Masker problemen

1
Beste allen,

graag vraag ik jullie hulp bij het volgende. Ik ben sinds drie maanden bezig met CPAP. Begonnen met neusmasker maar door mondlekken eerst overgestapt naar Full Face Mask. Heb er verschillende geprobeerd: F&P Evora, Philips Dreamwear en Resmed Airfit F30. Het lukt mij bij allen niet om een goeie seal te krijgen zonder de bandjes zeer strak af te stellen. Dit leidt tot hoofdpijn, wondjes aan mijn neus en irritant "plop" gevoel in het masker bij uit ademen.

Daarom gebruik ik sinds kort de Resmed Airfit N30I in combinatie met een kinband. Dit zit heerlijk en vind ik verreweg het meest comfortabel tot nu toe, maarrrrr, deze geeft bij uitademen een heel irritant fluitgeluid. Daarnaast geeft ie ook irritatie aan de onderkant van mijn neus. Ook werkt de kinband onvoldoende, dus ga ik nu maar beginnen met mijn mond tapen.

Ik heb aan jullie de volgende vragen:

1) Het liefste zou ik een fijn full face mask vinden dat ik niet zo hard hoe aan te snoeren. Wat is in jullie ervaring een goed full face mask dat makkelijk sealt?
2) Gebruikt iemand van jullie stoffen doekjes of andere hulpmiddelen tussen het masker en de huid om irritatie te voorkomen? Zoja, welke werken het beste voor full face masks?
3) Bij full face masks heb ik dat de lucht zo hard op mijn wangen en mond blaast, heel onprettig, ook met verwarmde slang. Hoe los je dit op?
4) Herkent iemand het fluitgeluid bij Resmed Airfit N30? Weet je een oplossing?
5) Wat is een goeie kinband die er echt voor zorgt dat je mond dicht blijft, zonder dat het al te invasief/ klemmend voelt?

Als je op 1 van bovenstaande een antwoord hebt zou ik het erg waarderen als je een reactie achter laat!

P.S. Ik gebruik Lowenstein Prisma met verwarmde slang, het probleem van het fluiten komt niet door condens maar zit echt in het neuskussentje

Re: Masker problemen

2
Hallo, ik heb niet de resmed maar de Philips dreamwear. Ik heb hetzelfde probleem met het fluiten van het plastic bochtje bovenop het hoofd.
Dit begint meestal ergens midden in de nacht.
Ik heb het op FB gevraagd en daar werd mij verteld dat het met condens bij de gaatjes van doen zou hebben en dat het een kwestie van er even overheen wrijven zou zijn. Dit helpt echter niet(of ik wrijf verkeerd)
Ik heb ze proberen dicht te plakken, maar dan wordt uitademen moeilijk en oncomfortabel.
Mocht iemand nog ideeën hebben dan hoor ik het graag.

Re: Masker problemen

3
PaulVA schreef: 14 jun 2023, 20:46 Ik heb ze proberen dicht te plakken
Nooit gaatjes dichtplakken! Hypercapnie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Masker problemen

4
Ik had dezelfde problemen en gebruik nu sinds een paar dagen het Resmed Airtouch F20 masker. Deze heeft memoryfoam rond het mondstuk welke zich aan je gezicht aanpast. Wat een fantastisch masker!! Zo goed als geen lekkage meer (tussen 0 en 2), ook bij veel draaien en zijligging. Het zit ontzettend comfortabel zonder dat je het te strak hoeft te trekken. Er zitten magneetclips op wat erg makkelijk is met op- en afzetten, en het masker zelf maakt geen geluid, ik hoor alleen het apparaat zelf nog. Nadeel is dat de mondstukken prijzig (€ 60) zijn en dat Resmed zelf aanraadt het iedere maand te vervangen. Ik denk niet dat de verzekeraar dat wil vergoeden. Ik heb reviews op Youtube gezien waar het mondstuk na een half jaar nog goed was, dus de tijd zal het leren. Ik heb wel de druk moeten verhogen in vergelijking tot het neusdoppen masker, maar in geen tijden zo lekker geslapen!
Let welgoed op de maat, bij alle andere Resmed en maskers heb ik S, bij deze M.

Re: Masker problemen

5
Als je allergisch bent voor het silicoon, dan zou je recht hebben op elke maand het Airtouch inzetstuk. Let op, het foam kan niet echt tegen vocht dus op passen bij het schoonmaken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar