Uitleg nodig over oscar

1
Halle allen,

Ik heb al het een en ander gelezen over hoe de grafieken er uit zouden moeten zien.
Maar het is nog steeds nogal overweldigend.
Ik ga binnenkort voor een second opinion naar het hmc, maar wil graag ook beter snappen waarom de vermoeidheid maar blijft.

Het eerste scherm is het dagrapport.
Daar misten een paar grafieken, die heb ik als 2e gedaan.

Bij het lezen hier kwam ik wat uitvergrotingen tegen van de luchtstroom grafiek als ik het goed heb?
Ik nog 2 uitvergrotingen er bij gedaan. Die lijken bij 1 nog wel aardig normaal?
De 2e lijkt dat niet bepaalt
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1
Bijlagen
2023-06-19 19_36_29 vergroting 1.png 2023-06-19 19_36_29 vergroting 1.png 2235 keer bekeken 5.2 KiB
2023-06-19 19_37_16 vergroting 2.png 2023-06-19 19_37_16 vergroting 2.png 2235 keer bekeken 9.05 KiB

Re: Uitleg nodig over oscar

2
Ik zou in dat overleg eens voorstellen om de druk nog te verhogen. Gezien de grafiek waar de ademhaling frequentie omhoog gaat en op hetzelfde moment is daar toch sprake van een toename van de luchtstroom beperking. Zie vanaf circa half drie tot kwart over drie en daardoor wordt je ook wakker en nog een keer zo periode drie uur later.

Een druk van 6 cmh2o is waarschijnlijk nog net te laag.

De inademing tijdsduur is korter dan de uitadem tijdsduur, dat is goed maar bij 99,5 % is dit niet het geval. Dat zal liggen aan de snelle ademhalingen. Toename frequentie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitleg nodig over oscar

3
Dank je voor je antwoord.
Ik ga het zeker overleggen.
Op dit moment wacht ik even de onderzoeken af voordat ik wat ga veranderen.
Anders is er waarschijnlijk niet meer uit te komen wat de veranderingen doen voor het onderzoek.

En die EMR, kan daar nog wat mee bereikt worden?
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Uitleg nodig over oscar

4
EMR = EPR neem ik aan?

EPR maakt het ademen tegen een luchtstroom makkelijker. Gebruik je deze, dan is het wel zaak dat je de druk instelling met hetzelfde aantal cmH2o verhoogt als de gebruikte EPR stand, om de voorgeschreven druk van de behandelaar te handhaven.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitleg nodig over oscar

5
Ja EPR inderdaad....

Ik heb op zich voor mijn gevoel niet zo'n last met uitademen, maar dat zegt niet zoveel denk ik...

Mijn vorige apparaat, een icon van F&P, had ook zo iets.
Maar dat werkte voor mij helemaal niet.
Dat is natuurlijk al wat jaren geleden, dus ga het wel proberen.
Maar wel even wachten hoe de onderzoeken gaan.
Dat is pas eind juli.

Zal er over denken om het nu al eens aan te passen voor 2 weken of zo en dan weer terug 2 weken voordat de onderzoeken beginnen.
Is dat lang genoeg om verschil te merken?
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Uitleg nodig over oscar

6
SenseAwake heet dat bij F&P, het verlaagde de druk instelling als het apparaat aan de ademhaling merkte dat je in een wakkere toestand raakte om zo te voorkomen dat je echt wakker werd door de hogere druk.

Ik denk dat dat wel voldoende is, maar bij het uitlezen kan men dit altijd zien als men een maand of langer terugkijkt.

Maar als het goed uitpakt dan weet jij al meer toch?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitleg nodig over oscar

7
Ze zouden het kunnen zien inderdaad.
Maar ik zag dat voor het slaaponderzoek dat ik alleen slang en masker mee moet nemen.
Dus dan hebben ze alleen de data van die nacht en de data die ze van vitalaire gekregen hebben.
Ze hebben niet om mijn sd kaart gevraagd.

Ik ga eens wat proberen met klein druk verschil eerst.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Uitleg nodig over oscar

8
Hoi @JWBokx ik heb je screenshots bekeken en ik vind ze erg herkenbaar, vooral je klachten daarbij.
In theorie haal je prachtige cijfers. 9 uur gebruik en een lage AHI, artsen zullen blij zijn met dit resultaat. Maar in de praktijk voel je je niet zo (fit). Precies dat ervaarde ik ook.

