AHI van 61 en niet moe

1
Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en woon in Brugge, Belgie. Ik kreeg vorig jaar onverwacht de melding vie het slaaplabo dat mijn AHI 61 per uur was en dat ik dringend een cpap masker moest gebruiken. Het was onverwacht omdat ik altijd uitgerust opstond en geen last had van vermoeidheid tijdens de dag. Het was enkel via de opmerkingen van vrienden dat ik soms niet ademde gedurende de nacht dat ik een onderzoek liet gebeuren. Ik was en ben nog heel verwonderd van dit cijfer. Zijn er nog mensen met dergelijke ervaring.
Intussen probeer ik met vallen en opstaan de therapie toe te passen. Ik krijg het simplus masker niet echt goed en had graag andere maskers uitgeprobeerd. Het huidige masker was het beste in het ziekenhuis maar daar hebben ze niet alle maskers.
Ik heb een baard en vraag me af welk masker dan best is. Met gel ipv silicone? of maar half op de neus?
met dank bij voorbaat voor de hulp

Re: AHI van 61 en niet moe

2
Welkom Hier. Heb je behalve een baard ook nog een snor?

Zelf ben ik zeer tevreden met het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker. Twee dopjes tegen de randen van je neusgaten en door de overdruk blijft normaliter de mond dan gesloten.

Google maar eens op dit masker. Het frame is verkrijgbaar in twee maten: Standaard en Small.

Small is voor de meeste mensen al geschikt. De maten van de neusdoppen zijn small, medium en large.

De eerste twee zitten in Nederland in het pakket samen met het frame. Large moeten we altijd telefonisch opvragen indien je deze nodig hebt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI van 61 en niet moe

4
Ook ik was heel verbaasd dat ik apneu had. Had een test gehad en had 49 ademstops. Ook niet moe, slaap altijd goed.
Sinds februari 2022 ook met de therapie bezig, sinds kort ook de resmed P30i neusdoppenmasker, bevalt erg goed.
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: AHI van 61 en niet moe

6
Andre, als je met een hulpmiddel zoals de cpap of apap slaapt wordt en een overdruk gecreëerd in de mond en daardoor blijft vaak de mond automatisch gesloten. Als de juiste druk is ingesteld zou het geen probleem hoeven te zijn. Lukt dit dan niet dan kan een kinband gebruikt worde, maar ik weet natuurlijk niet hoe fors jouw baard is. Gaat het helemaal niet, dan zou een full face masker een optie zijn. Maar een neusdoppen masker is het masker met de minste belasting op het gezicht. (lees: voor de baard en snor)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar