Re: Zeer lichte OSAS

23
Vorige nacht een betere nacht. Voor de 1ste keer 4u geslapen met maar 1x wakkerworden. Nadien toestel alweer moeten afzetten. Mijn neus raakt er steeds verstopt door. Heb bevochtiger ook al op verwarmen gezet. Klopt het dat dit verschijnsel zal beteren naarmate de therapie vordert? Of is er een andere oplossing voor?

Re: Zeer lichte OSAS

25
Ik heb ook veel startproblemen (gehad) dus nog wat extra vraagjes >:)

Waarom stop je precies met de therapie?

Op welke druk zit je? Opstart van 4 en druk van 8?
  • Wat bij mij helpt is juist de druk te verhogen, als ik verstopt zit
    Wat mij ook helpt is absoluut geen gebruik te maken van opstartdruk
    Het kan ook zijn dat een lagere druk prettig is
Ook al geprobeert de uitademdruk (EPR) aan te passen naar 2 of 1?

Al geprobeerd de bevochtiger hoger te zetten dan 4?

Welk masker, nog steeds de N20?
  • Het soort masker kan van grote invloed zijn, het kan een idee zijn een ander te proberen
Waarom gebruik je geen verwarmde slang?
  • Dit helpt te voorkomen dat de lucht te koud in de neus komt, zeker als de kamer niet warm is
    Tevens zorgt een verwarmde slang ervoor dat de warmere lucht meer vocht kan bevatten
Droge of branderige slijmvliezen?

Al een neusspray geprobeert?

Enige voorgeschiedenis van rhinitis?

Hoe is de AHI met cpap? Beter of slechter?

Re: Zeer lichte OSAS

26
Wauw. Zoveel vragen. Ik zal antwoorden. Thnx alvast 😁
Ik stop omdat het niet lukt om te ademen ermee door de verstopte neus.

Druk is 8 inderdaad. Epr staat op 3 en is wel aangenaam. Ik had last van luchthappen. Als ik het lager zet zal ik daar weer meer last van hebben denk ik?

Bevochtiger nog niet aangepast nee. Helpt dat?

Nog altijd zelfde masker en geen verwarmde slang. Mijn kamer is wel echt niet koud.

Ja, ik gebruik een neusspray elke dag. Ik heb chronische sinusitis dus mijn neus kan al eens makkelijk verstoppen.

Geen last van droge slijmvliezen

Mijn ahi's zijn gezakt naar 1,5 per uur

Ik gebruik de standaard filter

Re: Zeer lichte OSAS

27
Jelleuuh schreef: 02 mar 2023, 21:17 Ik gebruik de standaard filter
Laten we die maar 'ns vervangen met een ultrafijn allergiefilter?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Zeer lichte OSAS

28
Jelleuuh schreef: 02 mar 2023, 21:17 Wauw. Zoveel vragen. Ik zal antwoorden. Thnx alvast 😁
Ik stop omdat het niet lukt om te ademen ermee door de verstopte neus.

Druk is 8 inderdaad. Epr staat op 3 en is wel aangenaam. Ik had last van luchthappen. Als ik het lager zet zal ik daar weer meer last van hebben denk ik?
Luchthappen klinkt als een te kort aan druk. Lijkt mij logisch de druk eens wat te verhogen naar 9 of 10 en kijken hoe dat voelt. AHI is ook nog niet 0, dus kan er wel wat bij. Dat helpt ook bij het openhouden van de neus. Kijken naar de grafieken met Oscar is wel erg waardevol in deze want een te hoge druk wil je ook niet. Het gemiddelde is trouwens 10
Jelleuuh schreef: 02 mar 2023, 21:17 Bevochtiger nog niet aangepast nee. Helpt dat?
Dat helpt soms, meer vocht dus minder uitdroging in de neus en/of betere afvoer van het slijm en minder irritatie van de slijmvliezen. Maar dit werkt waarschijnlijk alleen met een verwarmde slang in verband met condenseren.
Jelleuuh schreef: 02 mar 2023, 21:17 Nog altijd zelfde masker en geen verwarmde slang. Mijn kamer is wel echt niet koud.
Geen last van druk op de bijholten naast de neus? Dat kan ook een gevoel van verstoptheid geven en/of de ademhaling bemoeilijken. Te testen als je snachts verstopt wakker wordt door het masker iets op te tillen, voelt dat flink beter dan zou ik een ander masker proberen.

