Dat was even schrikken, wat nu?

1
Hallo allemaal, ik heb de laatste dagen veel gelezen hier, wat een fantastische bron van informatie en lotgenoten.

Om een lang maar herkenbaar verhaal kort te maken: ik heb maanden gedacht dat mijn brein me in de steek had gelaten, dat ik psychische klachten had: waarom zo moe, vergeetachtig, waarom lukt het steeds moeilijker op m’n werk, waarom herkennen mensen mijn gedrag niet meer? Dat gevoel van een permanente jetlag, niet meer tegen drukte kunnen. Is het een depressie, burn out of ben ik gewoon oud geworden (nog geen 40). Wat is er toch mis met mij?

Via de huisarts een slaaponderzoek laten doen, diagnose OSAS met meer dan 50 stops per uur. En dan de duidelijke uitleg hoe slopend dit is voor lichaam en geest.
Het was schrikken en tegelijkertijd een erkenning. Blijkbaar heb ik geen psychiater nodig maar gewoon een longarts en een CPAP, deze krijg ik binnenkort.

Wat ik mij afvraag, wat is jullie ervaring, vanaf dat ik de CPAP krijg, daar moet ik aan wennen natuurlijk, dan heb je nog de 6 weken dip waar ik over gelezen heb.. maar wanneer zou ik mij echt fysiek en mentaal beter gaan voelen en weer normaal kunnen functioneren? Is dit een traject van weken of maanden?

Bedankt alvast aan iedereen en succes ook met alles.

Re: Dat was even schrikken, wat nu?

2
Gary schreef: 09 feb 2023, 10:32 Wat ik mij afvraag, wat is jullie ervaring, vanaf dat ik de CPAP krijg, daar moet ik aan wennen natuurlijk, dan heb je nog de 6 weken dip waar ik over gelezen heb.. maar wanneer zou ik mij echt fysiek en mentaal beter gaan voelen en weer normaal kunnen functioneren? Is dit een traject van weken of maanden?
Alles is persoonlijk, en niet iedereen heeft die "6 weken dip." Het is vooral een soort "urban legend" omdat er geen enkele reden is waarom het 6 weken zou moeten zij, of dat je überhaupt een dip ervaart. Persoonlijk hanteer ik de theorie dat iedereen die een dip krijg na een zekere periode, in feite nog niet adequaat behandeld is. Dat komt veel voor bij het gierige Nederlandse zorgsysteem, artsen zijn al blij als de AHI onder de 5 komt. Maar dan ben je er nog niet, want met AHI 4 word je nog steeds elk kwartier gewurgd, en wie zou zo lekker slapen? Daar bovenop geldt het dat AHI een methode uit het stenen tijdperk is, en geen maat is van slaapkwaliteit. Dus wij proberen hier op het forum vooral voorbij de AHI te kijkenn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dat was even schrikken, wat nu?

3
Bedankt voor je reactie en informatie.

Het zal inderdaad een kwestie zijn van dat de tijd en de praktijk het zal uitwijzen.
Ik woon zelf in België en heb het idee dat de arts zeer begaan is voor zover ik kan oordelen nu.

Wat ik al heb begrepen is dat soms de druk beter geregeld kan worden, en als je last hebt van je masker, best een verwarmde slang dus het is even afwachten hoe ze daarmee omgaan in het slaapcentrum.

Ik kijk er gewoon heel erg naar uit om me terug een normaal mens te voelen nu ik eindelijk weet waar een (groot deel van) de oorzaak van het probleem ligt.

Re: Dat was even schrikken, wat nu?

4
Bij mij heeft het ruim een jaar geduurd voor ik een beetje wist wat mij hielp en wat niet. Mijn voorbeeld is ook maar 1 van de vele verhalen, iedereen heeft een ander verhaal. Maar toch. In mijn geval heb ik behalve CPAP therapie ook een ademhalingstherapeut moeten bezoeken, stoppen met sporten/zware inspanning en serieus rustiger aan te doen (inspanning en stress reduceren). Daarbij (tijdelijk) flink gezonder leven, zoals geen alcohol. Al deze zaken hielpen om mijn uitputting te boven te komen.

Nu ruim 1,5 jaar na de diagnose ben ik redelijk, ik denk dat ik in de loop van dit jaar weer "genormaliseerd" zal zijn.

Het is in elk geval een stuk zwaarder en moeilijker dan buitenstaanders denken. Mijn OSAS heeft mij erg goed geholpen en daar moet je geluk mee hebben!
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Dat was even schrikken, wat nu?

7
Inmiddels heb ik mijn eerste nacht erop zitten met de “ResMed AirSense 11 AutoSet” en dit lijkt goed verlopen.

Het masker zit goed, geen lekkage (moest natuurlijk wel een manier vinden, zoals een hand onder mijn hoofd of kussen leggen) en ik heb best goed geslapen. Beter dan in het ziekenhuis met al die kabeltjes.

Het belangrijkste natuurlijk is dat er bijna geen “events” zijn geweest: 0,2 per uur. Dat is alles wat de app mij kan zeggen.
Ik zal later eens proberen de SD kaart via Oscar uit te lezen.

Het enige dat me opvalt is dat er condens in mijn masker en in de slang zit, dan voel je op het einde van je slaap wat druppels in je gezicht (ik heb een neusmasker).

Ze hebben me wel een fleece hoes meegegeven vanuit het ziekenhuis / slaapcentrum het apparaat heeft geen bevochtiger (meegeleverd).

