Apneu vastgesteld

1
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en aan het begin van mijn apneu zoektocht. Enige tijd geleden heb ik een PSG gehad, en de uitkomst was dat ik obstructieve slaapapneu heb. Ik heb een lichte vorm van apneu met een AHI van 22. Dit is voor mij nog enigszins onduidelijk omdat ik had gelezen dat lichte apneu tot een AHI van 15 gaat. Wat ik begreep ben ik enigszins een afwijkend geval omdat de zuurstof tijdens de ademstops niet of nauwelijks daalt en dat het daarom toch om lichte apneu gaat. Door mijn afwijkende resultaten was volgens de arts de kans klein dat behandelen met CPAP zinvol zou zijn, maar wou ze het wel een kans geven.

Sinds 3 dagen ben ik dus in het bezit van een CPAP van het merk Löwenstein in combinatie met een neusmasker. Deze is ingesteld op stand 4 met wat wisselende resultaten. De 1e nacht was gek genoeg de beste met een AHI van 5, en de daaropvolgende nachten beide rond de 14. Komende tijd dus hopen dat ondanks dat de arts wat sceptisch was over het nut van behandelen met CPAP ik toch resultaat ga boeken.

Re: Apneu vastgesteld

2
K05 schreef: 31 mar 2023, 09:03 Ik heb een lichte vorm van apneu met een AHI van 22. Dit is voor mij nog enigszins onduidelijk omdat ik had gelezen dat lichte apneu tot een AHI van 15 gaat. Wat ik begreep ben ik enigszins een afwijkend geval omdat de zuurstof tijdens de ademstops niet of nauwelijks daalt en dat het daarom toch om lichte apneu gaat.
Vergeet "licht" en vergeet "AHI" want het zijn fantasiewoorden en fantasiestelsels die totaal niets te maken hebben met de realiteit van slaap-ademstoornissen. AHI betekent alleen wat letterlijk in de definitie staat. Hypopneus en apneus. Maar daarmee is niet de kwaliteit van ademhaling of slaap gevat. AHI is een beetje als oncologie, waar je alleen maar mensen serieus neemt als er tumoren naar buiten groeien. Ja, als dat aan de orde is dan heb je een zeker een probleem. Maar er bestaan ook nog interne tumoren en dingen zoals leukemie. En die mensen zou je gewoon naar huis sturen. Totaal ridicuul natuurlijk.

Ook de manier waarop over desaturatie gesproken wordt gesproken is tenenkrommend. Ja, desaturatie is slecht natuurlijk maar het is het eerste probleem dat zelfs met de meest slordige toepassing van CPAP zo is opgelost. Maar dan is er nog geen garantie op enige kwaliteit van leven.

En mensen die geen desaturatie hebben zouden minder klachten hebben? Onzin.
K05 schreef: Komende tijd dus hopen dat ondanks dat de arts wat sceptisch was over het nut van behandelen met CPAP ik toch resultaat ga boeken.
Met een AHI van 22? Het is een schandaal dat er nog zulke artsen rondlopen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Apneu vastgesteld

3
Welkom Hier, een druk van 4 cmh2o is de laagst mogelijke druk die ingesteld kan worden en dit is echt te laag voor een zinvolle therapie. Een druk van 7 tot 10 komt eerder in aanmerking. De druk moet de luchtweg open houden en dan blijft de obstructieve ademstops laag. Centraal apneu kan niet goed verholpen worden met een Cpap of Apap.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu vastgesteld

4
heel veel succes hoor met de therapie! En volhouden ook, ook al is het best ingrijpend allemaal. Je gaat je op den duur echt beter voelen . Onbehandelde apneu is echt niet goed. Er zijn veel zaken die het allemaal wat aangenamer kunnen maken voor je (verwarmde slang bv) maar dat komt allemaal wel, eerst maar even een poosje wennen aan het slapen met masker. En het zal nog erg op en neer gaan, de waardes, maar die zeggen inderdaad ook neit alles..
Je kan hier op dit forum veel lezen en te weten komen en persoonlijk heb ik hier meer aan dan aan de leverancier van de apparatuur..
Nogmaals succes!