Luchtstroomsterkte minder bij hogere druk

1
Ik had een klein vraagje over de luchtstroomsterkte (flow rate) in Oscar.

Met een P10 masker met medium doppen en de druk op 6,5cm is de ademhaling vaak vergelijkbaar met 1ste. Normal flow morphology met deels de 4de

Echter vannacht heb ik de large doppen erop gehad en een druk van 8cm, maar is de ademhaling meer vergelijkbaar met 4de Inspiratory flow limitation, en deels de 1ste. Op 6,5cm en 7cm had ik het gevoel niet genoeg adem te krijgen en bij 8cm voelde dat fijner, uitademen leek ook veel makkelijker.

Dit vind ik enigzins vreemd daar ik had verwacht een verdere verbetering te zien met een hogere druk, maar het tegendeel is waar. Wordt er dan teveel CO2 afgeblazen? Of simpelweg hogere druk nodig?
Afbeelding

Re: Luchtstroomsterkte minder bij hogere druk

2
Sleepy schreef: 26 jan 2023, 12:15 Echter vannacht heb ik de large doppen erop gehad en een druk van 8cm,
Je hebt nu twee variabelen veranderd, dus dat maakt het trekken van conclusies heel moeilijk. Mijn verdenking ligt op het masker, klappen de dopjes misschien dubbel omdat ze te groot zijn?
Sleepy schreef: 26 jan 2023, 12:15 Wordt er dan teveel CO2 afgeblazen? Of simpelweg hogere druk nodig?
Nee. CO2 afblazen is uitsluitend een functie van minuutvolume.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Luchtstroomsterkte minder bij hogere druk

3
Nee dat niet, heb twee keer gekeken en ook vannochtend was alles nog goed, het dubbele membraan of hoe het genoemd wordt zit goed. En ook geen noemenswaardige lekkages gehad, soms even en dan 1-8l/min

Het in en uitademen ging aanzienlijk makkelijker met de grotere doppen zonder aangesloten te zijn. Maar aan de machine had ik de hogere druk nodig om niet te gaan hyperventileren.

Kwestie van meer testen dan.

Re: Luchtstroomsterkte minder bij hogere druk

5
Nee, alleen constante druk

Bij de lagere druk van 6-6.5cm werkte de EPR/SoftPap niet bij mij, te vaak ging dat ding tegen mij in, lagere druk bij inademen en hoger bij uitademen als mijn ademhaling heel even onregelmatig werd. Stik je zowat denk je dan.

Kan het weer testen met de hogere druk. Testlab Sleepy wordt geopend lol