Re: Uitleg nodig over oscar

22
EPR is een beperkte vorm van PS. In eerste instantie kan je met EPR aan de slag, mits je de insteldruk corrigeert om EPAP gelijk te houden. Als PS hoger dan 3 moet, dan hebben we aan EPR niet genoeg.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Uitleg nodig over oscar

24
Nu een paar dagen met de druk op 8.
Ik heb nu het probleem dat er lucht in mijn mond komt.
Dan krijg ik het gevoel dat ik als een kikker die gaat kwaken mijn wangen opblazen.
Wordt 's nachts ook wakker met mijn mond open en een stoot lucht. (wordt mijn vrouw ook wakker van)

Ik heb nu de epr aangezet. Als ik het goed begrijp is de druk dan lager alleen als het dicht gaat zitten gaat die omhoog?

Kijken of dan dat kikker probleem weer weg is.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Uitleg nodig over oscar

25
Nee, je hebt een cpap (Resmed AirSense 10 Elite) en de druk is ingesteld op 8 cmH2o. De druk blijft dan ook op 8 cmH2o staan, alleen als je EPR hebt ingesteld dan gaat de druk tijdens de uitademing omlaag, gelijk aan de stand van de EPR.

Dus bij EPR stand 1 wordt de druk bij het uitademen 8 minus 1 = 7 cmH2o
Dus bij EPR stand 2 wordt de druk bij het uitademen 8 minus 2 = 6 cmH2o
Dus bij EPR stand 3 wordt de druk bij het uitademen 8 minus 3 = 5 cmH2o

Om de door de arts ingestelde cpap druk te behouden, stel dat dit 6 cmH2o zou zijn en je gebruikt EPR stand 3, dan zou de druk verhoogd moet worden 6 + 3 = 9 cmH2o. Dan heb je tijdens de uitademing nog steeds druk 6.

Zou je bij druk 6 cmh2o EPR stand 1 gaan gebruiken, dan wordt de uitademingsdruk 5 cmh2o en bij EPR stand 2, 4 cmh2o en bij EPR stand 3 zou dat 3 cmh2o moeten worden, maar je kunt niet lager dan 4 cmh2o en dat geeft het apparaat dan ook. EPR 3 heeft dus alleen zin als de ingestelde druk 7 cmh2o of hoger is.

Bij een lagere uitademingsdruk kan natuurlijk ook sneller een ademstop ontstaan. Daarom is het verstandig de ingestelde druk van de arts minimaal te handhaven.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitleg nodig over oscar

28
Ik volg dit topic aandachtig omdat het zo herkenbaar is.

Dat van de druk / mondlekkage had ik ook wanneer hij te hoog stond.

Zoals Ruud zegt kun je inderdaad eens proberen zoeken met stapjes van 0,2 omhoog en omlaag.

Wat ik zelf heb gedaan is overdag eens rustig met de CPAP op bed gaan liggen in slaap positie en dan met de druk gespeeld, steeds zoeken en proberen wat het fijnste aanvoelde, dus vrij kunnen in en uitademen.
Dit 2-3 keer herhaald, omhoog en omlaag tot ik op 7,6 uitkwam. Uiteindelijk heeft de arts daar 8 van gemaakt en heb ik het zo gelaten. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Bij mij werkt de EPR (3) wel als verlichting tijdens het uitademen.

De instelling zoals ik die toen heb gevonden, voelt echt alsof ik geen masker op heb, zo natuurlijk verloopt het ademen.

Dan nog iets anders wat me opviel in je gesprek met PersluchtPiraat: over je REM slaap die zo slecht / weinig is.
Dit gaat natuurlijk heel veel van je vermoeidheid verklaren en zou zeker moeten worden onderzocht door je artsen.

Maar waar ik nog aan dacht, dit zou je eens kunnen navragen: zou dit gerelateerd kunnen zijn aan autisme? Een verband met de REM slaap komt toch wel vaak voor.
Ik hoop natuurlijk dat het wel te behandelen valt nu.

Algemeen bekend natuurlijk is dat bepaalde medicatie, net als alcohol of cannabis de REM slaap kunnen verstoren.

Ik ben alleszins benieuwd hoe het verder met je gaat en hoop dat men een goede oplossing voor je zal vinden.
Laatst gewijzigd door Gary op 30 jun 2023, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Uitleg nodig over oscar

29
Gary schreef: Wat ik zelf heb gedaan is overdag eens rustig met de CPAP op bed gaan liggen in slaap positie en dan met de druk gespeeld, steeds zoeken en proberen wat het fijnste aanvoelde, dus vrij kunnen in en uitademen.
Dit 2-3 keer herhaald, omhoog en omlaag tot ik op 7,6 uitkwam. Uiteindelijk heeft de arts daar 8 van gemaakt en heb ik het zo gelaten. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Bij mij wekt de EPR (3) wel als verlichting tijdens het uitademen.

