Koude lucht in mijn gezicht

1
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en gebruik een CPAP sinds half januari van dit jaar. En na wat opstartproblemen met de druk is mijn slaap verschrikkelijk verbeterd.
Ik heb milde apneu maar mijn druk is toch uitgekomen op 9,8 op dit moment. En ik kon eigenlijk heel goed wennen. Zeker omdat ik me 's morgens echt veel en veel beter voelde. Ik ben trouwens een vrouw van 60 jaar.

Maar, de laatste tijd heb ik wat problemen. Ik draag de Fisher & Paykel Evora Full Face maar ik denk niet dat het daar iets mee te maken heeft. De laatste week of wat irriteert de koude lucht op mijn gezicht me mateloos en zelfs zo erg dat ik het masker al een paar keer af heb moeten zetten. Dan hou ik wel mijn nekkraag om en word ik toch nog wel aardig wakker. De lucht blaast met name in mijn gezicht en rond mijn neus als ik inadem (heel logisch natuurlijk). En het is koude lucht hoewel ik wel een verwarmde slang heb die ik nog op 30 graden heb staan.

Kan het misschien zijn dat de CPAP kapot is en te veel blaast? Het is de ResMed Airsense 11 en die heb ik nieuw uit de doos op 1 februari.
Ik heb me in de maanden hiervoor wel geërgerd aan de koude lucht, maar sinds ik de verwarmde slang heb gekocht, had ik daar geen last meer van. En nu de afgelopen weken wel weer. De slang wordt trouwens wel warm.

Hebben meer mensen hier last van? Ik heb het masker de afgelopen maanden trouw opgehad en nu ineens kan ik hem echt niet meer ophouden omdat ik ook gewoon niet in slaap kan vallen op deze manier.

Re: Koude lucht in mijn gezicht

2
Goedemorgen en welkom hier,

Je zegt dat de lucht in je gezicht blaast en wel rond de neus.
Als dat zo is dan lekt hij wel, want de Evora fullface zit onder de neus en mag niet om de neus kunnen lekken.
Geeft het apneuapparaat ook veel lek aan op het display? zoja dan kan dit ook verklaren dat de lucht koud aanvoelt.
De slang wordt wel warm, dus moet dat wel goed zijn denk ik.
Gebruik je wel de bevochtiger, en hoe hoog staat deze?

Re: Koude lucht in mijn gezicht

3
Hi Henk,

Ik voel de wind met name onder mijn neus en ook wel tegen mijn mond blazen. Ik heb geen lekken volgens Oscar - dat gaat heel erg goed. Ik voel ook geen lucht in mijn ogen komen.

Maar ik word echt gek van die bewegende lucht in het masker. Ik zal ook de oude, niet verwarmde slang eens aansluiten en kijken of ik dan hetzelfde heb.
Het is echt een heel vervelend gevoel en het ging juist zo goed.

Re: Koude lucht in mijn gezicht

6
Hi Henk,

Ja, ik heb gisteren nog gespeeld met de instelingen en niets werkte. Heb ook nog de oude slang aangesloten en dat voelde gewoon hetzelfde.

Vanavond dan maar geen masker op. Ik heb nu al zeker een week liggen stoeien met het masker en de koude lucht. Het kwartje is niet zo heel snel gevallen ben ik bang 😁. Maar op deze manier slapen met het masker gaat niet. Ik val gewoon niet in slaap.

Vannacht maar zien hoe het gaat. Ik heb in ieder geval mijn nekkraag om.

Re: Koude lucht in mijn gezicht

7
Alex. kun je nu beter even met de normale slang gaan slapen. De buitenlucht (ook in de slaapkamer) is al gauw 25 graden Celsius en dan is een verwarmde slang op 30 graden al niet snel nodig.

Mocht de slang lek zijn, kijk dit dan even na met een teiltje water. Net als een fietsband kun je een lek wel vinden. De lek zal dan aan het uiteinde moeten zijn. Zet de cpap aan en zet je duim op het uiteinde van de slang. De slang onder water met het uiteinde of net boven of net onder het water vlak.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar