Direct, zonder converter, RESMED S9 op een 24 Volt LiFePO4 accu aansluiten.
Geplaatst: 22 feb 2023, 19:03
De laatste twee jaar gebruik ik mijn S9 off-grid met de 90 W DC converter op een 24 Volt accu. De accu is een zelfgebouwde S8 32700 LiFePO4 met BMS en een capaciteit van 6300 mAh. Bij de BMS zit ook een bluetooth zodat je op je smartphone mee kan kijken. Over de ingang van de converter staat een grote elco en daarom heb ik een pre-charge resistor van 10 Ohm in serie gezet om een al te grote stroom bij het opstarten tegen te gaan. Deze kan na een paar seconden al overbrugd worden.
In de plus is een overal goed verkrijgbare autozekering van 15 A opgenomen. Het is een handzaam geheel dat makkelijk in een jaszak past en dat meer dan voldoende capaciteit voor twee nachten heeft. Kosten van dit alles aan onderdelen in de buurt van de 80 á 90 Euro.
En prima geschikt voor een weekend "in the great outdoors". Zie foto.
Het gebruik van deze DC converter heeft me aan het denken gezet, want waarom heb ik een converter nodig om een 24 Volt gelijkspanning om te zetten naar een 24 Volt gelijkspanning? OK. er is nog 3,3 Volt nodig om het moederbord aan te sturen, het kleine pinnetje in de 3-polige stekker, maar een eenvoudige step-down converter van een paar euro en een paar gram krijgt dat wel voor elkaar. Kan de 90 W DC converter vervallen. Kan de pre-charge resistor vervallen. Daarmee neemt de betrouwbaarheid van het geheel toe want er kan minder er stuk gaan, het omzettings-verlies van de converter verdwijnt dus gaat de accu langer mee en last, but not least, er is nogal wat minder mee te sjouwen.
Mijn idee is om de bedrading en de step-down converter in een kleine spuitaluminium behuizing te bouwen. Kan er nog een extra zekering bijgezet worden en dan schat ik dat het gewicht van dit alles rondom de 50 gram komt te liggen.
Is er iemand die zoiets al gemaakt heeft of er ideeën over heeft? Graag je reactie.
P.S. in de volgende versie van deze accu worden de banaanstekkers vervangen door een XT60 plug. In het donker kun je namelijk niet zien wat een zwart of een rood stekkertje is. Voorlopig heb ik dat opgelost door de rode stekker nooit los te maken dus op "gevoel in het donker" gaat alles goed maar met een XT60 is het pas echt "fool-proof".
In de plus is een overal goed verkrijgbare autozekering van 15 A opgenomen. Het is een handzaam geheel dat makkelijk in een jaszak past en dat meer dan voldoende capaciteit voor twee nachten heeft. Kosten van dit alles aan onderdelen in de buurt van de 80 á 90 Euro.
En prima geschikt voor een weekend "in the great outdoors". Zie foto.
Het gebruik van deze DC converter heeft me aan het denken gezet, want waarom heb ik een converter nodig om een 24 Volt gelijkspanning om te zetten naar een 24 Volt gelijkspanning? OK. er is nog 3,3 Volt nodig om het moederbord aan te sturen, het kleine pinnetje in de 3-polige stekker, maar een eenvoudige step-down converter van een paar euro en een paar gram krijgt dat wel voor elkaar. Kan de 90 W DC converter vervallen. Kan de pre-charge resistor vervallen. Daarmee neemt de betrouwbaarheid van het geheel toe want er kan minder er stuk gaan, het omzettings-verlies van de converter verdwijnt dus gaat de accu langer mee en last, but not least, er is nogal wat minder mee te sjouwen.
Mijn idee is om de bedrading en de step-down converter in een kleine spuitaluminium behuizing te bouwen. Kan er nog een extra zekering bijgezet worden en dan schat ik dat het gewicht van dit alles rondom de 50 gram komt te liggen.
Is er iemand die zoiets al gemaakt heeft of er ideeën over heeft? Graag je reactie.
P.S. in de volgende versie van deze accu worden de banaanstekkers vervangen door een XT60 plug. In het donker kun je namelijk niet zien wat een zwart of een rood stekkertje is. Voorlopig heb ik dat opgelost door de rode stekker nooit los te maken dus op "gevoel in het donker" gaat alles goed maar met een XT60 is het pas echt "fool-proof".