CPAP accu voor € 6,76!

1
Ons tuingereedschap gebruikt 18V Lithium-accu's.
Met een spotgoedkope DIY oplossing hergebruik ik diezelfde accu's om mijn Resmed AirSense 10 off-the-grid in onze tent te voeden.
De accu's hoef ik niet aan te schaffen, en gebruik ik na terugkomst van vakantie gewoon weer voor ons tuingereedschap.
Voor wie zulke accu's niet heeft liggen, kosten ze slechts € 62,50 voor 90Wh, ruim 6x goedkoper dan een Pilot-24 van € 400!

En nog leuker : dezelfde accu kun je ook gebruiken als power-bank om je telefoon, tablet e.d. op te laden.

Benodigdheden: Volg vervolgens dit stappenplan:
  • sluit de minpool (zwarte draad, strip 'm een stukje als nog niet ontbloot) van de batterijhouder aan op IN- van de DC-DC converter (vastschroeven in kroonsteentje)
  • sluit de pluspool (rode draad) van de batterijhouder aan op IN+
  • sluit de minpool (zwarte draad) van de 3-aderige kabel én een pootje van de 3.3 kilo-ohm weerstand aan op OUT-
  • sluit de pluspool (rode of witte draad) van de 3-aderige kabel én een pootje van de 22 kilo-ohm weerstand aan op OUT+
  • breng het overgebleven pootje van de 3.3 kilo-ohm en 22 kilo-ohm weerstand samen, en sluit daar het center-pinnetje (blauwe draad) van de 3-aderige kabel op aan (bijv. met een apart, los kroonsteentje)
  • sluit de CPAP nog niet aan
  • plaats de accu in de batterij-houder en zet de batterij-houder aan als deze over een schakelaar beschikt
  • zet een DC volt-meter tussen OUT- en OUT+
  • draai met een klein schroevendraaiertje aan het schroefje van de blauwe potmeter op de DC-DC converter totdat de volt-meter een spanning van 24V aangeeft (mag een paar procent afwijken)
  • controleer voor de zekerheid of de blauwe draad een spanning van grofweg 3.1V aangeeft, om zeker te weten dat je niets verkeerd hebt aangesloten
  • je kunt nu de CPAP aansluiten! Ik moest trouwens met een vijl wat plastic van de buitenkant van de plug afvijlen omdat deze anders te breed was, en de plug dan niet ver genoeg in de CPAP kon worden gestoken.
Ikzelf heb deze aansluitingen overigens gesoldeerd, mocht je over een soldeerbout beschikken.

Het werkt ongetwijfeld ook voor andere Resmed CPAP-apparaten (en wellicht ook andere merken, zo lang ze dezelfde plug gebruiken) en dus ook voor andere accu's van andere merken tuingereedschap.

Wil je dezelfde accu óók als power-bank gebruiken voor het opladen van telefoons, tablets enz., dan kun je voor hooguit een paar euro extra een QC3.0 buck converter kopen in allerlei smaken (met 1, 2 of 4 USB aansluitingen, USB-C enz.) zie bijv. https://nl.aliexpress.com/item/1005005399595580.html

Voor andere knutselaars : de Resmed verwacht op de center pin een spanning van 3.3V via een pull-up van 2.7 kilo-ohm, en blijkt over die pin ook te communiceren op 9600 baud UART. Met een 3.3 kilo-ohm + 22 kilo-ohm spanningsdeler, gevoed uit de 24V voedingsspanning, kom je dicht genoeg (3.13V, 2.87 kilo-ohm) bij wat de Resmed verwacht te zien, en de Resmed vereist blijkbaar geen communicatie terug vanuit de voeding.