We hebben graag een frisse temperatuur in de slaapkamer, de verwarming aanzetten zou voor ons geen optie zijn, omdat we dan liggen woelen in bed, dat heb ik laatst in het ziekenhuis ook meteen gemerkt, bij het slaaponderzoek, veel te warm.

Zou een verwarmde slang de oplossing zijn?

Nogmaals bedankt voor het meedenken iedereen, en succes natuurlijk met jullie behandeling!

Re: Dat was even schrikken, wat nu?

8
In je uitgeademde lucht zit namelijk vocht en dat komt terecht in het masker en de slang.

Een stevig traagschuim kussen kan masker lekkage voorkomen.

Een verwarmde slang geeft meer comfort tegen de soms koude lucht en voorkomt condens, echter wel samen met een bevochtiger gebruiken. Je leverancier, ziekenhuis kan deze verstrekken. Wordt in Nederland vergoed vanuit het basispakket en ook in België wordt deze vergoed vanuit de ziekenkas.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dat was even schrikken, wat nu?

9
Bedankt voor je reactie & advies.
Vannacht weer wakker geworden door de condens. Masker drooggemaakt en verder geslapen maar om 7u wel wakker.

Dus ik ga zeker vragen voor de verwarmde slang icm bevochtiger dan. Weet je toevallig waarom de bevochtiger daarbij nodig is? Ik heb namelijk nu geen last van het ontbreken daarvan. Wellicht zou dit dus in de zomer wel functioneren als de temperaturen hoger zijn?

Hoe dan ook las ik dat mijn CPAP / de verwarmde slang blijkbaar zelf alles kan regelen dus daar heb ik dan geen omkijken naar.

Ik zal eventjes moeten wennen aan de therapie maar m’n resultaten (ook in Oscar) lijken goed. Geen apneu (events) meer!

Ik voel me nog niet super fit maar merk wel dat ik ‘s middags niet meer zo moe ben als vroeger, ik ben er blij mee.

Nu nog een nacht kunnen doorslapen zonder nat gezicht :-)

Re: Dat was even schrikken, wat nu?

10
De temperatuur van de verwarmde slang kan worden ingesteld bij een Resmed apparaat tussen 16 en 30 graden Celsius. In climate control op Auto stand en slangtemperatuur op Auto stand is de temperatuur 27 graden Celsius. De bevochtiger wordt dan ook automatisch bediend door het apparaat en de relatieve vochtigheid wordt op circa 85 % gehouden.

Zonder bevochtiger krijg je last van uitgedroogde slijmvliezen en dit kan pijnlijk zijn en een kurkdroge keel en mondholte opleveren. Lees hieronder over het nut van bevochtiging:

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=4&t=12336
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dat was even schrikken, wat nu?

11
Hey Ruud, Bedankt nogmaals voor je vele nuttige reacties op dit forum.

Ik heb gisteren mijn verwarmde slang opgehaald in het ziekenhuis en de temperatuur van de slang staat op 27°c ingesteld.
Ik heb nog geen bevochtiger.

Nu heb ik op zich redelijk goed geslapen, 6,5 uur maar, geen events, en ook volgens m’n Apple Watch een paar keer diepe slaap gehad (2x wakker ivm draaien en masker goed zetten).

De luchtvochtigheid in mijn slaapkamer is de laatste twee nachten gedaald van 70 naar 60%, en de temperatuur is ongeveer 15,5°c dat vind ik persoonlijk vrij aangenaam omdat ik graag met frisse lucht slaap (ventilatieroosters boven de ramen staan open).

En de condens is nu volledig verdwenen, dus in dat opzicht doet de warme slang zijn werk, op zich ademt het ook aangenaam maar ik merk vandaag wel een verstopte neus.
Aan de “koude lucht” zal het nu niet liggen gezien de verwarmde lucht die ik inadem.

Wat ik me afvraag is wat ik best nog kan proberen:

- de temperatuur van de verwarmde slang iets verlagen zodat ik iets frissere lucht kan inademen? Dat voelt aangenamer.

- heeft een bevochtiger toch nog nut? (Alleen als ik de bevochtiger combineer met de verwarmde slang, werkt de auto functie / climate control. De lucht die ik nu inadem heeft dus een vochtigheid van 60 of 70%, en met de bevochtiger zouden dan 85% worden, zou dat een voordeel kunnen zijn?

Ik heb in het ziekenhuis ook gevraagd waarom ze beginnen zonder verwarmde slang en bevochtiger, blijkbaar werken ze volgens het principe dat als het niet nodig is, is het niet nodig, want het levert natuurlijk dagelijks wat extra werk en onderhoud op voor mij, dus inderdaad, zeker die bevochtiger, als het niet hoeft, hoeft het niet hè. Maar als het kan helpen dan ben ik er wel toe bereid.

Re: Dat was even schrikken, wat nu?

13
Dankjewel. Ik denk dat ik dat maar ga doen ja.

Geen idee of het er iets mee te maken heeft maar sinds vanmiddag hoofpijn, verkouden gevoel alsof m’n hoofd verstopt zit en luchtwegen geïrriteerd zijn.

Ook aan 1 oog een wondje van het wrijven, ik dacht toch dat het masker goed paste en voel geen lekkage in m’n oog blazen

Allemaal dingen die ik nu dus tegenkom bij het begin van de therapie. Moeilijk in te schatten natuurlijk of het door de CPAP komt of dat het restklachten zijn, ontwenningsverschijnselen etc maar ik ben en blijf wel 100% gemotiveerd natuurlijk.

Nogmaals bedankt voor je goede adviezen!