Zeer lichte OSAS

1
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier :) en kwam hier terecht door wat opzoekingen op het internet.
Concreet:
Ik ben 35 jaar en had de laatste jaren wel vaker voor dat ik 's nachts wakker schoot en heel hard naar adem moest happen. Dit gebeurt zo een 5 tot maximum 10x per jaar. Niet zo heel vaak dus. Daarnaast voelde ik me overdag soms moe/futloos, ondanks ik een, naar mijn gevoel, goede nacht had. Daarom heb ik toch eens een slaaponderzoek laten doen. Gisteren had ik resultaatbespreking en wat bleek: ik heb een AHI van 5 per uur, voorkomend tijdens mijn REM slaap. Zeer lichte OSAS volgens de dokter.

Er zijn nu volgens haar 2 oplossingen:
- kaakbeen laten breken en alles laten herplaatsen, maar daar ben ik zelf geen voorstander van, en ze vond dit in mijn situatie ook niet aan te raden
- slapen met een mra. echter, mijn ahi zijn veel te laag om terugbetaling te krijgen. hiervoor moet ik om 15 per uur zitten. volgens haar ligt de kostprijs rond de 800 a 1000 euro en moet dit apparaat na gemiddeld 5 jaar vervangen worden. Ik moet binnen 5 jaar wel eens een nieuw slaaponderzoek doen om te kijken hoe de AHI zich evolueren.

Wat zijn hier de meningen/ervaringen? Ik vind het wel nog steeds een grote kost, zeker voor mijn zeer lage osas. Bij ouder worden zou het wel hoger worden en ik wil zeker ook naar een oplossing zoeken, maar het was wel effe schrikken :) misschien gaan de toestellen wel langer mee dan 5 jaar, of liggen de prijzen toch iets lager.
ik las ook dat sommige mensen kiezen voor cpap boven mra. Als ik de prijzen van cpap toestellen opzoek zijn deze precies lager dan mra? Als ik het dan toch zelf moet bekostigen, is cpap dan niet interessanter?

Ik moet nu eerst nog naar de NKO-arts die me dan door kan verwijzen naar de tandheelkundige kliniek voor het op maat laten maken van het apparaatje.
Voorlopig heeft OSAS mijn leven zeker nog niet overgenomen, maar ik zie dit met ouder worden wel erger worden en wil zeker vermijden dat het mijn leven wel overneemt.

Re: Zeer lichte OSAS

2
Mijn gedachten bij jouw mail: ik zou niet te snel met een behandeling beginnen bij zo weinig ademstops. Het aantal ademstops zegt niet alles, de klachten en beperkingen die je ervaart zijn ook (of misschien zelfs voorál) van belang, behalve als je meer dan 15 stops per uur hebt dacht ik, dan moet er wel iets gebeuren.
De grotere nadruk op klachten is volgens mij een nieuwer medische inzicht, @plp heeft hierover onlangs een interessante link geplaatst naar een artikel waarin staat hoe wetenschappers er nu over denken. Missch kan hij die link hier nog een keer plaatsen?

Als ik jou was zou ik de komende jaren goed in de gaten houden of je goed slaapt, genoeg energie hebt etc etc. En als je het idee hebt dat je mogelijke apneu-symptomen toenemen, weer aan de bel trekken.

Een behandeling bij slaapapneu is niet zomaar iets, ik zit zelf aan de cpap en hoewel je eraan went is het nogal een happening in het leven van iemand. Ik wil niet dramatisch doen maar ik wens dit niemand toe.

Hoe dan ook is het goed om je eigen gezondheid in de gaten te houden en indien toch nodig een arts te raadplegen.

Succes bij het bepalen van je vervolgstap.

Re: Zeer lichte OSAS

3
Bedankt voor je toelichting.
Geen invloed op mijn leven is veel gezegd. Het neemt mijn leven nog niet over, maar ik voel me ook nooit helemaal uitgerust... ik ben gisteren om 10u in slaap gevallen in de zetel en nadien naar mijn bed gegaan tot 7u vanmorgen... En ik voel me niet heel wakker... Gisteren viel ik daarnaast op een bepaald moment bijna in slaap voor mijn computer op het werk, en dat heb ik soms wel al eens voor... ook heb ik soms ochtendhoofdpijn. er zijn dus wel enkele symptomen bij mij...
Laatst gewijzigd door Jelleuuh op 14 feb 2023, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Zeer lichte OSAS

4
Volgens mij is de richtlijn dat je bij een AHI ≥5 (gelijk of hoger dan 5) OSA hebt en dus recht op vergoeding, ook van xPAP apparatuur.

