsommetje waarbij ik toch echt boven de 4 uur kom.), omdat het maskertje ruk zat en hem voor 12:00 heb afgezet waarmee gelijkgetrokken er nog altijd al 30 dagen lang tenminste 4 uur per dag mee geslapen wordt. De therapietrouw zou dus alsnog 100% moeten zijn, toch komt OSCAR maar tot 86%?

Wat is eigenlijk het percentage therapietrouw dat je moet scoren voor de verzekering? Of is die "4 uur per dag, 31 dagen" al de ondergrens? Want dan kom ik daar volgens OSCAR onder en dat is raar.

Ik kan hier in de handleiding van OSCAR niets over vinden, enkel algemene info over die statistiek.

Re: Therapietrouw

2
De Zorgverzekeraar geeft het volgende aan: per nacht tenminste vier uur gebruiken, voor 5 van de 7 nachten.

De Apneu Vereniging geeft aan:elke nacht gebruiken zolang mogelijk en ook tijdens een Powernap in de middag (indien mogelijk) omdat apneu altijd kan plaatsvinden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Therapietrouw

3
Bedankt! Okee dus +/- 72% compliance niveau is vereist om te voldoen aan de wensen van de verzekering. Ik draag hem continu bij nachtslaap, maar in de extreem zeldzame gevallen van een middagdutje niet. Veel teveel gedoe ook, dan val je toch nooit in slaap? :P Als ik weg zou dommelen op de bank en dan m’n CPAP moet gaan aantrekken en opstarten is de slaap er wel vanaf vrees ik en kan ie weer af. Snap wel dat het best-practice is, maar denk in de praktijk onuitvoerbaar. :(

Ik ben er denk ik achter wat het probleem is, OSCAR herkent om de een of andere reden een van de sessies niet. Op een van de dagen afgelopen week zegt ie dat het apparaat maar heel kort is gebruikt. Dat lijkt het gedeelte na 12:00 te zijn. Om onverklaarbare redenen schaart ie daarna de 2e sessie die “dag” niet onder dezelfde dag. Al kan ik hem ook niet duidelijk vinden op de dag erna. Daardoor is het gemiddelde alsnog 6u+ maar scoor ik maar 86%. Heel erg raar.

Hoe dan ook, het is zo te zien weer een probleem voortvloeiend uit die geforceerde reset om 12:00, OSCAR vindt dat niet zo fijn. En ik ook niet. Hoop dat de uitlezing in het ziekenhuis met ResMed software wel 100% therapietrouw laat zien. :)

Re: Therapietrouw

4
Je kunt met Oscar een overzicht uitprinten van een bepaalde periode. Daarin is af te lezen hoelang en op welke tijd je de CPAP hebt gebruikt. In geval van onenigheid kun je dit overzicht altijd tonen. Als ik me niet vergis kan de ResMed software deze grafiek ook tonen. Deze software zal het ziekenhuis ook wel hebben om goed te kunnen uitlezen.

Groet, Jan