Ernstige apneu - door gewichttoename?

1
Hoi,

Een aantal jaar terug en 15 kilo minder heb ik een apneu onderzoek gehad waar niets uitkwam.
Doordat mijn vader en ooms nu ook apneu hebben en ik volgens mijn partner meer snurk, toch maar weer een apneu onderzoek gedaan. Ik heb nog niks gehoord van het ziekenhuis, maar volgens de resultaten die ik al kan inzien heb ik een AHI index van 59. Als ik het goed lees, is dit ernstige apneu.
Ik vind het bijzonder dat die 15 kilo extra dan zorgt voor geen apneu naar ernstige apneu.Is dit herkenbaar?
En als ik nu die 15 kilo afval, is de apneu dan weer weg?

modedit RM: titel ter verduidelijking aangepast

Re: Ernstige apneu

2
Welkom op dit forum. Je hebt twee soorten apneu en een mixed vorm van beide. Obstructief apneu (blokkade
van de luchtweg) en Centraal apneu (ontbreken van het ademhaling signaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen) en de mixed vorm van beide. Hypopneu is geen adem stop, maar een ademhaling met een afnemend volume (teug volume), vaak met een 3 tot 4 % afname van het zuurstofgehalte in het bloed. Hierdoor kun je onbewust of bewust ontwaken en kun je zo vaak niet de diepe slaap bereiken. Moet je 's nachts vaak naar het toilet?

Het snurken kan komen door het aankomen van 15 kg. Vaak zet vet zich ook af in de nek, waardoor er een vernauwing ontstaat in de bovenste luchtwegen. Hierdoor kan het snurken en de adem stops ontstaan.

Afvallen helpt zeker om deze te verminderen, maar of apneu daarmee wordt verholpen kan men niet zeggen.

Door het gebruik van een Cpap kan apneu worden verlaagd, maar vaak wijzigd men dan niet het aangeleerde eetpatroon of levensstijl. Door apneu snoep je vaak, ongemerkt, meer om koolhydraten binnen te krijgen in de hoop om zo meer energie te krijgen. Als men dit voortzet na een succesvolle start met de Cpap therapie dan neem je nog steeds in gewicht toe. De Cpap krijgt dan de schuld van deze toename, maar het niet veranderen van je levensstijl, lees eetpatroon, is dan vaak de oorzaak.

Dus er komen idd mensen af van apneu door gewichtsverlies, maar met het ouder worden wordt men vaak ook zwaarder en de kans dat je er echt vanaf komt is klein. Zeker als het ook al in de familie zit. Het kan erfelijk zijn door de anatomie van de luchtweg opbouw. Bijvoorbeeld een teruggetrokken onderkaak met een naar achteren staande kin, is vaak een teken van een vernauwde lucht doorgang. Hierdoor kan het snurken ook ontstaan.

Is daar sprake van en snurk je al heel lang?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ernstige apneu - door gewichttoename?

3
Hoi,

Ik hoef maar 1 keer per nacht naar de wc, en snurken deed ik altijd al wel. Het is enkel toegenomen volgens mijn partner.
Goed dat je aangeeft dat je je levensstijl moet aanpassen. Hoop dat ik daar wat hulp bij krijg dan.
Ik vind het enkel nog steeds bijzonder dat ik 5 jaar terug geen apneu had en nu ineens ernstige apneu. Weliswaar ben ik 15 kilo zwaarder en 5 jaar ouder, maar dat dit zoveel impact heeft, vind ik echt bijzonder. Mijn vader en ooms hebben een slechtere BMI dan ik, maar die hebben iets van 30-40 ademstops ofzo. Kan apneu dan ook exponentieel toenemen?

Re: Ernstige apneu - door gewichttoename?

4
Jan77 schreef: 22 jan 2023, 13:07 Weliswaar ben ik 15 kilo zwaarder
Bij mij maakte 5 kilo al enorm verschil (69 kg versus 74 kg). Dus 15 kilo is in mijn ogen echt niet bijzonder.

Overigen is het vergelijken van AHI punten alsof het centimeters of calorieen zijn een recept voor hoofdpijn. AHI betekent eigenlijk niet zo veel, en scores zijn tussen personen onderling niet te vergelijken. AHI is ook geen "maat van slaapkwaliteit." Ik had ten slotte nooit meer dan AHI 2,5. (twee en een half)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i