Keelontsteking en keelpijn

1
Vraagje!
Ik slaap sinds ongeveer 1 maand met een loewenstein prisma smart max met bevochtiger nadat er geconstateerd was dat ik 80AHI per uur had. 😐

Nu heb ik voor 2 weken geleden een beste keelontsteking gehad welke opgelost is met antibiotica. Nu heb ik sinds enkele dagen weer keelpijn (gelukkig niet zo erg als 2 weken geleden). Kunnen deze klachten komen doordat de bevochtiger te laag staat? Deze stond op 2 en heb ik nu op 4 gezet.

Het aantal AHIs is ook opeens een stuk hoger als ik keelpijn heb maar dat lijkt mij logisch omdat de keel dan wat opgezwollen is.

Ik hoor graag van jullie!

Re: Keelontsteking en keelpijn

2
Gebruik je ook een verwarmde slang bjj jouw Cpap?

De luchtstroom kan in deze tijd van het jaar erg koud aanvoelen en deze koude luchtstroom vloeit door de neus en keel. Ik wil niet zeggen dat deze daardoor ontstoken raakt, maar de slijmvliezen hebben onder andere de taak om de ingeademde lucht qua temperatuur te verhogen richting de 37 graden Celsius.

Zelf loop ik zonder verwarmde slang binnen twee dagen met een loopneus te snotteren.

Ik gebruik de verwarmde slang al jaren, het gehele jaar door.

De slang die jij bij jouw Cpap nodig hebt is de Universele Hybernite verwarmde slang en die kost inclusief de adapter ongeveer €46,00

Deze slang werkt slechts met één temperatuur instelling en is dus niet in temperatuur te regelen. De slang kan ook niet samenwerken met de Löwenstein Prisma, dat ligt niet aan de slang, maar geheel aan Löwenstein zelf.

Als Löwenstein dit wel mogelijk had gemaakt, dan had men ook een slang ontworpen die dit wel kon. Resmed en Philips en Fisher & Paykel hebben hun eigen verwarmde slang met meerdere mogelijkheden.

Dus geen rekening houdend met de omgevingsfactoren zoals temperatuur van de slaapkamer en luchtvochtigheid van de omgeving.

Deze kun je online bestellen bij verschillende leveranciers.

Proberen kan geen kwaad. Je kunt hem altijd weer doorverkopen..
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Keelontsteking en keelpijn

3
datdanweerwel schreef: 01 apr 2023, 14:03 Nu heb ik sinds enkele dagen weer keelpijn (gelukkig niet zo erg als 2 weken geleden). Kunnen deze klachten komen doordat de bevochtiger te laag staat? Deze stond op 2 en heb ik nu op 4 gezet.
Er gaat wat rond momenteel. Ik had afgelopen vrijdag ook keelpijn.

Buiten dat, als je een neusmasker hebt en lekkage door de mond krijgt, dan droogt het achterste deel van de keel ook enorm uit wat kan leiden tot keelpijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Keelontsteking en keelpijn

4
Thanks voor je reactie!
Ik heb dus momenteel voor de 2e keer in korte tijd ontstoken amandelen. Normaal heb ik daar nooit last van, nu 2x in korte tijd sinds gebruik cpap..

Dat mijn mond wel eens open gaat en daar lucht uit komt klopt wel volgens mij.. Maar of dat de oorzaak kan zijn van ontstoken keelamandelen????

Re: Keelontsteking en keelpijn

6
datdanweerwel schreef: 02 apr 2023, 22:11 Maar of dat de oorzaak kan zijn van ontstoken keelamandelen????
Dat kan zeker. Als de slijmvliezen uitdrogen dan zijn ze veel vatbaarder voor infectie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i