Nieuw op het forum

1
Goedendag, hierheen geleid door Menno Jacobs.
Mijn naam is Jinny, en ik tik voor mijn vreselijke vermoeide en dyslectische vrouw Mirjam.
Wij zijn twee meiden van achter in de 50, en Mirjam heeft gisteren de diagnose apneu gekregen.
Getriggerd door een verhaal van Menno elders zijn wij eens een arts gaan bezoeken met resultaat.

Nu verder, een 24V apparaat, of een UPS gaan gebruiken.
We leven namelijk op een stoer schip, een voormalig Noordzeekotter.
En 230V is niet altijd aanwezig, 24V wel.
Dat was het wel even voor nu.

Re: Nieuw op het forum

2
Gebruikt u een ResMed Airsense10? Daar zijn 24V DC DC converters voor, zie officiele pagina https://support.resmed.com/en-au/access ... converter/

Het bestelnummer is 37297.

Linde heeft 'm nog: https://webshop.linde-healthcare.nl/sho ... p-mrm37297
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw op het forum

6
@Ruud Dat kan je niet zo makkelijk zeggen. Want de "24V" van ResMed moet altijd uit een gestabiliseerde bron komen. Daarom levert ResMed de DC-DC converter om dat te regelen. Boord stroom van een schip is niet gestabiliseerd.

Overigens zijn de Dreamstation en de oude System One van Philips wel geschikt voor ongestabiliseerde 12V voeding. Ze tolereren tussen de 11 en 14 volt in de praktijk.

Ik raad ResMed Airsense10 apparaten wel aan, maar om een andere reden. De ontwerpkwaliteit en ergonomie bijvoorbeeld. De Airsense 11 raad ik niet aan, omdat deze vooral een uitgeklede/bezuinigde versie van de Air10 is.

De slotsom is dat je vanuit je stroomvoorziening geen doorslaggevende reden hebt om voor welk merk dan ook te kiezen. Neem je een ResMed, dan moet je de officiele DC-DC converter gebruiken.

Neem je een Dreamstation (vermijd de Dreamstation 2, ook uitgekleed en verslechterd) dan kan je aan de slag met een 24 naar 12V DC DC converter zoals de Victron Omvormer Orion-Tr 24/12-10A (120W) voor ongeveer de helft van het geld dat je voor een ResMed DC DC converter zou betalen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw op het forum

7
Inderdaad, de 24 volt varieert wat tussen de 24 en 28V, afhankelijk van wat er draait aan motoren.
En wat er even start (hydrofoor of zo)
Ik zit ook nog te denken om een UPSje te plaatsen zodat we altijd 230V uit de 24V hebben....
We hangen nog een beetje wat we doen...

Re: Nieuw op het forum

10
Pfff, valt niet mee.
Eerste ervaring, een apparaat met een 230 ding erbij gekregen.
-Dat- hadden we niet gevraagd.
Blijkt ergens in de keten fout gegaan te zijn.
Maar we moeten er -wel- een 24V ding erbij -kopen- a ruim 100 euro.
Nu, dat overleven we wel, maar is allemaal gedoe.

Eerste poging eindigde in een paniekaanval van mijn lief Mirjam.
Andere avond weer geprobeerd.
Toen kon de paniek wat onderdrukt worden.
Ongeveer 6 uur geslapen (slecht naar haar zeggen) met het masker.

's Morgens worden we gebeld door de leverancier, we krijgen geen data binnen.
Ja, logisch, we slapen in een soort stalen kist, kooi van Faraday, genaamd varend woonschip, voormalig Noordzeekotter.
Daar komt weinig telefoonsignaal doorheen.
Niet ons probleem.

Vanavond maar weer opnieuw proberen, ze zal er toch ooit aan wennen?

Re: Nieuw op het forum

12
Mirjam schreef: 26 jul 2023, 22:35 Eerste poging eindigde in een paniekaanval van mijn lief Mirjam.
Met paniekaanvallen bij de eerste kennismaking ben ik bekend. ResMed EPR kan uitkomst bieden, maar dat moet wel even aangezet worden. Idealiter verhoog je de druk met dezelfde waarde waarmee je EPR verhoogt, om de EPAP constant te houden. EPAP kan je zien in OSCAR, dat is de waarde waarvan het de bedoeling is dat het de ademweg stabiliseert.

Voorbeeld: EPR 0 (uit) naar 1, dan druk met 1 cmH2O verhogen etc. Dat voel je in de praktijk niet, het comfort effect van EPR domineert.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw op het forum

13
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe dat ervaren wordt, wonen in een stalen woonschip.
Als het goed is komt er ook veel minder stralingsrommel van buiten naar binnen.
Daar er buiten erg veel radiostraling aanwezig is, ben ik benieuwd of er ook een soort van rust uitgaat in zo'n kooi van Faraday.
Natuurlijk niet meetbaar en suggestief, maar toch...

Re: Nieuw op het forum

14
Wij hebben per definitie geen last van straling.
Er staat permanent een AIS onze positie uit te braken in de VHF band en de marifoons werken ook.
In de stuurhut staat een 4G modem het internet te verzorgen dag en nacht welke het met diverse WIFI door het schip heen brengt.
-Wij- slapen er geen seconde minder om

Re: Nieuw op het forum

15
Inmiddels heeft ze enkele nachten doorslapen achter de rug..
Nog wat finetunen, maar dat komt wel.
Nu ben ik (Jinny) enkele dagen van boord, en zit even aan de andere kant van het land.
Bij weer aan boord arriveren kijken we weer verder..

Re: Nieuw op het forum

17
We zijn inmiddels een paar weken verder en mijn lief is gewend aan haar snuitje en slaapt inmiddels uitstekend.
Ook de jongste die even op visite was merkte op dat zijn moeder veel meer praatjes had dan voorheen en dus meer energie....
We gaan de goede kant op.
Ik wen wel aan die olifantenslurf die 's nachts af en doe in mijn gezicht komt... J

Re: Nieuw op het forum

18
Je kunt de slang ook vanuit de hoogte laten komen. Bij het draaien heb je er dan geen last van.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=40&t=10680

Of je neemt een masker van Resmed Airfit serie met slangaansluiting boven op het hoofd of van de Philips Dreamwear serie met slangaansluiting boven op het hoofd. Trouwens dit kan ook samen met een slangenhengel.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar