Bipap instellen

1
Hallo allemaal,

Nu een week of 3 slaap ik met een bipap. Aircurve 10 v-auto. Sinds 2004 heb is osas en jaren heb ik afwisselend met apap/cpap geslapen. Van apap en cpap apparaten heb ik redelijk kaas gegeten qua instellingen/oscar. Mede dankzij hulp van jullie. Maar bipap is nieuwe materie voor me en ook hier wil ik graag meer van leren om te kijken hoe mijn behandeling geoptimaliseerd kan worden.

Ik heb de bipap gekregen na uitslag recent slaaponderzoek met cpap druk 11.6 en epr op 1. AHI was 7,2 met hoofdzakelijk hypo's en gedurende de rem slaap.


Hij staat in de S mode.
Eerst epap 9 en ipap 11. Veel clusters (ik denk in remslaap) met hypo.
Toen ipap verhoogd naar 11.4. Iets minder clusters
Toen ipap verhoogd 11.6. Dit voelt comfortabel maar nog steeds lange hypo's.
Druk naar 11.8 voelt niet fijn meer, te hoog voor mijn gevoel overventileren.

De epap staat gedurende deze probeersels nog steeds op 9. Geen idee of ik hier goed aan doe.
Ipap omhoog maakt hyperventilatiegevoel.

Hebben jullie tips voor mij om de hypo's weg te krijgen?
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Bipap instellen

2
Je kan EPAP verhogen en PS gelijk houden op de hoogst comfortabele waarde (2,6) dus met 1 cm verhoging krijg je dan 12,6 boven 10.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bipap instellen

4
Hoi allemaal,

Een paar nachten verder.
S modus
Epap op 9,4 en ipap op 12


Ti max op 2
Ti min op 1
RR is 17 vandaar deze instelling, staat in handleiding. maar hij geeft nu veel hogere RR bij uitlezen.

AHI 2.44. Alleen maar hypoapneus beetje verdeeld over de nacht.

Ondanks de wat hoge AHI voel ik me aardig prima. Wel hijgen toen ik wakker werd. Denk door de korte Ti van 2?

Saturatie is niet onder de 90 procent geweest. Wel een grillig patroon in de saturaties.

Ik las ergens op het forum dat je de Ti max op 4 kunt zetten en de Ti min op 0,1. Ruudj jij schreef daar volgens mij over?
Wat is daar de achter liggende gedachte achter?

Ik wil de hypoapneus graag zoveel mogelijk elimineren. Zou veranderen Ti min en max instelling daar aan kunnen bijdragen?

Zou het kunnen helpen om de trigger gevoeligheid te wijzigen?

Veel vragen alweer. Ik probeer de materie van de bilevel therapie beter te begrijpen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Bipap instellen

5
Geert schreef: 03 jul 2023, 16:31 Ik las ergens op het forum dat je de Ti max op 4 kunt zetten en de Ti min op 0,1.
Dat is correct.
Geert schreef: 03 jul 2023, 16:31 Ik wil de hypoapneus graag zoveel mogelijk elimineren
Hypo-pneus beheersen is in de eerste plaats een kwestie van voldoende EPAP, en daarna PS. Maar aangezien u de PS al aardig hoog vindt voelen is het zaak om te kijken of het met EPAP kan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bipap instellen

6
Dank voor uw antwoorden. Vannacht geslapen met 9.4 epap en 12 ipap. Net zoveel hypo dus de ipap opschroeven heeft niets uitgehaald. Met mijn cpap sliep ik het beste met een druk van 11.6 en epr op 1.

Ik zal kijken wat het uithaalt om de epap te verhogen naar 10. PS wordt dan minder maar dat kan ik wel hebben denk ik omdat ik met cpap ook met 11.6 epr op 1 sliep. Dat zou betekenen een epap van 10.6. Ik ga eerst kijken wat er met epap 10 gebeurt.

Dus epap 10 ipap 11.6
Ti max 4
Ti min 0,1
Triggergevoeligheid hoog

Als er nog aanvullingen zijn of andere ideeën dan hoor ik het graag.

Groet,
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Bipap instellen

7
Daar ben ik weer met heel wat geknoei verder.
Lagere epap, hogere epap lagere ipap, hogere ipap maakt niet uit de hypopneus blijven aanwezig en mijn saturatie pendelt heel erg gedurende de nacht. Soms wat dalingen onder de 90 procent maar hooguit een minuut.
Nog steeds moe, slaperig.
Ben een beetje ten einde raad nu en weet niet meer wat goed is. Met de CPAP Resmed airsense 11 had ik de beste resultaten met druk op 11.6 en EPR op 1. Gemiddelde AHI beneden de 0.5. Alleen maar hypopneus. Maar bij slaaponderzoek bleken het er 7 te zijn.

Nu dus sinds een maandje de BIPAP airsense v-auto maar ik kan er maar geen vriendjes mee worden.

Iemand tips voor mij?

Alvast dank voor de support.
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Bipap instellen

8
Hallo allemaal daar ben ik weer.
Na drama nachten met de bipap en allerleininstellingen te hebben geprobeerd. Veel clusters met hypopneus en brak wakker worden verder was ik er helemaal klaar mee.
Bipap had ik epap op 9 en ipap op 11.6. Hele wisselende resultaten. Vaak ahi van boven de 5 en beroerde ademflow. Afgetopte bergen zeg maar een kwart van de tijd.

Bipap in de kast gelegd en mijn airsense 11 autoset weer aangesloten.
Druk op 11.6 en epr op 3.
AHI van 0.2 al 3 nachten achter elkaar. Schiet mij maar lek. Ik begrijpber niks meer van.
Nog wel wat FL met soms platte bergtoppen in de ademflow. Soms beetje hyperventileren. Frequentie gaat wat omhoog en inademing is dan wat langer dan uitademing. Maar over all laat hij mediaan een inademing van 1.56 sec zien en een uitademing van 1.79 sec.
Dit was bij de bipap dan wel weer beter. Inademing 1.56 en uitademing 2.37.

Ik weet het allemaal niet meer. Niets lijkt goed. Hondsmoe, hartoverslagen...

Had ik maar een ASV.
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Bipap instellen

9
Het blijft allemaal heel vaag voor me. Is het een idee om alles op SleepHQ te zetten?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bipap instellen

10
Hoi,

Ik moet evennin de rust met mijn hoofd. Ben moe en continu bezig met het beroerde slapen van mij.
Ik waardeer het heel erg dat u met me mee wil kijken.
Volgende week zal ik wat van sleepHQ delen.
Alvast dank dat u er naar wilt kijken.

Hartelijke groet,
Geert
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker