Vochtwallen door CPAP

1
Zonder dat ik het besefte werd ook ik slachtoffer van osas. Geruime tijd gebruik ik inmiddels iedere nacht het cpap apparaat om een ruime 6 uur achtereen te slapen zonder wakker te worden. Voor mij is dit echt een redmiddel aangezien ik een aanzienlijk hoeveelheid ademstops had tijdens mijn slaap. Tot zover heel content, maar nu het navolgende probleem;
Door de druk van de cpap krijg ik enorme vochtwallen (onder) die alleen maar toenemen ( druk kan niet lager). Heb inmiddels diverse maskers geprobeerd maar de wallen blijven toenemen. Ben uiteindelijk afgelopen week naar de plastische chirurg geweest om een oplossing te zoeken. Nu is dit mogelijk door een zgn ooglidcorrectie toe te passen, echter wordt deze ingreep/operatie niet vergoed door de ziekenfondsen. Nu ben ik niet iemand die ontevreden over wil komen maar kost deze ingreep bijna € 2.000,- Volgens de richtlijnen gaat het hier om een cosmetische ingreep die voor eigen rekening komt. Nu heb ik gelukkig nog een spaarpotje maar mensen die weinig te besteden hebben moeten het er maar mee doen. Is dit redelijk te noemen?
Nu heb ik hierover een aantal vragen aan u allen;
• Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen.
• Is het redelijk te noemen dat patiënten door gebruik van cpap vochtwallen krijgen en deze zelf moeten bekostigen.
• Indien dit vaker voorkomt, is het dan niet redelijk dat alle belangforums aandringen op vergoeding voor een ingreep als deze.
Graag jullie reactie in deze.

Re: Vochtwallen door CPAP

5
Beste David.

Dit probleem komt af en toe voor bij mensen die een masker dragen waarvan de masker inzet boven op de neus rust.
Als je een neusmasker gebruikt kun je eens kijken naar het N20 neusmasker masker of P10 neuspillow masker.
Bij een fullface maker kan een F30, Evora Full of Dreamwear full een oplossing zijn.
Deze zitten onder de neus.

Er zit dus geen druk meer onder de ogen waardoor de huid/ bloedvaten niet worden dichtgedrukt met vochtuittreding als gevolg.

Succes ermee

Re: Vochtwallen door CPAP

6
Ook ik werd ineens wakker met vochtwallen. Maar ook vocht vasthouden op de rest van m'n lichaam...meerdere kilo,'s aangekomen in een paar weken ....en ineens hele hoge bloeddruk. Naar huisarts, die heeft mij tenslotte vochtafdrijvende medicijnen gegeven ( en onderzoek bloed, om te kijken of organen goed werken) alles was goed.... dus huisarts vond dat ik dan maar weer moest stoppen met medicijnen. Maar het vocht kwam weer terug.... dus weer huisarts. Weer medicijnen, nu gaat geleidelijk de bloeddruk naar beneden, en lijkt het vochtvasthouden stabiel....gewicht daalt ook weer. En waar het aan ligt ? De huisarts houdt het op wennen van het lichaam aan het apneu apparaat... want volgens de grafiek werkt het wel ( van 41 naar 4 apneus) ik sta nog onder controle...ben nu bijna 2 maanden bezig....

Re: Vochtwallen door CPAP

7
Bericht over vochtwallen onder de ogen van Sandra Houtepen:

Wallen onder de ogen.🥺

Ik ga jullie wat leren over het ontstaan van wallen onder de ogen EN wat je eraan kan doen. ( ik heb het hier over apneu patiënten hé)
In het begin van de behandeling wil het lichaam onder invloed van je op zijn kop gezette hormonen en de pompfunctie van je hart, nogal eens vocht vasthouden. Dit vocht zakt overdag naar het laagste punt ( zie fles 1)

foto 1 foto 1

In de nacht lig je horizontaal en waar gaat het vocht heen? (Zie fles 2)

foto 2 foto 2

Het vocht zoekt een weg tussen de losse weefsels en toevallig is een plek onder de ogen los weefsel waar het makkelijk naar toe kan.

Wat kan je er aan doen?

Zorgen dat het vocht overdag niet naar het laagste punt kan!

Steunkousen! Altijd alleen overdag dragen! En alleen op voorschrift van je dokter.

Je lichaam wordt dan gedwongen om het overdag af te voeren. En je zal er in de ochtend een stuk uit geruster uitzien.
Lekker crème erop en zonder wallen aan je dag beginnen 😉
Ps er blijven onder apneu patiënten natuurlijk uitzonderingen op de regel 😉
Ps dit is geen wijn maar kleurstof, anders is het zonde van de wijn 🥂
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vochtwallen door CPAP

8
Of iets simpeler, slapen met het bovenlichaam een stukje omhoog als je bed dat kan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i