Even voorstellen

1
Hallo allemaal,

Sinds 2 weken weet ik dat ik een lichte slaapapneu heb. Ik ben 51 jaar. Nu ik dat weet vallen er wel wat puzzelstukjes in elkaar. Ik vermoed ook dat dit al een tijdje aan de gang is, maar kon het nooit plaatsen waarom ik steeds zo moe wakker word, weinig energie heb overdag en vrijwel altijd hoofdpijn en regelmatig een zere keel. Overdag kan ik zo ineens benauwd zijn. Ik weet niet of het laatste er ook bij hoort?
De longarts heeft mij een MRA bitje geadviseerd en kan daar pas 26 juni voor terecht bij de kaakchirurg. Tot die tijd maar doorbijten.. ik vind het best wel een ding en zwaar om altijd moe te zijn ook al heb ik de lichte vorm, hoe moet dat dan zijn als je een ernstigere vorm ervan hebt? Dat lijkt me helemaal zwaar…

Ik heb eigenlijk geen idee wat de volgende waarden betekenen en hoop dat jullie me er een beetje wegwijs in kunnen maken?

Mild positioneel OSAS
Ahi 6
Supine 8
Non supine 4
Odi 7

Ik ben wel te zwaar en sinds een maand op 2 met de Dietiste bezig en nu zo’n 4 kg afgevallen.

Groetjes,

Juffie

Re: Even voorstellen

2
Lichte apneu bestaat niet, ook al gebruiken artsen die term. Als ik het zo lees zijn uw klachten niet licht.

De artsen gebruiken een hele simplistische en gemakkelijke methode waarbij ze "afturven" wat ze snel en makkelijk kunnen zien bij een slaaponderzoek. Het totaal geturfde getal wordt door het aantal geslapen uren gedeeld en voila: daar komt het Getal uit waar zo gewichtig over gesproken wordt.

Deze methode loopt zwaar achter op de stand van de wetenschap, en is sinds de jaren '90 niet essentieel veranderd. Betere methodes kosten meer tijd en zijn dus duurder, daarom worden ze niet toegepast.

Het is net zoiets als bij een tweedehands auto een paar plekjes aanwijzen op de deuren en tot de conclusie komen: "licht roest" terwijl de hele bodem is doorgerot. Maar even bukken om eronder te kijken zit er niet in.

Om maar even te illustreren: Mijn AHI is nooit hoger geweest dan 2,5 (twee komma vijf) bij 3 slaaponderzoeken. En toch konden ze me wel opbergen.
Juffie schreef: De longarts heeft mij een MRA bitje geadviseerd en kan daar pas 26 juni voor terecht bij de kaakchirurg
De enige reden waarom dit advies is gebracht omdat het "getal" laag is, maar dat wil niet zeggen dat u niet geholpen zou kunnen worden door CPAP. In tegendeel. MRAs kunnen ongemak geven, schade aan het kaakgewricht en op termijn gekantelde tanden. Daarnaast is het gebruik van een MRA altijd tasten in het duister als het gaat om de ademkwaliteit. De CPAP maakt elke nacht metingen van uw ademhaling, die u kunt raadplegen op uw eigen PC met OSCAR. Zo is er nog veel zelf te finetunen aan de behandeling.

Artsen houden het simpel: als het getalletje van apparaatje "laag" is dan bent u volgens hen volledig behandeld. Maar de praktijk werkt anders...
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

3
Hallo persluchtpiraat,

Grappige naam eigenlijk…

Als ik het zo een beetje begrijp is het advies wat de arts gegeven heeft niet afdoende bij mijn waarden? Wat is een CPAP? Is dat zo’n masker waar je mee slaapt?

Ik was nog iets vergeten te typen, als ik naast mijn partner in de auto zit val ik vrijwel altijd in slaap en als ik aan het lezen ben op de iPad dan hou ik dat vaak niet lang vol..

Re: Even voorstellen

4
Juffie schreef: 18 mei 2023, 16:43 Als ik het zo een beetje begrijp is het advies wat de arts gegeven heeft niet afdoende bij mijn waarden?
Het kan werken, maar er zijn bijwerkingen, ongemakken en nadelen tov. het zelf verbeteren van de effectiviteit zoals hierboven beschreven. Dus het gaat er vooral om dat u de keuze heeft, MRA of CPAP. Het komt ook voor dat MRAs ook "maximaal uitgedraaid" niet blijken te werken, en dan zit je maanden later nog met dezelfde klachten.
Juffie schreef: 18 mei 2023, 16:43 Wat is een CPAP? Is dat zo’n masker waar je mee slaapt?
Apparaat, slang en masker ja.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i