Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

21
Klopt, maar wat er niet staat: ik ben hiervoor met epr 0 van 7.0 naar uiteindelijk 8.4 geklommen. Vanaf daar lukte het niet meer om hoger te gaan en ben ik hier online gekomen.

7.8 en 8.4 lukten met epr 0 uiteindelijk zonder grote issues, dus vandaar mijn bold statement

Maar eens, helemaal zuiver is het sowieso niet want de combinatie met ipap is anders.
Voornaamste blijft, het lukt me nog niet een hogere ipap in welke combi ook stabiel te krijgen. Helaas wordt iemand anders nu soms ook wakker van de ‘blaaskapel’, dus op gegeven moment toch maar even een stapje terug en hopelijk later weer vooruit.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

22
Misschien eens experimenteren met een ander pleister soort? Wel 5 cm breed, 2,5 cm breed is te weinig en horizontaal aanbrengen. Ik gebruik Leukopor op de rol 5 cm breed 9,2m lang. Mijn twee stroken gaan van oor tot oor over elkaar heen elkaar deels overlappend. De één 5 mm lager dan de ander. Is geen stretch, dus niet rekbaar.

Welke maat neusdoppen gebruik jij? Ik heb large, wel om moeten navragen bij mijn leverancier.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

23
Ik gebruik kinesiotape, bevalt prima! Via podobrace ook behoorlijk goedkoop. Het is rekbaar en een heel klein beetje poreus waardoor het wat minder claustrofobisch aanvoelt, ik denk dat het om dezelfde reden minder geschikt is voor hoge drukafstellingen, maar ik zit zelf ook op 8,4. Voordeel is ook dat je als je “hamsterwangen” krijgt het met een korte harde stoot door de tape heen kan blazen. Zorg er wel voor dat je ook links en rechts naast je mond voldoende tape hebt. Ik gebruik zelf een stuk van 11 cm lang en iets meer dan 3 breed. Vanwege de cm aanduiding achterop de tape makkelijk af te meten. Vouw ook een randje om zodat je het als het nodig is makkelijk kan verwijderen!

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

24
RuudJ schreef: 24 aug 2023, 07:09 Misschien eens experimenteren met een ander pleister soort? Wel 5 cm breed, 2,5 cm breed is te weinig en horizontaal aanbrengen. Ik gebruik Leukopor op de rol 5 cm breed 9,2m lang. Mijn twee stroken gaan van oor tot oor over elkaar heen elkaar deels overlappend. De één 5 mm lager dan de ander. Is geen stretch, dus niet rekbaar.
Ah goed te weten dat dat er ook in 5cm is.
Ik heb dit eerst gebruikt, maar dan de 2.5cm variant. Het laat de lucht wat minder door dan de fixomul, wat in het kader van doorlekken uiteraard wel handig is.

Ik had alleen last van plakresten, dat heb ik met fixomul niet.
Nu moet ik wel zeggen, het was de variant van leukopor die de apotheek op voorraad had, wellicht net iets ander plakspul dan de echte leukopor.

Heeft de echte leukopor toevallig achterop ook een maat indicatie?
Dat vind ik bij mijn huidige fixomul wel heel handig nl. Op auto pilot telkens hetzelfde stuk afknippen, bij de lokale leukopor variantzat ik er nog wel eens naast.
RuudJ schreef: 24 aug 2023, 07:09 Welke maat neusdoppen gebruik jij? Ik heb large, wel om moeten navragen bij mijn leverancier.
Ik heb de M, dat zit op zich goed. Ik heb wel een redelijk grote neus, maar niet hele grote gaten.
Lekkage is meestal dan ook via de mond. Heel soms lekt het bij de neus, als ik op mijn zij lig, dan druk ik met het kussen ertegenaan. Maar dat gebeurt vooralsnog te weinig om bijv mijn kussen aan te passen (zijkant leger maken) of ander cpap kussen oid te kopen.
Mibo schreef: Ik gebruik kinesiotape, bevalt prima! Via podobrace ook behoorlijk goedkoop. Het is rekbaar en een heel klein beetje poreus waardoor het wat minder claustrofobisch aanvoelt, ik denk dat het om dezelfde reden minder geschikt is voor hoge drukafstellingen, maar ik zit zelf ook op 8,4. Voordeel is ook dat je als je “hamsterwangen” krijgt het met een korte harde stoot door de tape heen kan blazen. Zorg er wel voor dat je ook links en rechts naast je mond voldoende tape hebt. Ik gebruik zelf een stuk van 11 cm lang en iets meer dan 3 breed. Vanwege de cm aanduiding achterop de tape makkelijk af te meten. Vouw ook een randje om zodat je het als het nodig is makkelijk kan verwijderen!
Dat lijkt wel sterk op het spul wat ik heb, wordt ook voor dezelfde toepassingen gebruikt. Ik ben ook fan van die rastertjes achterop. 5cm breed en een stuk van 10 cm, zolang ik goed in het midden plak is dat ruim voldoende.
Inderdaad, het nadeel is direct een voordeel: je kunt de bolle wangen makkelijk oplossen. Bij leukopor vond ik dat lastig, ging nog wel eens mis en dan richting de maag…

Overigens is het me nog niet echt gelukt om er ook doorheen in te ademen, dus echt een oplossing voor het claustrofobische gevoel (als je daar last van hebt) biedt fixomul in ieder geval niet.
LankyLefty knipt er in het midden horizontaal een gleufje in, om toch wat te kunnen ademen in gevallen van nood. Bij mij lekt het dan heel hard.
Voor noodgevallen en gemak in de ochtend maak ik er links en rechts een ezelsoortje aan.

Voor nu nog maar even verder met fixomul, maar bij hogere druk kon inderdaad de leukopor wel eens beter uitpakken. Ik ga alvast een rolletje van het 5cm brede spul regelen. Dan kan ik proberen wat het beste werkt.

Overigens, vannacht zowaar geen lekkage. Op 10.4 epr 2. Nog een nachtje deze stand, fingers crossed. Dan maar naar 10.6 epr 2, hopen dat mijn lichaam er nu al wel aan toe is.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

25
Inmiddels een paar nachten op 10.6, epr 2.

De lekkage is onder controle, maar 2 nachten geleden even paar flinke opvliegers, terwijl het juist in de slaapkamer koeler is dan een paar dagen ervoor. De nachten daarvoor flink wat lucht ingeslikt, maar dat lijkt nu redelijk onder controle.

Afgelopen nacht was weer stabiel, dus ik ga nu 10.8 epr 2 proberen. Epap wordt met 8.8 wel flink hoger dan wat volgens mij nodig is, maar goed in de rapportage op het apparaat staan toch ook een sporadische hypo of obstructieve apneu (0.2 uit mijn hoofd), dus mogelijk is het nog zo gek niet.
Zal de data binnenkort weer erbij pakken.

Blijft overigens wel mooi om te merken dat je lichaam op een gegeven moment kan wennen aan continu 0.2cm erbij. Zolang je maar vanuit een stabiel uitgangspunt werkt. Soms is dat met 1 of 2 dagen al, nu duurde het iets langer.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

26
Inmiddels een maand verder en heel wat stappen vooruit en achteruit gezet.. netto nog weinig opgeschoten, maar wel weer veel geleerd.

Met dank aan hulp op locatie (nogmaals dank ;) ), heb ik de mogelijkheid om zowel bi level als asv te testen. Nadat ik voor mijn gevoel vast liep met de cpap en epr, ben ik met dezelfde instellingen op bipap verder gaan gegaan met het ophogen van de ipap.
Bij een ps van 4 kwamen de eerste CA’s, die voelden ook niet prettig, werd wakker met een soort van schok door mijn lijf.

Dat leek een mooi moment om met de asv verder te experimenteren. Initieel met ps min op 3 en ps max op max. Dat was iets te heftig. De nacht erna maar geprobeerd met ps min op 3 en ps max op de laagst mogelijke waarde. Dat ging al beter.
In de data zie ik dat hij uiteindelijk best vaak en lang op de ps max blijft hangen, wat suggereert dat er toch nog meer druk nodig is. Het feit dat ik nog steeds wakker word, onderstreept dat.
Wat voor mij met de resmed asv nog wat lastig bleek, is het feit dat je de backup niet uit kunt zetten. Ik heb elke nacht een patroon van wakker worden door rera, dan omdraaien, waarbij ik onbewust mijn adem inhoud. Op dat moment begint de asv door te pompen, wat het moment van wakker worden nog onplezieriger maakt. Deels een kip ei probleem, als de reras door goede instellingen weg blijven, dan blijven deze momenten van adem inhouden mogelijk ook weg. Tot die tijd, is het minder prettig.