Aks je achter een ventilator zit voelt dat ook koeler, ondanks dezelfde lucht die verplaats wordt. Aanschaf van een verwarmde slang is ook maar een 30-40 euro en naar mijn idee het proberen waard.
Jelleuuh schreef: 02 mar 2023, 21:17 Ja, ik gebruik een neusspray elke dag. Ik heb chronische sinusitis dus mijn neus kan al eens makkelijk verstoppen.

Geen last van droge slijmvliezen
Verstopte neus is een veel voorkomend probleem, zeker bij de start van cpap therapie en al helemaal als er al een voorgeschiedenis is. Je slimvliezen irriteren al snel en dan windkracht 18 erlangs jagen helpt niet mee ze lekker relaxed te voelen.
Het tidstip van veel neussprays gebruik is in de ochtend, dit verplaatsen naar de avond kan helpen. Maar ligt er al aan wat je hebt en hoe het gebruik is.
Ik spray extra als ik snachts verstopt wakker wordt, en dan na een kwartier of half uur gaat het wel weer wat open en kan ik verder met de cpap. Dat is beter dan geen cpap, voor mij dan.
Jelleuuh schreef: 02 mar 2023, 21:17 Ik gebruik de standaard filter
Raad van Persluchtpiraat opvolgen

Re: Zeer lichte OSAS

29
Hypoallergene filters

https://webshop.vivisol.nl/hypo-allergene-filters-resmed-s9-en-airsense-10.html

Bevochtiging

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=4&t=12336

Het nut van de verwarmde slang

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=13365

Verwarmde slang €31,95

https://vitalaire-winkel.nl/product/climateline-resmed-airsense/
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zeer lichte OSAS

30
Hallo allemaal

Dank voor de wijze raad! Uiteraard moet je alles stap per stap aanpakken tot er een goed resultaat is.

Ik heb nu 2 nachten mijn bevochtiger op 6 ipv 4 gezet en wat een verademing!!!! Ik slaap echt eindelijk een beetje normaal. Had niet verwacht dat het zo een groot verschil zou zijn en dit de oplossing is.

De ahi's zijn idd nog schommelend rond de 2 dus misschien moet de druk nog omhoog, maar dit bespreek ik liever eerst met de arts :) maar ik neem deze info mee.

Een verwarmde slang lijkt dus echt niet nodig. Ik zet wel de bevochtiger op verwarmen en dat is voldoende. Wat ik wel ambetant vind is dat, als je effe naar wc moet ofzo, je het apparaat moet uitzetten en je dan weer de verwarming enzo moet instellen als je terugkomt. Een pauzeknop zou handig zijn, die alle instellingen bijhoudt. Of de verwarmer die je standaard op aan kan zetten, maar dat lukt dus niet lijkt me.

Re: Zeer lichte OSAS

31
Ter aanvulling op mijn ahi's: het was vorige nacht wel mijn eerste echt goede nacht omdat ik de nacht ervoor tijdens de nacht mijn bevochtiger nog heb verhoogd. Mijn resultaat van vannacht is 0,9 ahi's en ik voel me ook echt voor de eerste keer sinds de therapie uitgeruster.
Kan het zijn dat mijn ahi's in het begin hoger lagen door de verstopte neus?
Alleszins is er hoop en ben ik benieuwd naar de komende nachten 🤞

Re: Zeer lichte OSAS

32
En als je op een gegeven moment toch die verwarmde slang hebt aangeschaft, dan zeg je, dit had ik veel eerder moeten doen.

De bevochtiger hoef je niet op te warmen. Gewoon op de stand laten staan die je prettig vind. Voorverwarmen is een optie die je doet voordat je naar bed gaat en dan 10 minuten voor de start. Als je even naar het toilet moet, dan heeft dit geen nut.

Met de verwarmde slang en alles op Auto stand heb je nergens geen omkijken meer na. Alleen dagelijks de watertank vullen met schoon kraanwater.

Met de bevochtiger op stand 6 kun je wel eens een 'douche' in je gezicht, neus verwachten.

En ja, als de neus verstopt zit en je moet via de neus ademen, dan wordt de ademhaling belemmerd, (nauwere opening) en dan krijg je al gauw last van hypopneus en die maken onderdeel uit van de AHI score.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar