Plotselinge toename AHI (centraal)....

1
Geachte forumleden,

Vanuit vakantiebestemming geruststelling zoekende voor een voor mij onverklaarbare toename in apneus.
Sinds 2008 in therapie (osas) en sinds 2021 met de Resmed Airsense 10 Autoset eigenlijk altijd mooie AHI waarden (tussen 0.5 en 4).
Afgelopen woensdag in Denver aangekomen en sindsdien fluctueert het AHI tussen de 19 en 37 waarbij opvalt dat meer dan 95% als centraal apneu geregistreerd wordt. Nu ben ik gelijk een beetje in paniek en dit forum afstruinende zie ik meer van dit soort vragen maar nog geen geruststellende woorden.
Denver ligt op 1640 meter boven NAP, het is gemiddeld 34 graden, overal airco, het bed in het hotel ligt niet lekker, er ligt sinds jaren weer iemand naast mij, door de airco ben ik flink verkouden geworden met af en toe een bloedneus en door 8 uur tijdverschil met Nederland krijg ik geen volledige inzage in mijn slaappatroon op de Resmed. Device start nieuwe meting om 12:00 uur in de middag en ik zie dus steeds enkel de laatste anderhalf of 2 uur maar dan nog zijn de gemeten waarden verontrustend.
Iemand tips, tricks, verklaring en of geruststellende woorden? Mijn dank is groot en groetjes

Re: Plotselinge toename AHI (centraal)....

2
Het lijkt erop dat centraalapneu er een beetje bij hoort op die hoogte https://www.cbsnews.com/colorado/news/c ... eep-apnea/

Het kan zijn dat het beter wordt na een periode van acclimatiseren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Plotselinge toename AHI (centraal)....

3
Persluchtpiraat,

Dank je voor de zeer snelle reactie. Dit artikel vond ik overigens niet bij mijn zoekacties over slaapapneu en hoogte.... wel apart dat er ook specifiek naar centraal apneu verwezen wordt. Ik ervaar ook wat kortademigheid overdag maar zo hoog is 1600 meter boven NAP toch niet?
Overigens wist degene naast mij te vertellen dat er geen uiterlijk verschil was in mijn manier van slapen afgelopen nacht (AHI 37.6, meting laatste 2 uur van mijn slaap) en de nacht ervoor (AHI 0.6, meting laatste anderhalf uur van mijn slaap). Op grond van dit grote verschil zou ik toch verwachten dat iemand naast mij iets zou moeten merken?
Wel opvallend is dat het gemiddelde van de variabele druk met 1 punt gezakt is, van 10.5 naar 9.5).
Ik zoek verder maar sta uiteraard open voor meer tips en tricks en ervaringen van anderen hier.

Groetjes,

Re: Plotselinge toename AHI (centraal)....

4
Aad, allereerst fijne dagen daar in Denver. Het probleem van het tijdverschil is een bekend probleem. Ik weet niet of je een laptop mee hebt genomen, maar als dit wel zo is, dan kun je via Oscar die op de Nederlandse tijd is ingesteld, de AHI en je resultaten bekijken. Het display geeft de info weer na 12 uur 's middags Nederlandse tijd, maar Oscar geeft het wel goed weer.

Ik weet niet of je een vaste drukinstelling gebruikt, maar wellicht kun je hem ook variabel instellen als zijnde een apap?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Plotselinge toename AHI (centraal)....

5
Ha Ruud, geen laptop meegenomen dus moet helaas wachten tot ik thuis ben. Wel zeer benieuwd naar wat Oscar gaat tonen.
Ik gebruik variabele druk (gemiddeld per nacht 10.5 en sinds aankomst Denver gezakt naar gemiddeld 9.5) en een maand of 2 geleden de max waarde van 14 naar 15 verhoogd daar uit Oscar bleek dat ik wel eens op 14 afgekapt werd althans zo leek op de grafiek... ik durf echter niet zo maar verder te verhogen omdat ik meen ergens gelezen te hebben dat verhoging van de druk voor meer registratie van centraal apneu kan leiden.
Wel in toenemende mate verkouden aan het worden van al die airconditioning tot aan bloedneuzen en lichte oorontsteking toe....
Denver en Amerika zijn ontzettend gaaf maar ik waardeer ons laaggelegen in alles lekker gemiddelde landje toch iets meer *grinnik*

Re: Plotselinge toename AHI (centraal)....

7
In de nu 15 jaar dat ik een CPAP gebruik, nog nooit een bevochtiger gebruikt en alles op kamertemperatuur. Dit lijkt tot nu toe het beste te werken voor mij.
Gisteren op Pikes Peak geweest, 4309 meter boven NAP en ervoer een flinke kortademigheid tijdens inspanning. In mindere mate ervaar ik dat ook in Denver. Ben er dus wel gevoelig voor daar waar mijn reisgenoot nergens last van heeft.
Vreemd is trouwens dat de meting van de laatste 2 uur van afgelopen nacht een ineens veel mooiere 5.5 AHI liet zíen.... dat hele slaap apneu spectrum blijft iets onvoorspelbaars en ondoorgrondelijks......

Re: Plotselinge toename AHI (centraal)....

8
Goedemorgen,

Ik ervaar ook zoiets maar dan omgekeerd. Na een vliegvakantie in mei naar Portugal, met een uitstekende AHI<4 en PB%<10%, bij thuiskomst de afgelopen 3 maanden een combinatie van slechte AHI (30 dagen gemiddelde AHI 7,9 uitschieters naar 15-20) en hoog PB% (30 dagen gemiddelde 14% uitschieters naar 25%) en dus brak wakker worden. Zou het reizen, vliegen op hoogte, mechanisch belasten/schokken van de CPAP effect kunnen hebben op de werking van het apparaat?

Gr, Pierre
CPAP sinds 2016

Re: Plotselinge toename AHI (centraal)....

9
Ha Pierre,

Zou mogelijk kunnen al weet ik uit ervaring dat de Resmeds die ik had en heb ijzersterk zijn.
Nu 2 goede nachten gehad zonder verandering in variabelen als temperatuur, gebruik airco of inname voeding / alcohol (deze vakantie geen alcohol op). Gisteren dus een AHI van 5.5 en nu een waarde 0.9.
Wel viel mij iets op gisteren vlak voor het in slaap vallen en dat is mogelijk door de hoogte, het device wat fanatieker in het neusmasker blies, iets wat een verhoging van centraal apneu kan verklaren?

Overigens jouw ervaringen met de mijne combinerend zou mogelijk stress ook een factor kunnen zijn... dat je waarden omhoog schieten omdat je rustgevende vakantie voorbij is en de baan weer lonkt?