Direct, zonder converter, RESMED S9 op een 24 Volt LiFePO4 accu aansluiten.

1
De laatste twee jaar gebruik ik mijn S9 off-grid met de 90 W DC converter op een 24 Volt accu. De accu is een zelfgebouwde S8 32700 LiFePO4 met BMS en een capaciteit van 6300 mAh. Bij de BMS zit ook een bluetooth zodat je op je smartphone mee kan kijken. Over de ingang van de converter staat een grote elco en daarom heb ik een pre-charge resistor van 10 Ohm in serie gezet om een al te grote stroom bij het opstarten tegen te gaan. Deze kan na een paar seconden al overbrugd worden.
In de plus is een overal goed verkrijgbare autozekering van 15 A opgenomen. Het is een handzaam geheel dat makkelijk in een jaszak past en dat meer dan voldoende capaciteit voor twee nachten heeft. Kosten van dit alles aan onderdelen in de buurt van de 80 á 90 Euro.
En prima geschikt voor een weekend "in the great outdoors". Zie foto.


Het gebruik van deze DC converter heeft me aan het denken gezet, want waarom heb ik een converter nodig om een 24 Volt gelijkspanning om te zetten naar een 24 Volt gelijkspanning? OK. er is nog 3,3 Volt nodig om het moederbord aan te sturen, het kleine pinnetje in de 3-polige stekker, maar een eenvoudige step-down converter van een paar euro en een paar gram krijgt dat wel voor elkaar. Kan de 90 W DC converter vervallen. Kan de pre-charge resistor vervallen. Daarmee neemt de betrouwbaarheid van het geheel toe want er kan minder er stuk gaan, het omzettings-verlies van de converter verdwijnt dus gaat de accu langer mee en last, but not least, er is nogal wat minder mee te sjouwen.

Mijn idee is om de bedrading en de step-down converter in een kleine spuitaluminium behuizing te bouwen. Kan er nog een extra zekering bijgezet worden en dan schat ik dat het gewicht van dit alles rondom de 50 gram komt te liggen.

Is er iemand die zoiets al gemaakt heeft of er ideeën over heeft? Graag je reactie.

P.S. in de volgende versie van deze accu worden de banaanstekkers vervangen door een XT60 plug. In het donker kun je namelijk niet zien wat een zwart of een rood stekkertje is. Voorlopig heb ik dat opgelost door de rode stekker nooit los te maken dus op "gevoel in het donker" gaat alles goed maar met een XT60 is het pas echt "fool-proof".

Re: Direct, zonder converter, RESMED S9 op een 24 Volt LiFePO4 accu aansluiten.

2
Je hebt het ongetwijfeld bekeken, maar in mijn herinnering werkte de S9 op 48V?
(Meer een vraag dan een bewering.)
In dat geval moet je wel gebruik maken van een converter.
Maar dat had je hoogstwaarschijnlijk zelf ook al bedacht.

Het maakt overigens niet veel uit voor de uitleg.
Het nut van een 24V=>24V DC converter zit hem vooral in de stabilisator die erin zit. (De ELCO)
(Dat is ook de reden dat ik op de boot gewoon de 220V adapter gebruik op de 12V omvormer.
Maar daar heb ik een vette accu en een zonnepaneel die samen voor vrijwel ongelimiteerde stroom zorgen.)
De elektronica in de DC converter zorgt ervoor dat als er even een dip of piek in de accu schiet (bijvoorbeeld omdat de koelkast aanslaat of juist de oplader) het aangesloten apparaat geen dip of piek te verwerken krijgt.
Maar dat is hier niet van toepassing.

Indien je de accu puur en alleen voor de S9 gebruikt en er verder niets op aangesloten is zie ik geen reden om de DC/DC converter ertussen te zetten.
Die accu kan dat start-dipje echt wel verwerken.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Direct, zonder converter, RESMED S9 op een 24 Volt LiFePO4 accu aansluiten.

3
Menno M. schreef: 25 feb 2023, 12:11 Het nut van een 24V=>24V DC converter zit hem vooral in de stabilisator die erin zit. (De ELCO)
De DC omvormer stabiliseert met een Buck–boost converter. Het is wel een stuk meer dan alleen een elco :)

In feite bevat de DC omvormer vergelijkbare inhoud als de (switch mode) netspanningsvoeding, alleen met het primaire deel zwaarder uitgevoerd omdat de interne werkspanning van de netspanningsvoeding rond 325v ligt waardoor de stromen natuurlijk minder groot zijn als wanneer je hetzelfde vermogen door laagspanning wil aanvoeren.

Vanuit het state of charge oogpunt zie ik de volgende problemen: Als je de LiFePO4 cellen individueel oplaadt tot nominale spanning 3,2 dan is de serie spanning 25.6V en ik weet niet of de Airsense dat accepteert. (daar heb je de buck mode in de DC converter voor nodig). Als de serie spanning van de cellen daalt onder de 24V dan gaat de boost mode aan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Direct, zonder converter, RESMED S9 op een 24 Volt LiFePO4 accu aansluiten.