Zoals gezegd: vraag zeker om de druk eens naar 7 of 8 te verhogen. Bij mij voelde het alsof ik meer zuurstof kreeg daardoor, Vrijer kunnen ademen, alsof ik geen masker meer op heb. Bevrijdend.

Dan de EPR (drukverlichting) eventueel proberen als dat fijner voelt bij uitademen bij de wat hogere druk. Zolang je AHI niet stijgt.. ik haal betere resultaten als het aan staat maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Dan nog iets wat me opvalt is de temperatuur van de verwarmde slang die op 30°c staat. Bij mij staat die op 21°c.
Het is maar een idee, maar zou te warme lucht niet voor onrust / ongemak kunnen zorgen?

Ik ben heel benieuwd of de aanpassingen jou gaan helpen, laat het zeker weten hier hoe het verder met je gaat. Succes!

Re: Uitleg nodig over oscar

9
Ik heb druk sinds een paar dagen op 7 staan.
Kijken of dat wat uithaalt, maar kan na 3 nachten geen verschil merken.
Is ook nog wat kort denk ik.

De temperatuur van de slang is ik na een tijd proberen hierop uitgekomen.
Anders kreeg ik condens in mijn slang of masker.
Ik heb geen droge neus of iets dergelijks.
Of het voor onrust kan zorgen weet ik zo niet.

EPR ga ik zeker ook proberen, maar doe liever 1 ding tegelijk.
Anders is niet meer na te gaan wat het verschil gaf.
Bij mijn vorige apparaat gaf een soortgelijke instelling juist ademnood...
Maar dat is al weer een aantal jaar geleden en de techniek gaat natuurlijk wel vooruit.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Uitleg nodig over oscar

10
In deze tijd van het jaar, zul je niet zoveel hinder van condens hebben. Ik zelf heb mijn verwarmde slang altijd op Auto stand staan = 27 graden Celsius, maar in deze tijd en straks in de zomermaanden zet ik hem vaak op handmatig en zet de temperatuur tussen 16 - 21 graden Celsius. Nu staat deze op 21 graden Celsius.

Nergens last van.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitleg nodig over oscar

11
JWBokx schreef: 23 jun 2023, 09:15 Bij mijn vorige apparaat gaf een soortgelijke instelling juist ademnood...
Dergelijke functies zijn niet te vergelijken tussen verschillende fabrikanten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Uitleg nodig over oscar

12
JWBokx schreef: 23 jun 2023, 09:15 Ik heb druk sinds een paar dagen op 7 staan.
Kijken of dat wat uithaalt, maar kan na 3 nachten geen verschil merken.
Is ook nog wat kort denk ik.

De temperatuur van de slang is ik na een tijd proberen hierop uitgekomen.
Anders kreeg ik condens in mijn slang of masker.
Ik heb geen droge neus of iets dergelijks.
Of het voor onrust kan zorgen weet ik zo niet.

EPR ga ik zeker ook proberen, maar doe liever 1 ding tegelijk.
Anders is niet meer na te gaan wat het verschil gaf.
Bij mijn vorige apparaat gaf een soortgelijke instelling juist ademnood...
Maar dat is al weer een aantal jaar geleden en de techniek gaat natuurlijk wel vooruit.
Heel verstandig inderdaad dat je het zo probeert en niet alles tegelijk.

Ik heb al weken dezelfde instelling, soms AHI 0.0 of 0.1 en dan ineens 0.5 maar ik voel me prima fit, dat is ook wat telt.

Als je dan kijkt in Oscar zie je dat bepaalde “apneu events” gebeuren tijdens het draaien (adem inhouden) of kleine lekkages.

Ik moet zeggen nu de instellingen goed voelen en dus mijn energie overdag ook ben ik minder obsessief bezig met Oscar of de Resmed app. Ik kijk ‘s ochtens wel eventjes of de AHI geen gekke waarden laat zien of anders in de app even kijken of er niet teveel lekkage was maar nu het op punt staat geeft het ook wel een bepaalde rust / geruststelling.

Re: Uitleg nodig over oscar

13
2 afbeeldingen van oscar nu met druk 7.
Op de vergroting van de luchtstroom lijkt het er niet op vooruit te gaan?
Of zie ik dat verkeerd?
De platte stukken tijdens inademen worden langer.

De 2e nacht bij deze druk werd ik 's nachts een paar keer wakker met mijn mond open.
De nachten er na niet meer.

