Vermoeidheid na starten Cpap

1
Hallo lotgenoten

Onlangs kreeg ik ( vrouw 72) de diagnose "slaapapneu". Mijn partner was degene die zich zorgen maakte, en terecht bleek.
Het gekke is dat ik helemaal geen klachten had en me super fit voelde.
Ik worstel nu een een week met de Cpap, krijg het voor elkaar om het 5 tot 6 uur vol te houden.
Ik sliep altijd met mijn mond open en het blijkt moeizaam om die dicht te houden; af en toe lig ik flink te blazen. Ik had ook een erg droge mond en neus.
De bevochtiging heb ik van 2 naar 7 gezet. Is iets beter. Maar het meest storende is dat ik 's ochtends doodmoe wakker wordt, terwijl ik doorgaans hoor dat mensen fitter worden. Gaat dit over, heeft iemand een idee of suggestie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Re: Vermoeidheid na starten Cpap

2
Beste Tineke

Join the club 🙁 Het valt niet mee, maar het wordt beter! Geef het in ieder geval de tijd (weken, maanden).

Er valt veel te zeggen als antwoord op jouw berichtje, maar wat ik in ieder geval kwijt zou willen:
Ik heb eind 2021 de diagnose ernstige slaapapneu gekregen (39 ademstops per uur) en ik wist al van mezelf dat ik veel door mijn mond adem. Omdat ik vaak met droge mond wakker word, mijn hele leven al.

Ik heb dus daarom direct gevraagd om een mondneusmasker.

Is minder fijn dan een neusmasker alleen, vooral in het begin, maar deed bij mij wel wat het moest doen. Niet direct trouwens, in de eerste maanden werd ik vaak wakker door herrie en bleek mn masker niet goed te zitten, maar inmiddels ben ik al vele maanden zonder droge mond wakker geworden… waardoor ik nu soms denk: zou ik eens een neusmasker vragen? Want toch minder belastend. Maar vooralsnog is het me te veel gedoe om daar achter aan te gaan.

Ik weet niet wat voor masker je hebt, maar als ie alleen over je neus gaat p, kan het zijn dat jet beter is om een masker te nemen dat over neus en mond gaat: een full face masker,

Het zou ook kunnen dat je nog moet wennen aan je masker, wat het dan ook is.

De (hevige) vermoeidheid is normaal, misschien krijg je ook nog flinke spierpijn in je bovenlichaam. Hoort er allemaal bij en gaat ook weer over, kan ik zeggen uit ervaring en op basis van wat ik inmiddels weet (met de kennis van anderhalf jaar lang in de materie verdiepen).

Sterkte en hou vol!