En toen werd ik ziek, ik had de bibbers en mijn keel was verrot. Ik kwam er al snel achter dat dat in combinatie met een xPap geen succes is. Er vloog zoveel lucht richting buik, dat ik bij de derde rem fase en de zoveelste lading aan boeren en andere lucht verschijnselen het apparaat uit heb gezet. Ik heb een kleine week maar geen apparaat gebruikt, totdat ik merkte dat mijn keel wat afzakte en ik bedacht dat ik wellicht eens zou kunnen hervatten in cpap modus stand 8.0, relatief mild, maar elk beetje dat helpt, is er 1.

Ik ben nu nog steeds met cpap aan de gang, zij het nu weer met epr erbij op 3. Inmiddels lijk ik ook beter te reageren op een hogere Epap dan eerder. Afgelopen maandag heb ik ook een watchpat omgehad, leek me ook handig om dit met de cpap van het ziekenhuis te doen.

Hoewel ik de uitslag van de watchpat pas 10 oktober bespreek, heb ik de pdf al wel opgevraagd en gekregen.
Dat was interessant. AHI nauwelijks gedaald (6.2. VS 7.0 ) en rDI ( 12.5 VS 11.9) zelfs iets toegenomen.
Ik had verwacht dat de ahi lager zou liggen, rDI nog steeds te hoog.
De verklaring dat het zo veel slechter is, ligt waarschijnlijk aan meerdere factoren:

- mijn neus zat grotendeels dicht, deels wellicht naweeën van het ziek zijn
- mijn p30i neus kussen was op, die lekte steeds meer de week ervoor. Inmiddels een nieuwe, maar dat duurde wat langer dan handig is
- flinke mondlekkage door bovenstaande

In de grafieken zie ik veel lekkage, zelfs large leaks, die heb ik normaal niet.

Het goede nieuws is dat men nu wel serieus mee moet blijven werken. In het laatste gesprek werd gehint dat ik mogelijk maar bij een ander loket moest gaan shoppen, omdat het dashboard er prima uit zag.
Dat deed het nu trouwens ook, hilarisch. De volle 100 punten. Zelfs de lekkage was gemiddeld prima. En de ahi van 1.1 uiteraard ook niets mis mee. Er zijn dus behoorlijk wat events die niet door het apparaat opgepikt worden. En het blijft natuurlijk bijzonder dat er large leaks geflagd zijn, maar de score nog steeds tip top is. Los van het feit dat het gebruik van het gemiddelde op zichzelf sowieso een slechte methode is.

Voor nu ga ik proberen de lekkage aan te pakken, het nieuwe neus stuk is stukken beter, maar leidt nog steeds tot mond lekkage.
Ik heb de f30i full face er nu bij gepakt. Daarbij een cpap kussen gekocht, anders heb ik lekkage bij het op mijn zij liggen. En de gigantische luchtstroom door het ventiel vooraan heb ik door het monteren van een resmed inlaat filter voor de gaatjes nu ook tot een zacht briesje weten te reduceren.

Inmiddels nu een paar dagen met de f30i geslapen. Dit is nu zo te doen. Ik heb alsnog een droge mond, maar de lekkage is wat minder.
Toevallig kwam LL deze week met een filmpje over lekkages, grote boosdoener van slechte therapie resultaten.
Omdat ik in tijden dat de lekkage er niet is, alsnog de nodige reras voorbij zie komen, probeer ik nu de druk verder op te hogen op het cpap apparaat. Vannacht had ik 12.6 epr 3, dat ging redelijk, ik werd relatief laat voor het eerst wakker. Ik probeer vannacht 13.0 epr 3.

Ondertussen ben ik nog steeds met iemand in usa aan het schakelen voor een mogelijke refurbished dreamstation asv, waar dus de backup rate wel op uit kan en überhaupt de instellingen rondom ps min en ps max veel flexibeler zijn.
Verder heb ik een rolletje leukopor 5cm gekocht. Helaas kwijl ik te veel of zo, door het vocht blijft dit gewoon minder goed plakken dan de fixomul. Helaas dus geen oplossing voor het lekken van lucht door de tape heen. Voor nu uiteraard even geen tape, met de full face.

Hopelijk kan ik zo nog wat stappen zetten, voor mijn afspraak op 10 oktober, dan bespreken met de arts. Mijn rDI is tijdens rem slaap 25. Ik wil uiteraard de ahi eerst omlaag, dat wil hij vast ook. Maar ik wil ook dat we aan die rDI werken, want daar lijken mijn momenten van wakker worden en basis klachten toch echt vandaan te komen.

Dat was even een flinke update, bedankt dat je hier bent gekomen ;) ik lees regelmatig de updates van anderen en vind dat zelf prettig om te lezen, dus ik wilde deze toch ook graag delen. En bedankt voor alle directe en indirecte tips en hulp, die er mede voor zorgen dat ik toch verder kom op dit avontuur.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

27
Goed punt. Ik heb een vitamine D tekort gehad, boost gehad en afgelopen jaar was het weer ok.
Ik slik nu 1 multi tablet van de Hema per dag, aanbevolen dosis is 3 tabletten, maar dan krijg je van veel dingen 150+% binnen. Dat lijkt me onnodig en niet perse goed.

Ik zou verwachten dat zowel vitamine D, magnesium als kalium daarmee op orde is/blijft.
[/quote]

Nou nee, ik slik 3000 ie per dag, vit D in oliecapsules. Zomaar multivitaminen slikken is niet handig. Meten is weten. Vul aan wat nodig is!

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

28
BURKELS01 schreef: 01 okt 2023, 22:36 Nou nee, ik slik 3000 ie per dag, vit D in oliecapsules. Zomaar multivitaminen slikken is niet handig. Meten is weten. Vul aan wat nodig is!
In verhouding is de dosering van slechts 1/3 van de multivitamine, waarbij dan effectief de dosis per vitamine maximaal op 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is, een heel stuk lager dan de 3000ie.
Van ongeveer de helft van de ingrediënten ligt de dosis zelfs ruim onder de 30%, slechts een kleine aanvulling dus.

Helaas is niet alles goed te meten, hooguit door bepaalde klachten een mogelijk tekort aan te wijzen.

Als ik de waarden mbt vitamine D zo bekijk, dan is 3000ie echt heel veel.
Hoe weet je dan dat je zoveel nog steeds nodig hebt?
Hoe meet je dit dan?
Ik heb dus ooit een booster gehad, plus zelf kleine hoeveelheid bij geslikt. Een jaar later was de vitamine d waarde ok. Niet hoog, maar ook niet te laag.

Ik ben het in principe wel eens met het punt dat je niet onnodig moet gaan slikken. En als ik me ok zou voelen, dan is dat ook een stuk makkelijker om daar naar te handelen.
Maar ik hoop de status quo te kunnen doorbreken en zo weer een positieve spiraal op gang te brengen.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

30
BURKELS01 schreef: 02 okt 2023, 19:36 Er bestaat een rekenmodule voor aanvullen van je vitD waarde. Die kun je vinden op FB. “b12 informatieboek”.
Ai, ik heb geen facebook. Is deze informatie elders ook te krijgen? Ik vond met een snelle google wel iets, maar dat was een heel boekwerk en ging echt alleen over b12.


Ondertussen ben ik een klein stapje verder met het tegengaan van de lekkage, echter nog niet ver genoeg. Ik lijk ook de CA's na een arousal weg te hebben gepoetst (n=1).

Wat nu mijn strategie is:
  • EPR uit. Dit om meerdere redenen:
    • De hogere druk lijkt lekkage te geven. Dus maar even terug naar 1 vaste druk om eerst de lekkage te fiksen en dan te kijken waar ik sta en wat nodig is
    • Ik heb de video van LL over EPR en waarom hij geen fan is nog eens bekeken. Ik had nog niet helemaal scherp dat EPR toch anders is dan BiLevel, de extra druk op de ipap is bij EPR meer een pffffff, waarbij de BiLevel echt een OOMPF geeft. Daarnaast geeft hij ergens in de video aan dat het er voor kan zorgen dat je ademhaling na een arousal door een flowlimitation een CA oplevert en nog zo'n 5 a 10 minuten langer van slag is. Zonder EPR is de ademhaling na zo'n arousal dan na 1 of 2 ademhalingen al weer genormaliseerd. Dit lijkt bij mij (n=1) dus ook daadwerkelijk het geval.
  • Epap zo hoog mogelijk. Wederom een video van LL nog eens bekeken, Rera Silent Killer, en ook de comments door geakkerd: in feite geeft hij aan dat je ReRas het beste met zo hoog mogelijke EPAP kunt bestrijden. Pas als je daarin vast loopt, dan BiLevel erbij. Ik lijk nu een hogere EPAP te toleren, dus daar nu de rek dan eerst maar opzoeken. Hij ziet meestal een omslagpunt zo tussen de 10 en 11 cmH20, waarbij een nog hogere EPAP niet getolereerd wordt. Maar goed, persoonsgebonden, dus op zoek naar waar dat voor mij zit. Ik ben in ieder geval blij dat ik nu wel voorbij de 8.6cmH2O EPAP lijk te komen.
Mijn uitdagingen:
  • Lekkage onder controle krijgen
  • hoogst mogelijke EPAP (in CPAP modus) vinden
  • flow limitations / ReRa's aanpakken
Dit is de data van gisteren, CPAP modus druk 10 cmH20, EPR uit, Full Face mask:
https://sleephq.com/public/00ad66ef-0c4 ... 4cc706db0b
Mijn observaties: lekkage minder dan 'gebruikelijk', 'CA's' die ik eerder zag, zijn allemaal weg, nog duidelijk aanwezige flow limitations en ReRa's, meer dan met hogere druk icm EPR. Ademhaling lijkt verder wel wat stabieler. In het algemeen valt het me nu ook op dat ik regelmatig een verschoven verhouding inademtijd/uitademtijd heb, inademing langer dan uitademing.

Dit is de data van zondag op maandag, CPAP druk 13.0 EPR 3.0, Full Face mask:
https://sleephq.com/public/dd672e92-18d ... 98a5f2e02c
Kanttekening bij de lekkages op deze dag, ik had wat stoppels, dat hielp volgens mij niet mee.

Ter vergelijk die van zaterdag op zondag, CPAP druk 12.6, EPR 3.0 FF:
https://sleephq.com/public/26dfc504-482 ... ce2abaee30
Lekkages nu wat minder dan de zondag erna, ik vermoed dus het verschil in glad gezicht vs stoppels, maar anderzijds de iets lagere druk.

Dit is de data van de nacht die is gemeten met de WatchPAT. Druk 11.6 EPR 3.0, P30i.
https://sleephq.com/public/012e2f1a-25b ... 4a667d9c94
Mijn neus zat wat dichter, het neuskussen masker lekte steeds makkelijker, die was op.

Ik heb nog een kinband in bestelling staan. Ik heb er al 2, maar die zijn waardeloos en/of zitten niet lekker. De derde is als het goed is de opvolger van de Ruby, ik hoop dat die beter is. Verwachte levertijd echter pas in november. Ik hoop toch al voor die tijd de lekkage nog verder naar beneden te hebben gebracht...
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

31
Ik heb net de hele thread doorgenomen en ben kwa ervaringen en aanpak vergelijkbaar. Ik reageer ook slecht op EPR (ben ook HSP) en train mezelf in verhogen van CPAP (zit nu boven de 10 en vanavond ga ik 11 proberen). Er was een tijd dat ik 9 niet kon verdragen, er zit best rek in. Lekkage heb ik redelijk onder controle, zeker met de N30i. In de tussentijd wacht ik op mijn BiPAP. Mocht ik een stap verder komen dan laat ik het zeker weten. Wat zo lastig is, en dat zie ik ook bij jou is om een gekozen instelling een weekje te ervaren voor je weer iets veranderd.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

