Tijd instellingen AirSense 11

1
Hi,

In navolging op een eerder topic van mij over het analyseren van OSCAR-data omdat ik steeds weer wakker wordt met een gevoel dat ik stik, probeer ik dit een beetje bij te houden en dan kijken wat er gebeurt.

Nu kan ik al een paar dagen niet rijmen wat er gebeurt (wat ik voel) met wat ik zie in OSCAR. Vannacht moest ik ergens voor m'n bed uit, dus machine uit en later weer op. Nu kijk ik in OSCAR en opeens valt het kwartje: de tijdstippen dat ik uit bed ben gegaan komen niet overeen met de data die in de grafieken te lezen valt. Zo te zien heeft mijn AirSense 11 dus de verkeerde datum en tijd. Maar hij staat wel ingesteld op zone GMT+1.

Wat kan hier aan de hand zijn en kan ik dit corrigeren op de een of andere manier (op het apparaat zelf (gewenste oplossing, daarom topic in dit board) of anders in OSCAR)?

Re: Tijd instellingen AirSense 11

2
Eerst moet je controleren of de datum en de tijd van jouw pc/laptop correct is ingesteld.

Dan moet je kijken of de time zone in Oscar goed is ingesteld.

Hou rekening met de zomertijd.

Om de datum en de tijd in de Resmed Airsense 11 te controleren, moet je in het Medisch menu kijken van dit apparaat. Geheel onderin vind je daar gegevens van het apparaat waaronder ook de datum instelling en de tijd instelling.

Echter let vooral goed op als je deze gegevens op de juiste datum of tijdstip wilt plaatsen. Doe dit niet tussen 23 00 en 24 00 daar je dan eventueel problemen kunt veroorzaken met de data. Als het niet kan, krijg je een waarschuwing in beeld, bijvoorbeeld dat je niet terug kunt gaan in het verleden zonder eerst alle data te wissen. Dus wees voorzichtig.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tijd instellingen AirSense 11

3
Hi @RuudJ,

Dank voor je reactie;
- Tijd & Datum van Macbook staat goed, synchroniseert netjes met een NTP-server
- In OSCAR heb ik geen tijdzone instellingen. Wel kan ik een afwijking invullen, daar staat alles op 0; dus geen afwijking ingesteld.
- Op de AirSense 11 kan ik in het klinische menu geen optie vinden om de datum & tijd aan te passen, het enige dat ik kan aanpassen is de tijdzone. Die staat op GMT+1. Tenzij ik dit handmatig naar GMT+2 had moeten zetten een paar maanden geleden toen we van winter- naar zomertijd gingen, ga ik er vanuit dat GMT+1 de juiste instelling is. Ik kan alleen dus niet zien hoe laat de ResMed denkt dat het is, dat is best vervelend eigenlijk. Er is nergens een optie, in geen enkel menu, om te zien wat de *huidige* datum & tijd is volgens het apparaat noch is er een optie om het aan te passen. Enig idee?

Alvast bedankt en mvg

Re: Tijd instellingen AirSense 11

4
Dit is wat Resmed zegt in de Airsense 11 Clinical Guide over tijdzone (vanaf pagina 21): "De tijdzone kan niet worden gewijzigd zodra patiëntgegevens op het apparaat zijn opgeslagen. De patiëntgegevens moeten worden gewist voordat de tijdzone wordt gewijzigd."

Wat je kunt proberen is om een nieuw kaartje in de Airsense te steken en de tijdzone goed zetten.
Ondertussen van de originele een backup op je pc zetten. Daarna kun je proberen de originele kaart weer te gebruiken.
Dit is natuurlijk geen garantie dat het gaat werken. (Resmed...leuker kunnen we het niet maken :blush: )

Re: Tijd instellingen AirSense 11

5
In Oscar kun je wel de juiste tijdzone instellen. Dit moet je al doen bij het aanmaken van jouw profiel. Als je dit niet hebt gedaan, kun je je profiel aan passen en dit alsnog doen.

Een xpap kan een afwijking in tijd hebben. De Resmed Airsense 10 loopt na verloop van tijd enige minuten uit de pas met de officiële atoomklok. Bij de Resmed AirSense 10 kun je de datum en de tijd wel instellen via het medisch menu.

In Oscar kun je dit aanpassen via het menu en dan kiezen voor Bestand - Voorkeuren - Masker en Apparaat.

Op die pagina dan geheel linker kolom boven, kun je uren minuten seconden aanpassen. + of -

Vergeet niet op ok te drukken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tijd instellingen AirSense 11

6
Ik vraag mij één ding af...
Het apparaat kan dus alleen bij aanvang gebruik in de tijdzone gezet worden.
Stel nou: je wilt op vakantie, zeg maar zo,n 6 of meer tijdzones verschil. Dan kom je met de overgang van dag en nacht te zitten.
Ik snap dat vier uur,s geouwehoer, maar waarom niet doodgewoon een leuk klokje wat je zelf snel even in kan stellen. Eentje die liefst ook als wekker kan fungeren (want je hebt al een ferm apparaat op je nachtkastje).
Verder een gewone doorlopende tijdschaal. Software kan wel 'zien' of je binnen 24 uur, 4 uur gebruikt hebt
Ik blijf me verbazen over de kromheid van dingen.

Re: Tijd instellingen AirSense 11

7
Op vakantie komen deze zaken eerder aan de order. Je krijgt dan, als je niets wijzigt, inderdaad een splitsing. Als je wakker wordt om 13:15 Nederlandse tijd en je zit in bijv. Amerika en je wordt daar om 07:15 wakker (tijdverschil zes uur) dan laat het display zien dat je 1:15 uur geslapen hebt met de daarbij behorende tijd.

So be it, zolang je daar op vakantie bent, lekker genieten en het apparaat met de uitslag voor lief nemen. Kom je weer terug in Nederland en je leest het in in Oscar dan komt het wel weer goed. Als je daar gaat wonen, dan is het een andere zaak en zal je het apparaat anders moeten gaan instellen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tijd instellingen AirSense 11

9
Henk, dan heb je ook nog het probleem van mensen die nachtdiensten draaien. Op de dagen dat men die niet draait, gaat men 's avonds naar bed en staat men 's ochtend weer op. Dus dan werkt het registreren van 12 uur 's middags tot de volgende dag 12 uur 's middags gewoon.

Als men echter een nachtdienst draait, dan gaat men 's ochtends naar bed en 's middags staat men meestal op. De ochtend slaapsessie wordt dan opgeteld bij de middag sessie van de vorige dag en de middagsessie wordt dan weer opgeteld bij de volgende dag.

Nog mooier wordt het dan als je de nachtdienst uitkomt. Dan wordt de middagsessie opgeteld bij de avond sessie en de ochtend sessie van de volgende dag. Ofwel je hebt dan een vrij lange powernap in de middag gedaan.

Hierover wordt vaker geklaagd dan dat er een time zone op vakantie aanwezig is, met slechts een tijdelijke verschuiving.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tijd instellingen AirSense 11

10
De AirSense en OSCAR staan allebei op GMT+1 ingesteld. OSCAR staat daarnaast ingesteld op "Automatische zomertijd". Maar het klopt niet, afgelopen vrijdag bijvoorbeeld zat ik om 08:00 zeker in de auto; maar volgens OSCAR zette ik om 08:23 m'n maskertje af.

Ik zal vannacht even een screenshotje maken van m'n telefoon op het moment dat ik m'n masker opdoe en weer als ik hem afzet; dan kan ik daarna in OSCAR kijken wat nou de precieze afwijking is. Ik had dat vannacht al geprobeerd, maar toen zat de SD-kaart nog in m'n Macbook; als ik die terugduw in de AirSense 11 synchroniseert ie de afgelopen dag niet. -_- Zal ie wel pas doen als ik er weer een nachtje mee geslapen heb.

Inderdaad heel erg vervelend dat je de tijd niet in kan stellen, maar nog erger dat je niet eens kan kijken op het apparaat wat de huidige tijd is. :/

Re: Tijd instellingen AirSense 11

11
Ja, als de sd kaart niet in de Resmed zit, dan krijg je geen gegevens te zien in het dagrapport, wel deels in het Overzicht. Je krijgt het ook niet terug door de sd kaart in de Resmed te stoppen en vervolgens weer uit te lezen in Oscar. De instelling Zomertijd aan werkt nog niet of je het nu aan vinkt of niet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tijd instellingen AirSense 11

13
Nee, het vinkje bij het profiel werkt niet.

Bij de Resmed AirSense 10 heb ik de tijd een uur vooruitgezet en dit heb ik in de middaguren gedaan zonder sd kaartje in het apparaat.

Bij de Resmed AirSense 11 heb ik geen ervaring mee.

Als daar geen tijd instelbaar is dan zou je idd GMT +2 moeten kiezen, maar ook dit ver in de middag uitvoeren eventueel zonder sd kaartje in het systeem.

Je kunt ook misbruik maken en in het tabblad Bestand - Voorkeuren - Cpap de tijd van Oscar verhogen met + 1.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar