Betrouwbaarheid AHI-score

1
Hi,

Hoe betrouwbaar is de AHI-score die het apparaat weergeeft?

De laatste tijd word ik steeds vermoeid/doodmoe wakker en ondervind ik ook andere (meetbare) lichamelijke effecten. Ook merk ik de laatste dagen dat ik weer meermaals wakker schrik met een gevoel dat ik aan het stikken ben.

Volgens het apparaat heb ik echter een best keurige score van 2.0, waarvan 1 OA en 1 CA. Hoe betrouwbaar is die score eigenlijk?

Re: Betrouwbaarheid AHI-score

2
Als je een AHI score hebt van 2.0 is dit per uur. dus bij 8 uur slaap is dit 8 x 2.0 = 16 gebeurtenissen. Dit kunnen hypopneus, obstructieve - en centrale apneus zijn.

Belangrijker dan de AHI score is de vormgeving van de ademhalingscurve in de luchtstroomsterkte grafiek. Die moet als het even kan, mooi rond van vorm zijn. Helemaal de ganse nacht door zal dit niet lukken, maar als deze grillig verloop dan is er nog sprake van een niet optimale afstelling van jouw apparaat.

Flow Limitation
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Betrouwbaarheid AHI-score

3
AHiHiHi schreef: 17 jun 2023, 12:15 Hoe betrouwbaar is de AHI-score die het apparaat weergeeft?
ResMed apparaten hanteren 50% hypopneus, dus je kan hypopneus hebben die niet door het apparaat wordend geteld, maar wel bij een slaaponderzoek, aangezien daar de grens van 30% geldt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Betrouwbaarheid AHI-score

4
RuudJ schreef: 17 jun 2023, 13:33 Als je een AHI score hebt van 2.0 is dit per uur. dus bij 8 uur slaap is dit 8 x 2.0 = 16 gebeurtenissen. Dit kunnen hypopneus, obstructieve - en centrale apneus zijn.

Belangrijker dan de AHI score is de vormgeving van de ademhalingscurve in de luchtstroomsterkte grafiek. Die moet als het even kan, mooi rond van vorm zijn. Helemaal de ganse nacht door zal dit niet lukken, maar als deze grillig verloop dan is er nog sprake van een niet optimale afstelling van jouw apparaat.

Flow Limitation
Hi @RuudJ,

Thanks, ik ben er even ingedoken. Als ik kijk in OSCAR dan vallen 3 dingen op:
1.) De flow ziet er eigenlijk nooit uit als in de voorbeelden, maar close enough voor normaal.
2.) Er zijn denk ik meer events dan vastgelegd worden, zo zie ik periodes die gemist lijken te worden (geen markering in OSCAR). Dan zou m'n AHI een stuk minder mooi zijn dan de Resmed en OSCAR aangeven.
3.) Sommige stops zijn rustig 30 seconden, dan snap ik wel dat ik wakker word ja.

Ik weet alleen niet of ik OSCAR goed uitlees gezien ik deze functie ook nog maar net ontdekt heb, haha. Ik gebruik het normaliter enkel voor globale overzichten en als back-up voor m'n eigen administratie. Ik heb een aantal screenshots bijgevoegd, klopt het dat ik het zo goed interpreteer dat er een aantal events missen en mogelijk een aantal OA's voor CA's worden aangezien?

Gezien mijn vermoeidheid toeneemt en ik vaker doorheb dat ik wakker schrik van het stikken, misschien maar even de verpleegkundige bellen om te vragen of wellicht de druk iets opgeschroefd moet worden?


@persluchtpiraat
Hmmm, misschien is dat hier her en der ook aan de orde dan. In OSCAR zie ik er een paar als ik door m'n curves heen scroll die er toch uitzien als ademstops, maar niet geregistreerd worden.
Bijlagen
Lange stop OSCAR_Plang.png Lange stop 1106 keer bekeken 7.99 KiB
Meerdere stops Meerdere stops
OSCAR_PossibleMissedEvent2.png OSCAR_PossibleMissedEvent2.png 1106 keer bekeken 3.59 KiB
Gemiste events? Gemiste events?
Gemiste events? Gemiste events?
Gemiste events? Gemiste events?
Gemiste events? Gemiste events?
Gemiste events? Gemiste events?
Gemiste events? OSCAR_PossibleMissedEvent1.png Gemiste events? 1106 keer bekeken 5.94 KiB

Re: Betrouwbaarheid AHI-score

5
Heb je in Oscar ook de UF1 en UF2 Gebruikersmarkeringen aangevinkt?

Je kunt deze aanvinken via het menu pad: Bestand - Voorkeuren - Masker en Apparaat - vink aan Aangepaste Gebruikers markering - vink aan Laat zien... - vink aan Synchroniseer ... - Vergeet niet op OK te drukken.

Er worden nu twee lijnen UF1 en UF2 bij de Incidentmarkeringen grafiek toegevoegd.

Let op: incidenten onder de 10 seconden komen voor en incidenten van 10 sec en hoger (gemiste ademstops) kunnen nu hier worden vermeld.

Het is wel noodzakelijk om deze afzonderlijk te bekijken, daar er ook valse meldingen kunnen voorkomen. UF1 en UF2 worden niet meegeteld in de AHI score.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Betrouwbaarheid AHI-score

6
@RuudJ Aangezet, toont 2.42 hogere AHI; dus niet bijster schokkend en inderdaad een paar false positives.
Maar volgens mij mis ik er ook nog steeds een paar, dus wellicht valt dat tegen elkaar weg te strepen hehe.

Hoe dan ook, ik denk dat de druk aangepast moet worden; dus zal eens om advies vragen en toestemming gaan smeken bij de behandelaar.
Bijlagen