En mijn leken idee hierbij:
Kaakbeen operatie is alleen van toepassing bij bepaalde patienten, met een specifieke kaakstructuur.
MRA beugel heeft vaak de klacht dat de kaak in de loop der tijd zich aanpast en problemen geeft.

Re: Zeer lichte OSAS

5
Dag Sleepy
Ja, in Nederland is dat zo, maar in België blijkbaar niet... onbegrijpelijk...
Heb net een mail naar de dokter gestuurd voor extra informatie over cpap, daar had ze niet over gesproken.

EDIT:
de dokter heeft al geantwoord:
de prijs van cpap ligt goed maar het moet ook verdragen worden en bij lagere apnees wordt cpap vaak niet goed verdragen, daarom in de literatuur geen eerste keuze. Maar de keuze ligt uiteraard bij u.

Re: Zeer lichte OSAS

6
heb nog wat gemaild met de dokter en omdat ik zelf in het ziekenhuis werk mag ik een cpap uitproberen voor enkele maanden alvorens ik 1 moet aankopen, dan weet ik meteen of het me op weg helpt alvorens de grote investering te doen. lijkt me een goede deal.

Re: Zeer lichte OSAS

7
Ik dacht al dat je in België woonachtig bent, vanwege de grens van AHI 15 per uur. In Nederland ligt de grens dus op 5 per uur, tenzij je ernstige klachten ondervind ook bij een AHI van 5 of lager per uur.

Wat ik mij afvraag is in welke houding heb je die vijf per uur? In rugligging heeft men vaak meer ademstops dan in zijligging en ik kan mij zo voorstellen dat die 5 per uur een gemiddelde is.

Het is dan handig om te weten hoeveel ademstops je dan in rugligging hebt en hoeveel in zijligging recht en links. Daar jij de patiënt bent, heb je recht om de uitslagrapportage van de slaaptest op te vragen en per mail naar je toe te laten zenden. Daarin kun je veel informatie vinden over jouw slaaptest.

In Nederland heeft de Fabrikant NightBalance, welke nu onderdeel is van Philips, een Slaap Positie Trainer ontwikkelt die de gebruiker leert slapen op de zij en dat is nuttig als men in zijligging een ahi onder de 10 per uur heeft en in rugligging twee keer zoveel of meer heeft. In Nederland wordt deze vanuit het basispakket van de Zorgverzekeraar vergoed en wellicht in België ook. Het helpt veel mensen zoals jij die een lichte vorm van apneu hebben.

https://www.philips.nl/c-e/hs/slaapapneu/nightbalance.html

Wellicht kan dit ook een oplossing voor jou zijn, mocht je geen cpap uitgereikt krijgen.

De optie die je nu krijgt aangeboden, moet je zeker aangrijpen om uit te proberen. In België kun je bij deze website ook zelf een Resmed AirSense 10 AutoSet aanschaffen voor €590,00 en een bijbehorende Bevochtiger kun je daar voor €109,00 kopen, dus samen voor €699,00

https://www.rmed.be/nl/airsense-10-autoset.html

Vaak ben je dan goedkoper uit (zeker als je het apparaat 10 tot 15 jaar gebruikt) dan elke maand de vergoeding van €7,50 te betalen aan de Ziekenkas. Natuurlijk moet je ook denken aan een masker die jaarlijks vervangen moet worden.

Succes met de test met de cpap en plaats hier eens een update hoe het gaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zeer lichte OSAS

8
RuudJ schreef: 14 feb 2023, 16:27 tenzij je ernstige klachten ondervind ook bij een AHI van 5 of lager per uur.
Ik heb dat zelf nooit meegemaakt 🤔 (AHI 2,5)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Zeer lichte OSAS

9
Hey Ruudj

Ik heb het verslag gekregen hoor :) en het gaat hier wel degelijk over meestal zijligging en voornamelijk tijdens de REM-slaap. Ik heb wel veel vertrouwen in het onderzoek, nogmaals, ik werk er ook. Mijn REM-slaap wordt voortdurend onderbroken door apneus. Ik slaap in uren dus wel redelijk goed, maar door de onderbrekingen slaap ik nooit echt uit waardoor ik futloos word. Ik probeer op dit forum meer informatie te verkrijgen, ervaringen, lotgenoten, etc... het is ook allemaal nieuw voor mij.

Zoals hierboven gezegd ga ik toch maar de test van het cpap aangaan denk ik. Als je de prijs van beide vergelijkt komt een cpap zeker niet duurder uit. En als ik toch merk dat het niet beter gaat tijdens de test, of ik kan het echt niet verdragen, kan ik nog beslissen wat ik doe. Dat is het voordeel om eens een toestel uit te proberen.

Trouwens, gaat dit toestel 15 jaar mee? Ik dacht slechts 5 jaar?

