Levensduur motor overschreden!

1
Melding motor vervangen! Melding motor vervangen!

Na aanleiding van deze melding, heb ik contact opgenomen met de fabrikant Resmed binnen Nederland.

Ik heb de vraag gesteld: kan deze melding voorkomen worden en kan deze melding ook worden uitgezet door de gebruik(st)er?

Antwoordt van de Commercial Manager Resmed Netherlands:

Deze melding is niet te verwijderen uit het toestel. Als de levensduur is overschreden van de motor blijft deze in het scherm. Na een kleine 22.000 uur zal deze te zien zijn en is het advies om het toestel te laten vervangen.
Onze toestellen zijn onderhoudsvrij, maar dat houd niet in dat het oneindig blijft werken. De motor zuigt lucht aan uit de omgeving en neemt daarbij stof mee. De filter houd veel tegen, maar niet alles.

Vervolgens aan hem gevraagd:

De mensen raken snel in paniek, zeker nu de vakantie voor de deur staat en men is bang dat het apparaat er dan tijdens de vakantie juist mee stopt. Bellen naar de leverancier levert vaak niets op, omdat die zeggen dat het apparaat zeker wel 30.000 uren aan kan en dat deze pas vervangen gaat worden nadat het apparaat kuren gaat vertonen of er abrupt mee ophoudt. Gevolg, men blijft dan die terugkerende mededeling steeds houden.. Dit vind men irritant en stelt men er weer vragen over.
Hoeveel draaiuren gaat het apparaat ongeveer mee?

Antwoordt van de Commercial Manager Resmed Netherlands:

Ik weet inderdaad dat de leverancier hier op hun eigen wijze mee omgaan. Het toestel zal niet ineens stoppen met werken, maar ik blijf adviseren het toch te laten wisselen. En zoals er door ons aangegeven wordt gaat het toestel dus die kleine 22.000 uur mee (21.900 om precies te zijn). Dan komt de melding in het toestel. Er zullen vast toestellen zijn die 30.000 uur meegaan, echter is het advies om het apparaat te laten wisselen voordat het problemen gaat vertonen.

(RuudJ : 21.900 uur/7 uur = 3.128 nachten / 364 dagen = 7,63 afgerond 8 jaar)
Ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid te geven.

En dan nog dit:

In het medisch menu staat ook een Optie Herinneringen: Hier kan de leverancier / arts ook een datum hebben ingesteld om op een bepaalde datum de Watertank, Slang, Masker of Filters te vervangen. Dit wordt dan ook met een melding weergegeven op het displayscherm.
Meestal staat er niets ingevuld, maar op het Apneu Forum kwam deze week een melding van een forumlid om de Watertank te vervangen volgens zijn display. Er bleek inderdaad een datum van 12 juli 2023 te zijn ingevuld. De gebruiker wist van niets (trouwens de leverancier ook niet, kon niet volgens hun) en er was ook niets mis mee met het waterbakje.

Ook kan er een melding komen dat de connector niet goed is aangesloten. Deze zit achter op de Resmed en is het stroomaansluiting van de stroomadapter in de Resmed. Deze verder erin duwen verhelpt het probleem.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Levensduur motor overschreden!

2
Tja, bij de leveranciers dragen ze de sokken graag (of eerder vragen ze ons om sokken te dragen) totdat de voet er geheel doorheen gaat. Dat is hoe het systeem nu is ingericht.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Levensduur motor overschreden!

3
Ik heb sinds december 2013 een Resmed S9 en deze meldt al enige tijd dat de motor aan z'n maximale tijd zit. Mijn leverancier staat ook op het standpunt dat die vervangt als het apparaat er mee stopt.
In die 9,5 jaar is mijn voeding een keer vervangen verder loopt het ding probleemloos.
En ik gebruik m elke nacht.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Levensduur motor overschreden!

5
Henk22 schreef: 16 jul 2023, 12:43 Zo... dat is een prima leeftijd voor zo'n apparaat. Je heb een zeer robuust model.
Daar ben ik wel blij mee, geen gedoe.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Levensduur motor overschreden!

6
+/- een week of 6 geleden ook het bericht in de display van de Resmed 10.
Contact opgenomen met de leverancier Vital Air en melding doorgegeven.
Ik kon het apparaat nog wel gebruiken, maar er werd een afspraak gemaakt dat een medewerker langs zou komen.
Met deze doorgenomen welke instellingen er zouden worden ingevoerd in het het nieuwe apparaat.
Week later nieuwe Resmed 10 ontvangen met nieuwe slang en masker.

Netjes en naar tevredenheid afgehandeld door Vital Air

HJV