Hallo allemaal

1
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, Inge uit Zwolle, en heb nu 2 nachten geslapen met een neusmasker. Waarbij de druk geleidelijk opgevoerd wordt. Beginnend met stand 4 en na 20 minuten op 9,4 ofzoiets?
Gisterenochtend werd ik (na de eerste nacht gebruik) wakker met een enorm opgezette buik. Ik was er echt naar van, en het duurde wel uren voordat dit wat wegzakte. Ook had ik het gevoel dat ik zat na te hyperventileren, dat ik meer lucht naar binnen ademde dan naar buiten. Dit dus nog op mijn werk, nadat het masker al uren af was. Collega´s vonden mij er ook bleekjes uitzien. Ik herinner me dat ik die nacht ook een paar keer wakker was geworden met de mond open.
Gisteren laat op de middag, toen ik thuis was van mijn werk, heb ik gebeld met het telnummer uit de brief die ik bij het apparaat had gekregen. De mevrouw zei dat ik moest proberen zoveel mogelijk door mijn neus te ademen en dat het hopelijk beter zou gaan en zou wennen. Anders mocht ik vandaag terugbellen.
Ik weet dat ik geneigd ben veel door mijn mond te ademen, dus dat was wel even lastig.
Maar toch ging het afgelopen nacht een stuk beter. Ik werd niet meer wakker met open mond. En wat ook fijn is, voorheen moest ik er soms wel 3x uit om te plassen, en nu geen enkele keer. Dus dat lijkt wel beter.
Graag deel ik de uitkomsten hier met jullie, want hier ben ik nog niet goed in thuis.
Ik las vanochtend het volgende; gebruikte uren 8,7, druk 9,4, lekk. 31l/min, AHI 4,1, Totale AI 3,6, Obstructieve AI 0,6, Centrale AI 2,5
Is dit goed, of niet zo? Ik schrik een beetje van de uitkomst van de Centrale AI van 2,5. Moet ik mij hierover zorgen maken?
Groet, Inge.

Re: Hallo allemaal

2
Inge123 schreef: 19 jul 2023, 10:44 Gisterenochtend werd ik (na de eerste nacht gebruik) wakker met een enorm opgezette buik. Ik was er echt naar van, en het duurde wel uren voordat dit wat wegzakte.
De komt lucht die de slokdarm kringspieren passeert. Artsen noemen dit een "kwestie van wennen" maar ik heb mijn eigen theorie. Door de "oorlog in ons lichaam" veroorzaakt door de slaap-ademstoornis neemt het lichaam minder goed voedingsstoffen op, denk calcium, magnesium, kalium. Deze stoffen zijn belangrijk voor zenuwgeleiding en spieraansturing, waaronder dus ook de kringspieren van de slokdarm. Als we beter gaan slapen, dan worden de voedingsstoffen beter opgenomen, en kan het probleem vanzelf weggaan. Het is natuurlijk nooit slecht om ons dieet te checken op voldoende aanwezigheid van deze voedingsstoffen.
Inge123 schreef: 19 jul 2023, 10:44 Ik schrik een beetje van de uitkomst van de Centrale AI van 2,5. Moet ik mij hierover zorgen maken
Nee. Dat is een heel laag getal. Bovendien mogen apparaten het geen "centraal apneu" noemen maar "clear airway apnea" omdat het apparaat niet alle informatie heeft om die beoordeling te maken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hallo allemaal

4
Hoe was het nu met de buik, nog steeds opgezwollen en pijnlijk? Het is misschien even wennen aan de ingestelde druk en vaak wordt deze door de arts aangepast na een eerste controle of eerder als je aangeeft dat je veel klachten krijgt in je buik.

Een mogelijkheid is ook om de druk tijdens het uitademen te laten verlagen door de arts, zodat je minder tegendruk ervaart bij het uitademen.

De centrale ademstop die het apparaat aangeeft kan ook door een hoge druk worden opgewekt.

Zie het nog een paar dagen aan of hang nog voor het weekend wordt weer aan de bel bij de arts, mocht je toch nog veel last ondervinden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo allemaal

5
Beste Ruud,
Bedankt voor jouw reactie. Vanochtend werd ik gelukkig een stuk beter wakker. Ik had vanochtend niet zo´n opgezette buik.
Wel merk ik dat ik na het afdoen van het masker nog urenlang hoog in mijn ademhaling zit.
Alsof het masker er nog op zit en ik meer in-adem dan uit-adem.
Is dit herkenbaar voor iemand?

Re: Hallo allemaal

6
Ik heb een asv en de druk is minimaal 6,2 om 15,4 maximaal, maar ervaar dat ik overdag nog juist te weinig adem haal per minuut.

Maar door een hoge druk de gehele nacht door, kan ik mij wel voorstellen dat je zo'n ademhaling hebt.

Zal wel anders worden na de eerste fysieke controle.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar