Even voorstellen

1
Hallo allemaal,

Ik ben Hannah. Sinds een maand weet ik dat ik slaapapneu heb. Met een AHI van 14.8 zit ik net onder de grens maar gezien de klachten (slaperig overdag, migraine, hoge bloeddruk) werd behandeling toch geadviseerd.

Flink ingelezen en kwam ook al berichten van hier tegen met nuttige info. Dus het leek me handig om me aan te melden.

Afgelopen maandag cpap opgehaald. Een resmed 11 autoset en neusmasker mirage for her. Staat op flexibele druk 4-8 en gestart zonder bevochtiger met gewone slang.

De eerste 2 nachten zijn veelbelovend... AHI onder 0.5 en voldoende draaguren (res ruim 6 en 8 uur). Geen lekkages. Maar niet al die uren ook in slaap. Dus hopelijk komt daar nog verbetering in....

Ik hoop hier af en toe info te kunnen vragen :)

Re: Even voorstellen

2
hi Hannah,
succes met de therapie! Wennen en volhouden maar het wennen gaat al aardig zo te lezen.
Bevochtigen lijkt me wel aan te raden en een verwarmde slang geeft ook echt meer comfort, ik kwam daar ook pas na een jaar ofzo achter en wil nu niet meer zonder.
Hoop dat je ook betere nachten gaat maken en je beter gaat voelen, geef het de tijd!
En stel je vragen en deel je zorgen hier, er wordt door veel ervaringsdeskundigen meegelezen.
groet!
Saskia

Re: Even voorstellen

3
Hannah, een AHI van 14,8 zit in Nederland net onder de grens dat je nog mag blijven auto rijden. Die grens is 15 ademstops per uur.

In Nederland geldt de grens van 5 per uur om te worden behandeld. In België is dit 15 per uur. Mag ik concluderen dat je woonachtig bent in België, klopt dit?

In België hanteert men andere vergoedingen en bijdrage in de kosten dan in Nederland.

Het is dus voor ons om juist te kunnen reageren op eventuele vragen even te weten in welk land je woonachtig bent. 😉
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

5
Hannah schreef: 05 mei 2023, 11:33 Maar de arts zei: 'onder de 15 hoef je er niet perse iets mee'...
Wauw, dat het nog steeds mogelijk is voor artsen om ongestraft zulke kwalijke onzin te verkondigen 🤦‍♂️
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

6
Wat een onzin zeg! Dit geldt hooguit als je totaal geen klachten, dus last, hebt van apneu. Maar de meeste mensen hebben weldegelijk klachten en dan behoort zo'n arts inmiddels wel te weten wat hij of zij behoort te doen. Bij een ahi score van 15 en hoger per uur wordt je geacht zelfs niet meer met een auto/motor de weg op te gaan (als bestuurder) totdat de ahi gemiddeld onder de 15 per uur is gedurende tenminste twee maanden en voor beroepschauffeurs drie maanden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

7
RuudJ schreef: 05 mei 2023, 14:43 Dit geldt hooguit als je totaal geen klachten, dus last, hebt van apneu
En zelfs "last hebben" is relatief. Ik heb meer dan 10 jaar gedacht "dat ik nu eenmaal zo ben" voordat ik zover afgleed dat ik niet kon ontkennen dat ik een probleem had. Die tijd had ik graag teruggehad.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

8
Beste Hannah,

Maak je geen illusie met de AHI van onder de 0.5 want hier klopt zeer waarschijnlijk niets van.
Ik heb sinds 2 jaar een Resmed Airsense 10 en omdat ik hiervoor een Dreamstation 1 van Philips had waarbij mijn AHI altijd tussen de 3 en 4 zat geloofde ik mijn AHI niet van varierend 9.2 tot 0.8 zelfs met een drukverlaging van 50% bleef de AHI hetzelfde.

Ik heb een nieuw slaaponderzoek aangevraagd bij Kempenhaeghe dat een topklinisch slaapcentrum is en wat bleek mijn uitgelezen aHI van de Resmed van 0.8 van twee geleden bleek totaal niet te kloppen want het PSG slaaponderzoek gaf een werkelijke ahi van 6.6 aan.
Dus dit is 6.4 x meer dan de Resmed aangaf. Het betekent ook dat als mijn ahi 1.4 een keer mocht zijn dat de werkelijke AHI dus veel hoger is.
Ik ben hier door de longarts op geattendeerd. Ik ben nu weg uit het reguliere ziekenhuis en ben voorlopig bij Kempenhaege onder controle.

Mijn mantelzorger had al hetzelfde probleem in mijn vorige ziekenhuis OLVG. De leverancier zegt dat je een prima waarde hebt maar longarts waar ik nu loop die zegt dat leverancier van dit probleem afweet maar net doet of ze het niet weten. Pas dus op en vraag naar een tijdje een nieuw slaaponderzoek aan omdat je twijfelt aan de waarde. Ik kreeg geen medewerking dus ben via mijn huisarts met verwijzing zelf naar Kempenhaeghe gegaan.