Slaapapneu en long covid

1
Ook ik ben nieuw hier op dit forum én heb gelijk een aantal vragen.
Ik ben 63 jaar en heb een jaar of tien geleden al de diagnose slaapapneu gekregen. Er werd voorgesteld te opereren, een behandeling die tegenwoordig als obsoleet gezien wordt, maar dat heb ik aan mij voorbij laten gaan. De klachten vielen toen nog mee.
Drie jaar geleden kreeg ik redelijk stevig covid-19. Vanaf dat moment heb ik last gekregen van vermoeidheidsklachten. Opnieuw werd de diagnose slaapapneu gemaakt met rond de 25 slaapapneu's per uur. Een kleine ingreep aan de neus en een MRA-beugel gaf het gewenste resultaat, de vermoeidheid verdween grotendeels. Tot ik voorjaar 2022 opnieuw grote vermoeidheidsklachten kreeg. Het bleek dat ik opnieuw slaapapneu had op mijn oude niveau. Na opnieuw een kleine ingreep aan de neus en een CPAP-apparaat daalde het aantal slaapapneus weer na net onder de tien. Maar de vermoeidheid bleef. Ik werk nu voor zo'n 25%, en zelfs dat is eigenlijk te veel. Het aantal slaapapneu's is weer gestegen naar zo rond de twintig per uur. Bovendien geeft de app van mijn apparaat aan dat ik nauwelijks in diepe slaap komt, hooguit enkele minuten per nacht. Ik vraag me serieus af of ik zo ooit weer aan het werk kom op mijn oude niveau. Omdat ik ook nog wat andere klachten had, waar ik minder last van had, is nu ook de diagnose post covid syndroom gesteld. Daarvoor ben ik nu onder behandeling in een speciaal traject met als doel conditieverbetering en een reset van het centraal zenuwstelsel.

Mijn vragen:
- Hoe serieus nemen jullie het aantal minuten diepe slaap dat de app van de CPAP aangeeft? Ik begreep dat ze in het ziekenhuis het niet zo serieus nemen, maar dat de fabrikant er juist veel vertrouwen in heeft.
- Is er bij sommigen van jullie een relatie bekend tussen slaapapneu en Post Covid Syndroom? Ik kan me voorstellen dat PCS via het zenuwstelsel van invloed is op het aantal centrale slaapapneus, maar ik kan daar verder nergens iets over vinden.

Bij voorbaat dank voor reacties!
jab

Re: Slaapapneu en long covid

2
JAB schreef: 16 mar 2023, 16:00 daalde het aantal slaapapneus weer na net onder de tien. Maar de vermoeidheid bleef
Onder de tien? Als dat criterium gehanteerd wordt dan bent u waarschijnlijk nog niet volledig beschermd tegen verstoorde ademhaling. En dan ligt het voor de hand dat u nog vermoeid bent. Let wel, AHI zegt slechts een klein deel over de kwaliteit van de ademhaling. Ik heb bijvoorbeeld bij 3 slaaponderzoeken nooit hoger gescoord dan AHI 2,5. Dus voor een volledige behandeling moeten we breder kijken.
JAB schreef: 16 mar 2023, 16:00 - Hoe serieus nemen jullie het aantal minuten diepe slaap dat de app van de CPAP aangeeft?
Dat is een fantasie. Dit gegeven kan alleen betrouwbaar afgeleid worden van de hersengolven.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slaapapneu en long covid

3
Beste JAB

Wat betreft de diepe slaap; Het cpap apparaat probeert aan de hand van je ademhaling te achterhalen of je in je diepe slaap bent maar dat is indirect en dus niet echt betrouwbaar.

Wat onduidelijk is welk type gebeurtenissen je hebt, zijn het obstructieve apneus of centraal ?
Is er ook sprake van Cheijne stokes ademhaling ? is een type ademhaling die voor kan komen bij mensen met hartklachten of een verleden met een herseninfarct / bloeding.

Wat bedoel je met een kleine ingreep aan je neus, neustussenschot, slijmvliezen ?

Vele vragen dus die je het beste met je behandelaar kunt bespreken om zo tot een betere therapie te komen.

S6

Re: Slaapapneu en long covid

5
Welkom op dit forum. Je spreekt over de diepe slaap registratie door je Cpap apparaat en zover ik weet is alleen het merk Löwenstein Prisma die hier mee werkt.

Ik zou dit inderdaad als onbetrouwbaar beschouwen.

Verder vermoed ik dat je waarschijnlijk meer centrale ademstops hebt, dan obstructieve ademstops. Klopt dit?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar