F30i: word knettergek van lucht in mijn gezicht door gaatjes in het masker

1
Ik heb een F30i full face masker gekregen en dat masker is fantastisch als ik er geen last van heb. Super weinig lekkage, erg lage AHI, lage flow limits en zeer stabiele ademhaling.

Echter! De ene nacht is het perfect en nergens last van. De andere nacht word ik knettergek van de lucht die in mijn gezicht geblazen wordt.

Heb het idee dat het komt door de gaatjes in het masker bij de mond. Als je de maskertest op de Airsense 11 gebruikt om het te testen (een druk van 10 cm) dan blaast er een enorme boel lucht uit het masker. Ik slaap op mijn zij, dus dan zit er vaak iets vlak voor het masker waardoor het recht mijn gezicht in geblazen wordt.

Ik vraag me af of ik de gaatjes op het masker (gedeeltelijk) mag dichtplakken. Ik weet dat het niet de bedoeling is ivm co2, maar er zitten ook gaatjes bovenop je hoofd, kan de co2 daar niet door weg? Bovendien heb ik EPR (3) ingeschakeld. Gaat de uitgeademde lucht ook niet gewoon via het apparaat weg? Sowieso heeft het P10 pillow masker (dat ik ook heb) heel veel minder gaatjes voor co2. Dus waarom zou het daarmee wel mogen?

Benieuwd naar eventuele ideeën.
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes

Re: F30i: word knettergek van lucht in mijn gezicht door gaatjes in het masker

2
Niets afplakken. EPR heeft er niets mee te maken.

De F30i kan inderdaad best hard blazen aan de voorkant. Ik heb dat opgelost door wat wasemkapfilter ervoor te spannen, met wat ruimte tussen de gaatjes en het filter. Zo kan de luchtstroom nooit verminderd worden. Ik heb zgn. KAM snaps met 2 secondenlijm geplakt op de witte plastic stukjes aan weerszijden van de gaatjes, en daar gaat dan een stukje wasemkapfilter opgeklikt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: F30i: word knettergek van lucht in mijn gezicht door gaatjes in het masker

4
Mijn proof-of-concept knutselwerkje was nog niet zo robuust. Het is er halverwege de nacht vanaf gegaan. Ik zal dezelfde materialen halen als waar jij over vertelde en het wat robuuster maken. Het leek wel te werken zolang als het bleef zitten.

Wel merk ik dat als het kussen bij de neus ook maar iets verschuift, dan krijg je 's nachts vaak ook daar lekjes. Dat zal lastig te voorkomen zijn, niet? Ik heb wel gemerkt dat het masker veel beter luchtdicht afsluit als je de bandjes erg los instelt. Iets te vast en je hebt eerder en meer lekken.

Ook overweeg ik een nekkraag te proberen, zodat mijn mond niet openvalt, waardoor 'de wangen worden opgeblazen'. Enige ervaring hiermee?
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes

Re: F30i: word knettergek van lucht in mijn gezicht door gaatjes in het masker

5
PjotterHasApn schreef: 05 feb 2023, 07:58 Wel merk ik dat als het kussen bij de neus ook maar iets verschuift, dan krijg je 's nachts vaak ook daar lekjes. Dat zal lastig te voorkomen zijn, niet?
Je moet bij de F30i een beetje "leren" hoe hoog het masker op het gezicht het beste werkt. We zijn allemaal anders, maar dit werkt voor mij.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: F30i: word knettergek van lucht in mijn gezicht door gaatjes in het masker

7
Ik heb de F30i hier ook liggen.
In een hoek van de slaapkamer.

Op het eerste gezicht lijkt het ideaal: wel full face, maar niets over je neusbrug.
Maar op mijn eigen gezicht bleek het een onding.
Ik lag de hele nacht dat ding onder mijn neus te positioneren.
En eenmaal goed geplaatst gelieve niet meer te bewegen, want dan begint hij opnieuw te blazen, fluiten en lekken.

Onding.

Gauw weer terug naar mijn F20.
Dan maar een kapje over mijn neus.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/