32
Hoeksel schreef: 03 okt 2023, 16:45 Ik heb net de hele thread doorgenomen en ben kwa ervaringen en aanpak vergelijkbaar. Ik reageer ook slecht op EPR (ben ook HSP) en train mezelf in verhogen van CPAP (zit nu boven de 10 en vanavond ga ik 11 proberen). Er was een tijd dat ik 9 niet kon verdragen, er zit best rek in. Lekkage heb ik redelijk onder controle, zeker met de N30i. In de tussentijd wacht ik op mijn BiPAP. Mocht ik een stap verder komen dan laat ik het zeker weten. Wat zo lastig is, en dat zie ik ook bij jou is om een gekozen instelling een weekje te ervaren voor je weer iets veranderd.
Bedankt! Ik vind het fijn te merken dat je er niet alleen voor staat. Van elkaar kunnen we weer leren.
Mooi dat bij jou de lekkage niet zo’n probleem is, dat scheelt een stuk ':)
Zolang ik weet dat het nog niet goed zit, blijf ik sleutelen. De kunst is inderdaad om daarin met beleid te werk te gaan. Ik vind een week wachten ook wel erg lang, ik vergelijk het dan maar met een professionele titratie, dan verstellen ze veel en allemaal gedurende 1 nacht. Dus als ik per dag een bescheiden stapje zet en in geval van onstabiliteit, per 2 a 3 dagen, dan vind ik mezelf al heel geduldig O:-) :')
Ik heb de f30i full face er nu bij gepakt. Daarbij een cpap kussen gekocht, anders heb ik lekkage bij het op mijn zij liggen. En de gigantische luchtstroom door het ventiel vooraan heb ik door het monteren van een resmed inlaat filter voor de gaatjes nu ook tot een zacht briesje weten te reduceren.
Dat resmed inlaat filter is geen succes. De kamertemperatuur was iets gedaald en ik had direct last van een door condensatie verzadigd filter.
Ik heb nu een gehalveerd stukje G3 filter erop geplakt. Dit is optisch in ieder geval doorzichtiger, dus ik hoop dat dat voldoende is om ophoping van vocht te voorkomen. En anders toch ook maar een stukje wazemkapfilter gaan kopen.
Ondertussen ben ik nog steeds met iemand in usa aan het schakelen voor een mogelijke refurbished dreamstation asv, waar dus de backup rate wel op uit kan en überhaupt de instellingen rondom ps min en ps max veel flexibeler zijn.
Ik kreeg een berichtje dat er weer 1 op voorraad is. Als het OK lijkt dan hoop ik dat deze week in orde te maken. Als ik er zelf uiteindelijk niets aan heb, dan zijn er hier vast nog anderen die er mogelijk wel mee geholpen zijn.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

34
Jawel, al vrij vlot en uiteindelijk ook via Mediq gekregen, maar dat terzijde ;)

Het vocht zat in het filter wat ik voorop de f30i had geplakt, over de ventilatie gaten. Een soort van DIY Quiet Air oplossing..
Maar daardoor stagneerde de ventilatie en begon de ellende in het masker.
De nacht ervoor ging het wel goed. Slaapkamer was ongeveer een halve graad koeler, dus ik vermoed dat het probleem daardoor gisteren wel naar voren kwam en de nacht ervoor niet.

Ik heb het ooit eens gehad met de p30i, die had ik te laat op de dag schoongemaakt. Daardoor was het filter nog niet goed droog en ventileerde het masker ook nauwelijks. Door even geforceerd te drogen, was dat probleem zo weg.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

35
Ruim een maand en weer de nodige inzichten verder, hoog tijd voor een update.

Ik heb de uitslag van de watchpat besproken. De PA vond uiteraard de ahi iets om aan te pakken. Wat onder rDI viel was iets wat volgens de richtlijnen geen apneus zijn, m.a.w. daar kijken we niet naar.
Ik had een paar printjes mee van Oscar, o.a. flow grafiek met een duidelijke limitation. De beste man weet niet hoe het eruit hoort te zien. Alle afwijkingen waren mogelijk iets van trillingen, meet foutjes of wat dan ook, maar hij kon er niets mee.

Nagoed, die ahi was nog niet goed, dus daar wilde hij toch wat mee. Aangezien ik al op een vrij aardige druk zat (11.6) en die niet veel hoger kreeg zonder bijwerkingen, was zijn idee dan maar hoe auto stand te proberen.
Zijn eerste voorstel: van 7 tot 12. Dat leek me ging zinnig plan, überhaupt de auto stand niet perse, maar laat ik hem het voordeel van de twijfel geven. Bij nader inzien zag ie zelf ook in dat dat wellicht niet veel meer dan mijn vaste druk van 11.6 ging doen, dus dan maar 10.0-14.
Wordt vervolgd.

Voor het lekkende masker adviseerde hij nog een masker pas sessie,
Dat werd een korte sessie waarna ik een f20 touch over de post nagezonden kreeg. De hoop was dat die geen last kreeg van lekkage door vocht aan de randen.
De tip die ze verder gaf was het omhoog doen van de temperatuur. Dat leek me dan weer niet zo handig, aangezien er dan juist nog meer vocht in de lucht komt. Dus de kern van de tip maar overgenomen en de temperatuur naar beneden bijgesteld.
Het f20 masker zat me niet lekker op de neus en bleek ook van hetzelfde euvel last te hebben.
Met de lagere temperatuur verdween het probleem wel, maar nieuw probleem: neus ging weer flink dicht zitten.

Uit het boek van Krakow heb ik nog de tip van de remzzzzs mask liners gevist. Die helpen voor het vocht probleem! Inmiddels overgestapt weer op de f30i. De liners passen echter niet helemaal lekker, ik knip ze wat bij. Andere issue blijft dat ik als zijslaper het masker nogal eens laat lekken. Andere uitdaging is lekkage door mond zakken, zelfs met tapeje onder het masker.
Het tapeje onder het masker loste wel een droge mond perfect op. Ik begon wel wat te kaakklemmen hierdoor, minder prettig.

Dus toch maar weer terug naar de p30i. Dankzij alle probeersels lijk ik nu wel minder last te hebben van mondlekkage, win!

De druk. En dan de druk van 10.0 - 14.0, cpap autoset.
De eerste nacht gebeurde er zeer weinig, druk veranderde nauwelijks.
Dus ik denk, omhoog ermee. 11-14. Kijk ik eens goed, staat de response mode op ‘soft’. Dat klonk mij niet ok. Dat blijkt dus ook een suffe modus te zijn, dan doet de automaat zo goed als niets. Dus dan ding op normal gezet.
Op normal springt de druk wel regelmatiger omhoog, maar alsnog veel te weinig om mijn limitations en wakker worden te elimineren.

Uiteindelijk dit experiment voor een paar dagen aangezien, daarna over op bilevel gegaan.
Naar mate de PS omhoog gaat, ziet de flow er beter uit, maar op een gegeven moment kickt de aerophagia in en kan ik de PS niet verder omhoog doen.

Nu zit ik op de asv. Epap weer iets lager (10.0) , bij het inslapen zie ik een beetje wat Krakow noemt, expiratory pressure intolerance, maar dit verdwijnt vrij snel. Aangezien ik bij lagere druk weer apneus zie, toch maar dit even hanteren.
Ik probeer de min ps langzaam te verhogen, daarmee strijk ik de meeste limitations al glad, maar ik worstel nog steeds met oa lekkage, incidentele flow limitation, aerophagia en wakker worden.
Heb bij het wakker worden soms ook een beetje ruzie met de asv, dan wil ie meer druk geven dan ik op dat moment nodig heb. Even de machine uit en weer aan verhelpt dit, echter is de druk dan soms weer net te laag….

Ondertussen komt er nog een Philips AutoSV uit usa, die reageert mogelijk net even iets anders, wat wellicht voor mij beter uitpakt. Maar ETA nog onbekend, ivm douane e.d.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

36
Volgens mij heb je nog geen neusmasker geprobeerd, klopt dat? Ik ben er achter dat een P30i en een N30i bij mij problemen geven. Mijn neus gaat hiervan dichter zitten. Met de N20 waren de klachten weg, en heb ik vooruitgang geboekt met zowel EPR als nu BiPAP. Wellicht de moeite waard. Ik vermoed ook dat mijn neus beperkend is voor de flow. Ik ben nu juist mijn EPAP aan het verlagen en lijk vooral baat te hebben bij PS.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

37
Hoeksel schreef: Volgens mij heb je nog geen neusmasker geprobeerd, klopt dat? Ik ben er achter dat een P30i en een N30i bij mij problemen geven. Mijn neus gaat hiervan dichter zitten. Met de N20 waren de klachten weg, en heb ik vooruitgang geboekt met zowel EPR als nu BiPAP. Wellicht de moeite waard. Ik vermoed ook dat mijn neus beperkend is voor de flow.
Bedankt voor de tip!