Zit te twijfelen over verder verhogen of de EPR aan te zetten?
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1
Bijlagen
2023-06-26 10_37_43 vergroting bij druk 7.png 2023-06-26 10_37_43 vergroting bij druk 7.png 2110 keer bekeken 9.15 KiB

Re: Uitleg nodig over oscar

14
Gezien de grafieken uit Oscar heb je een hele redelijke nacht gehad. Alleen vanaf circa 06h20 begonnen de problemen. Wellicht lag je toen in je laatste remslaap en kreeg je 1 obstructieve ademstop en een paar hypopneus. Je uitademtijd is langer dan de inademtijd (behalve bij de 99,5% waarde, maar dit kan op het einde gebeurd zijn) en dat is prima. Het is een utopie om te geloven dat de luchtstroomsterkte grafiek de gehele nacht mooie ronde vormen kan krijgen. Zelfs met een ASV lukt dit niet om dit de hele nacht goed te krijgen. De grafiek van de luchtstroomsterkte grafiek is zonder tijdsweergaven en heeft dan weinig nut. Het is ook slechts een kijkje in een moment opname en om de hele luchtstroomsterkte grafiek te kunnen beoordelen is Oscar ongeschikt als dit hier plaatst. De enige manier is om je data in te lezen in SleepHQ (laatste 30 dagen beschikbaar in de gratis versie) en daarvan hier een link te plaatsen. Dan is de grafiek dynamisch en niet statisch en kunnen we de gehele nacht zien.

Buiten alles om is het volgende altijd heel belangrijk: Vraag je jezelf altijd af, hoe jij jezelf voelt bij deze therapie en instellingen! Voel jij dat je meer energie krijgt, dan hou de instellingen een tijdje op hetzelfde en zie het een tijdje aan. Voel jij je nog helemaal niet opknappen, probeer dit dan te verbeteren, maar kijk ook naar je leefpatroon, eet patroon en slaaphygiëne. Het is niet alleen de instellingen van de cpap hoe de nacht verloopt maar bezie het geheel.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitleg nodig over oscar

15
Dank je RuudJ,

Tja het voelt niet echt als een redelijke nacht.....
Bij het laatste slaaponderzoek is gebleken dat remslaap bijna niet voorkomt bij mij...
Alleen wat er aan te doen... De ahi is prima.
Nu staat er een 2e onderzoek gepland, als second opinion, bij het HMC.
Die doen het in ieder geval grondiger.

Meer energie is inderdaad het probleem.
Ik vond het zo vreemd dat de afvlakking bij inademen nu groter geworden is.

Ik heb een account bij sleephq.
Nu nog in de eerste proefperiode, dus kan zelfs nog verder terug en bij de community
Deze link goed: https://sleephq.com/public/775b6e09-1239-492c-a833-089ee039075d
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Uitleg nodig over oscar

16
JWBokx schreef: 26 jun 2023, 14:08 Bij het laatste slaaponderzoek is gebleken dat remslaap bijna niet voorkomt bij mij...
Dan denk ik dat we toch wel wat op het spoor zijn hier. Ik heb even naar die sleephq link gekeken en mijn oog viel meteen op de rijkelijk met activiteit gevulde FL grafiek. Je hebt een stuk of 3 pieken van FL activiteit, die nota bene ongeveer 2 uur uit elkaar liggen, dat doet denken aan de slaapcycli. Dat zou consistent zijn met het scenario dat je lichaam poogt in REM te raken, maar door de REM paralyse te veel FL ontstaat om REM slaap vol te houden.

Ik had ook maar 6% REM slaap bij m'n 3 slaaponderzoeken terwijl je bij mijn leeftijd >20% zou moeten hebben.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Uitleg nodig over oscar

17
Dank je Persluchtpiraat,

Dat had ik inderdaad bij de eerste import bij sleephq omdat ze daar fel van kleur zijn ook gezien.
Op zich in oscar ook wel te zien.
De minimale drukverhoging lijkt daar geen invloed op te hebben.

Heb je daar verbetering in kunnen krijgen?
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Uitleg nodig over oscar

18
JWBokx schreef: 26 jun 2023, 15:35 De minimale drukverhoging lijkt daar geen invloed op te hebben.
Minimale? Het is nu toch 7? Probeer 8 eens voor een week?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Uitleg nodig over oscar

19
Ik bedoelde.met minimale van 6 naar 7.
Is toch geen heel groot verschil?
Daar merk ik verder bij het ademen niets van.
Zal hem naar 8 zetten en kijken wat het doet.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Uitleg nodig over oscar

20
Het is de enige manier om erachter te komen. Stapsgewijs verhogen tot het geen verschil meer maakt, daarna PS inzetten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i