4
om aan 3,3V te komen heb je diverse opties:
  • Of de benodigde stroom bepalen en dan de weerstand berekenen zodat wanneer de aansluiting belast wordt er 3,3V overblijft
Bij de Dreamstation (1) en 2 werkt een weerstand van 25kOhm.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Direct, zonder converter, RESMED S9 op een 24 Volt LiFePO4 accu aansluiten.

5
RwK schreef:
  • Of de benodigde stroom bepalen en dan de weerstand berekenen zodat wanneer de aansluiting belast wordt er 3,3V overblijft
Deze optie is onrealistisch omdat de pin aan de kant van de Airsense high Z is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Direct, zonder converter, RESMED S9 op een 24 Volt LiFePO4 accu aansluiten.

6
persluchtpiraat schreef: 25 feb 2023, 12:47
Menno M. schreef: 25 feb 2023, 12:11 Het nut van een 24V=>24V DC converter zit hem vooral in de stabilisator die erin zit. (De ELCO)
De DC omvormer stabiliseert met een Buck–boost converter. Het is wel een stuk meer dan alleen een elco :)

In feite bevat de DC omvormer vergelijkbare inhoud als de (switch mode) netspanningsvoeding, alleen met het primaire deel zwaarder uitgevoerd omdat de interne werkspanning van de netspanningsvoeding rond 325v ligt waardoor de stromen natuurlijk minder groot zijn als wanneer je hetzelfde vermogen door laagspanning wil aanvoeren.

Vanuit het state of charge oogpunt zie ik de volgende problemen: Als je de LiFePO4 cellen individueel oplaadt tot nominale spanning 3,2 dan is de serie spanning 25.6V en ik weet niet of de Airsense dat accepteert. (daar heb je de buck mode in de DC converter voor nodig). Als de serie spanning van de cellen daalt onder de 24V dan gaat de boost mode aan.
OK. Maar er is helemaal geen netspanning of Airsense in het spel in mijn voorstel. Ook LiFePO4 opladen tot een nominale spanning heeft weinig zin. Zelf laad ik, voorzichtigheidshalve, op tot 3,45 Volt per cel. Verder heb ik het idee dat alleen het motortje op 24 Volt draait en dat 26 Volt of zo hiervoor absoluut geen probleem hoeft te zijn. De BMS kun je zo instellen bij een 8S systeem dat die bij 3.0 Volt stopt. De accu's kunnen ook niet veel verder dalen in spanning.[/i]

Re: Direct, zonder converter, RESMED S9 op een 24 Volt LiFePO4 accu aansluiten.

7
persluchtpiraat schreef: 26 feb 2023, 00:20
RwK schreef:
  • Of de benodigde stroom bepalen en dan de weerstand berekenen zodat wanneer de aansluiting belast wordt er 3,3V overblijft
Deze optie is onrealistisch omdat de pin aan de kant van de Airsense high Z is.
OK. Met een weerstand de benodigde spanning instellen als de stroom bekend is kan alleen als je verwacht dat de stroom constant is. Met een moederbord zou ik dat niet 1,2,3 aandurven. Liever kies ik dan voor een gestabiliseerde spanning.

Re: Direct, zonder converter, RESMED S9 op een 24 Volt LiFePO4 accu aansluiten.

8
Menno M. schreef: 25 feb 2023, 12:11 Je hebt het ongetwijfeld bekeken, maar in mijn herinnering werkte de S9 op 48V?
(Meer een vraag dan een bewering.)
In dat geval moet je wel gebruik maken van een converter.
Maar dat had je hoogstwaarschijnlijk zelf ook al bedacht.

Het maakt overigens niet veel uit voor de uitleg.
Het nut van een 24V=>24V DC converter zit hem vooral in de stabilisator die erin zit. (De ELCO)
(Dat is ook de reden dat ik op de boot gewoon de 220V adapter gebruik op de 12V omvormer.
Maar daar heb ik een vette accu en een zonnepaneel die samen voor vrijwel ongelimiteerde stroom zorgen.)
De elektronica in de DC converter zorgt ervoor dat als er even een dip of piek in de accu schiet (bijvoorbeeld omdat de koelkast aanslaat of juist de oplader) het aangesloten apparaat geen dip of piek te verwerken krijgt.
Maar dat is hier niet van toepassing.

Indien je de accu puur en alleen voor de S9 gebruikt en er verder niets op aangesloten is zie ik geen reden om de DC/DC converter ertussen te zetten.
Die accu kan dat start-dipje echt wel verwerken.
OK. Er is natuurlijk een reden dat een CPAP motortje op 24 Volt werkt. Veiligheidshalve is het volgens mij niet toegestaan om in dit soort situaties te werken met een spanning hoger dan 36 Volt. Een spanning hoger dan dit is een big NoNo. En tja, een Elco stabiliseert maar heel eventjes, meestal net genoeg om pieken of dipjes glad te strijken. Een Elco parallel over een accu zetten is onzin.