Alvast bedankt voor je uitgebreide verslaggeving! :)

Re: Zeer lichte OSAS

10
Voorheen werden de toestellen om de vijf- zes jaar omgeruild tegen een nieuw exemplaar, maar dat wil niet zeggen dat het ook einde levensduur was. Ze gaan echt wel veel langer mee en men heeft dit op een gegeven moment ook erkent. Het beleid is nu dat het apparaat pas wordt verwisseld als het gebreken gaat vertonen, dus afwijkende drukken t.o.v. van de ijking, als het meer geluid gaat veroorzaken dan in de richtlijnen staat of dat het plotseling de geest geeft.

Bij een gebruikerstijd van 15 tot 16.000 uren werd deze dan omgewisseld, maar nu dus niet meer. Ook een tekort aan onderdelen en de Philips problemen zijn daar op dit moment mede de oorzaak van.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zeer lichte OSAS

13
Nacht 1 achter de rug. Zoals verwacht wel stik kapot door slechte slaap.
Op zich kan ik het toestel zeer goed verdragen. De verpleegkundige zei me dat ik er heel rustig onder bleef en dat ik er snel mee zou weg zijn, en dat is ook zo. Enige probleem was dat binnen het half uur mijn neus verstopt was. Ik heb me wat rechter gezet maar dan kan je ook niet goed slapen. Ik weet wel dat ik makkelijk last heb van sinusitis en ik heb hiervoor standaard neusdruppels in overleg met de nko-arts dus ik ga vanavond voor het slapengaan eerst eens proberen om deze druppels te gebruiken.
Als ik last blijf hebben kan een neus-mondmasker of een bevochtiger een oplossing beiden maar de verpleegkundige had me aangeraden eerst zo eens te proberen.
Zijn er nog mensen die in het begin last hadden van een verstopte neus? En hoe werd dit opgelost/hoe snel beterde dit?

Re: Zeer lichte OSAS

14
Kun je ons aangeven wat je hebt gekregen?
  • merk cpap
  • merk + naam masker
  • type masker, neusmasker onder de neus of over de neus
  • vaste druk of variabele druk
  • wat is de ingestelde druk
  • maak je gebruik van de ramptijd/aanlooptijd
  • wat is de startdruk
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zeer lichte OSAS

16
Een druk van 4 cmh2o is knap waardeloos om mee te starten voor een bepaalde periode. Je kunt veel beter meteen op druk 8 starten, dit geeft veel meer lucht.

Je mag het apparaat uit proberen en ik zou zeker om de bevochtiger vragen want dit helpt en in Nederland kun je voor €31,95 een verwarmde slang aanschaffen bij Vitalaire. Het is slechts een kleine investering die je veel profijt kan geven en je kunt altijd de slang voor een iets lager bedrag weer doorverkopen als het je niet bevalt of als je het apparaat terug in moet leveren. (of je koopt zelf een Resmed Airsense 10 in België)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zeer lichte OSAS

17
Hier ook snel last van verstopte neus. Wat bij mij helpt is een hogere druk als ik vrij dicht zit. 11cm druk met drukverlaging van 1 ipv een vaste druk rond de 9.

Drukopstart verergerd het probleem gigantisch, dan krijg ik te weinig lucht en adem ik veel dieper dan nodig en gaat alles nog dichter zitten. Direct op druk dus, dat helpt het wat open te blazen.

Ik had al een cortisol neusspray, dat helpt mij goed. Echter moet je wel met een maand rekening houden voordat dit op de volledige werking zit.

Re: Zeer lichte OSAS

19
En de bevochtiger. Let goed op of je de echte bijbehorende verwarmde slang van de Resmed AirSense 10 krijgt, deze werkt namelijk samen met het apparaat en houd rekening met de temperatuur en luchtvochtigheid in de slaapkamer. De Universele Hybernite verwarmde slang past ook op de Resmed maar houd geen rekening met de omgevingstemperatuur en is ook niet in temperatuur instelbaar, zoals de Climate LineAir slang van Resmed. De Hybernite wordt via een stroomadapter, aangesloten op de slang, van stroom voorzien. De originele Resmed slang via het Resmed apparaat.

Opgeblazen gevoel: viewtopic.php?t=12660
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zeer lichte OSAS

20
Het is geen verwarmde slang geworden, wel de bevochtiger.
Hij staat ingesteld op 4.
Voor het opgeblazen gevoel werd de epr aangezet op stand 3. Ben het is even aan het testen en voel er mij wel veel comfortabeler mee precies. Zal vannacht zien.
Heb ook een account aangemaakt met het serienummer van het toestel zodat ik het kan opzoeken. Ik ga er van uit dat ik dit gewoon kan vervangen door het serienummer van een eigen toestel nadien :) want dit is in bruikleen natuurlijk.