De instelling zoals ik die toen heb gevonden, voelt echt alsof ik geen masker op heb, zo natuurlijk verloopt het ademen.
Dit vind ik een heel goed begin. Dus om eerst te zorgen voor een relaxte ademhaling, een ademhaling welke vol te houden is.
Met behulp van de score op het display en Oscar kan gekeken worden of de obstructieve apneu's verdwenen zijn.
Zijn deze verdwenen dan kijken naar je gemoedstoestand. Voel ik me beter? Sta ik smorgens fitter op?
Gaat dit nog niet van harte, dan voorzichtig de druk verhogen, tot er daadwerkelijk verbetering voelbaar is.
Het is en blijft een zoektocht, maar zo heb ik het gedaan. Eerst kwaliteit en dan verder kijken. Ik slaap nu al vele maanden met dezelfde instelling en deze voelt als een stuk makkelijker ademen als vrij ademen, maar totaal niet vervelend.
Ik droom meer en slaap ook dieper.

Re: Uitleg nodig over oscar

30
Dank beiden voor jullie reacties.
Ja die rem slaap is een probleem.
De laatste week van juli heb ik wat onderzoek in het haga ziekenhuis. Ik moet een week met een soort horloge lopen. Dan een nacht in het ziekenhuis voor een meting. De dag erna een "dutjes onderzoek". Dat ken ik niet, maar gaan het zien.
Ruim voor die tijd zeer ik de druk weer op de officiële setting, maar wil nu nog wat dingen proberen. Kan ik bij de nabespreking wellicht nog wat vragen stellen over druk ed.

Bij de artsen heb ik het nog niet nagevraagd of de combinatie met autisme bekend is. Ik heb wel op het autisme forum gevraagd of er meer met apneu zijn, maar daar kwamen alleen ontkennde antwoorden op. Dus het lijkt er in eerste instantie niet op.

Dat testen overdag is inderdaad wel een idee.
De druk zal wat mij betreft wel tussen de 7 en de 8 uitkomen. Ook blijven kijken wat in oscar te zien is van de verschillende drukken.
Ik heb de epr eerst op 2 gezet en de druk moet ik nog bedenken. Want dan moet ik dus 2 optellen bij de eigenlijk benodigde druk.

Oh ja, je had het nog over alcohol en dergelijke. Ik drink wel eens iets, maar dat is niet veel (zegt natuurlijk iedere alcoholist), maar ik ben van mezelf al steeds duizelig. Mijn rechtse evenwichtsorgaan doet het niet meer. Dus alcohol komt dan wel erger binnen, dus laat het vanzelf met staan. Alleen af en toe een speciaal biertje kan ik nog niet laten....

Roken heb ik nooit gedaan, zeker niet met extra toevoegingen...
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Uitleg nodig over oscar

31
Dat is waar. Je kunt de druk op 9 zetten en EPR op 2.
Je zult merken dat die 9 helemaal niet zwaar aanvoelt omdat de druk met uitademen steeds af valt.
Let wel op jezelf, je moet vrij en met gemak kunnen ademen
Als dit goed voelt kijk dan hoe het gesteld is met de obstructieve apneu's. Als deze weg zijn, prima.
Rustig aan, niet te snel en kijken hoe je je voelt, of je ook iets fitter opstaat.
Zelf had ik met een wat lage druk dat ik lang slaapbehoefte had en niet fit opstond. Met wat hogere druk stond ik fitter op. Dat is ook een beetje een graadmeter.

Re: Uitleg nodig over oscar

32
Ik weet niet wat de leeftijd is, maar hoe ouder men wordt, des te minder komt remslaap voor.

Mijn moeder is nu 86 jaar en bij haar komt vrijwel geen rem slaap meer voor. Zij slaapt ook met een ASV.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitleg nodig over oscar

33
Het ging afgelopen nacht inderdaad een stuk beter.
Het ademt rustiger. Geen kikker wangen...
Even volhouden zo eens kijken wat het effect is.

Ja de leeftijd.
Ik voel me tegenwoordig eerder 75, maar ben toch 57.
Al loop ik wel met rollator... :tired_face: :tired_face:
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Uitleg nodig over oscar

35
Helaas nee, niet tijdelijk. Evenwichtsorgaan is niet repareerbaar/vervangbaar.
Begint wat te wennen, maar heeft veel gevolgen al gehad. Motor weg, fiets weg... Minder auto rijden want gaat niet altijd...
Bleeeh...
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1