Meer klachten bij beter slapen

1
Dag allemaal,

Ik heb al 5 jaar een apparaat en mijn AHI is altijd prima geweest.
Maar afgelopen november ben ik er achter gekomen dat mijn slaap waarschijnlijk al die jaren verstoord is geweest door mondlekkage.
In het begin sliep ik af en toe een goede nacht maar was dan overdag vaak erg moe met soms wel 1 of 2 keer slapen en zitten of liggen en voor me uit kijken.
Maar dat was af en toe.
Nu slaap ik sinds ongeveer een maand volle nachten en ben sindsdien bijna permanent bezig met een martelgang overdag.
Ontzettend moe en lusteloos en kan hele dag eigenlijk niet functioneren.
Ik vroeg me af of dit misschien een reactie zou kunnen zijn dat je al die jaren te kort slapen en nu volle nachten gaat maken.
Sinds het nieuwe masker droom ik ook enorm veel.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb trouwens ook nog te maken met een ongelofelijke burn-out die eindeloos duurt.
Waarschijnlijk het gevolg van een leven lang je grenzen overschreiden

Groet Carel

Re: Meer klachten bij beter slapen

2
Hoi Carel, wat heb je gedaan aan die vermoedelijke mondlekkage? Hoe hoog is de drukinstelling en is deze vast of variabel?

Dromen gebeurd in de Rem slaap en dat je zoveel droomt, is een teken dat je in ieder geval de Rem slaap haalt en hopelijk niet meer zo vaak wakker wordt. Is jouw ahi score nog steeds goed, dus laag? Controleer je via Oscar ook je ademhaling in de luchtstroomsterkte grafiek?

Maak je gebruik van de flex functie (Philips apparaat) of de EPR functie (Resmed Apparaat) en gebruik je de Ramp tijd en Rampdruk (Philips) of Aanlooptijd en Startdruk (Resmed)?

Het hoeft dus niet Burnout te zijn, maar het kan dus ook gewoon komen door een apneu therapie die onvoldoende heeft gewerkt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Meer klachten bij beter slapen

3
RuudJ schreef: 06 apr 2023, 12:51 Dromen gebeurd in de Rem slaap en dat je zoveel droomt, is een teken dat je in ieder geval de Rem slaap haalt en hopelijk niet meer zo vaak wakker wordt.
Dat kan niet zo zeker gesteld worden, want constant onderbroken worden in REM slaap kan ook leiden tot intensievere droombelevenis. Geen garantie op betere slaap dus. Dat kan alleen afgeleid worden van de slaaparchitectuur. Voldoende REM, en ongefragmenteerde REM is de meest representatieve meetwaarde.
RuudJ schreef: 06 apr 2023, 12:51 Het hoeft dus niet Burnout te zijn, maar het kan dus ook gewoon komen door een apneu therapie die onvoldoende heeft gewerkt.
Daar zijn we het roerend over eens :grin:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Meer klachten bij beter slapen

4
Dag Ruud,

Ik slaap nu met een fullface masker.
Mijn AHI zit zo gemiddeld rond 2,7
De druk is 8.5 vast volgens mij.
Maar ik maak dus sinds de laatste paar weken volle nachten met slapen maar ben dan juist overdag veel moe en ik was benieuwd of daarin hekenning was hier?
Dus dat het vaker voorkomt bij goed gaan slapen er juist meer klachten ontstaan
Oscar heb ik nog nooit ontmoet. ( heb er naar gekeken maar dat is toch niet te begrijpen?)
Geen flex functie
Geen rampdruk

Groet Carel

Re: Meer klachten bij beter slapen

6
RuudJ schreef: 06 apr 2023, 22:06 Carel, ik wil wel eens samen met jou kijken naar Oscar en naar jouw data die daarop uit te lezen is. Heb je een mogelijkheid om het sd kaartje uit te lezen?
Dag Ruud, dat is super aardig.
Ik heb op het moment alleen geen SD-kaar lezer.
En eigenlijk heb ik mijn hoofd er niet naar staan vanwege de prikkels.
Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand kon vertellen dat het kan dat de klachten eerst erger worden als je beter gaat slapen.
Misschien als reactie op lange tijd zonder goede slaap, maar dat lijkt niemand te herkennen helaas.

Groet Carel

Re: Meer klachten bij beter slapen

7
Je kunt voor een paar euro een sd kaartlezer kopen in de vorm van een usb stick. Het sd kaartje in de stick en de stick in een usb poort en je kunt hem uitlezen. Kost circa €5,00

Als je net begonnen bent met een Cpap therapie en deze is succesvol dan heb je vaak een periode dat je je nog vermoeider voelt dan voor de start met de Cpap.

Als de start met de Cpap dus niet succesvol was en dat dit dus pas veel later wel het geval is, dan kan dit effect ook optreden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Meer klachten bij beter slapen

9
Hoi,
Ik ben ook veel moeier dan vroeger, en vroeger is afgelopen maandag. Behoorlijk ingestort terwijl ik nachten van zeker 7 uur maak met een AHI van 0,7.
De chat van Vivisol zei dat het kan liggen aan het herstellen van verstoorde hormoonbalans, en daar heb ik op gegoogeld en dat is wel interessant.
Hier op het forum hoorde ik dat het ook kan komen, in mijn geval dan, door gelijktijdig copd te hebben.
Nog afgezien dan van de instellingen van het apparaat.
Ik ben nu ook te moe om het kaartje te proberen uit te lezen.