Het eerste masker was een neusmasker. Maar die drukte te hard op de brug vd neus.
Omdat dat in het begin was en ik überhaupt geen idee had, durf ik niet te zeggen wat er eventueel nog meer mis of goed ging ;)

Ik heb nu de N20 ook, n=1 maar zowaar lijkt mijn neus beter open te blijven!
Paar uitdagingen nog:
- drukt nog flink op de neus, ik heb een vrij hoge neus. Ik heb maat S, vanwege de relatief smalle neus. Straps kunnen niet losser.
- flinke vochtophoping richting 2e helft nacht.

Ik hoop door de straps iets uit te rekken letterlijk nog wat speling te creëren. Anders toch maar kijken of de M niet beter gaat. Lekkage was helemaal top verder, dus blij mee.

Mbt vocht, dat slangetje is mogelijk de oorzaak van grote hoeveelheid vocht. Ik kan rlh verlagen maar dan droogt de neus misschien weer op. Of iets om dat slangetje doen.
Ik zag op Amazon_com ook een elleboogje zonder slang, dus rechtstreeks op de verwarmde slang.
Hoeksel schreef: Ik ben nu juist mijn EPAP aan het verlagen en lijk vooral baat te hebben bij PS.
Idem hier voor wat betreft EPAP, maar mede doordat ik in de data EPI lijk te zien (expiratory pressure intolerance; ruis op de uitademing en soms ontbreken van plateau bij overgang uit-/inademing)

Afgelopen tijd leek PS vooral te veel als ik wakker werd, ASV schaalde dan niet af oid. Vannacht was het direct bij wakker worden al dat ik wat overdruk leek te hebben, bolle wangen ivm tape.

Mijn vermoeden is dat ik ook lager kan gaan, als neus beter open blijft.
Ik wil eigenlijk vannacht eens proberen met vaste lage druk van 8.0, soort van 0-meting met het N20 masker.

Daarmee lijken zowel jij als Estrella als ik nu op het spoor te zitten van algehele reset/drukverlaging ;)

Al met al lijken er zo weer mogelijkheden te ontstaan, erg prettig want afgezien van Philips autosv, werd het aantal opties drastisch minder.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

38
We zitten inderdaad een beetje op hetzelfde spoor.

Gisteren weer eens met de N30i geprobeerd, en ondanks significant betere AHI (vrijwel geen CA's) werd ik om een uur of 4 wakker en zat mijn neus weer dicht. Rest van de nacht met N20, en ja hoor, neus ging meteen weer open. Jammer, want de N30 is om diverse redenen geweldig. Overigens spoel ik tegenwoordig voor het slapen mijn neus met een zoutoplossing, helpt me ook goed in vrij ademen.

Goede tip, ik ga ook zo'n elbow voor de N20 kopen! Grootste issue dat ik heb met de N20 (en niet de N30i) is condens in de slang tussen mijn verwarmde slang en het masker. Om gek van te worden. Mogelijk lost de elbow dat op, neem aan dat je deze bedoeld:

https://www.amazon.com/2PCS-Replacement ... 20&sr=8-32

Blijkbaar bestaat er ook een Resmed origineel:

https://cpapmask.eu/product/airfit-n20- ... placement/

Ik heb zojuist een data analyse gedaan van 1 week EPAP min 5 en PS 4 tegen 1 week EPAP min 6 en PS4. De meetbare verschillen zijn minimaal, wel in het voordeel van EPAP min 5, maar ik voelde me wel beter bij EPAP min 6. Mijn inschatting van arousals, niet opgepikt door de Resmed, is nog steeds minimaal 20 per nacht bij beide instellingen. Ik ga nu een week EPAP min 5 met PS 5 proberen (effectief IPA min 10). Kortom, nog steeds lage EPAP maar wel een hogere IPAP. Daarna weer even opnieuw vergelijken.....
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: bekende verhaal: cpap, ahi naar beneden, toch nog klachten

39
Hoeksel schreef: 19 nov 2023, 13:11 Gisteren weer eens met de N30i geprobeerd, en ondanks significant betere AHI (vrijwel geen CA's) werd ik om een uur of 4 wakker en zat mijn neus weer dicht. Rest van de nacht met N20, en ja hoor, neus ging meteen weer open. Jammer, want de N30 is om diverse redenen geweldig. Overigens spoel ik tegenwoordig voor het slapen mijn neus met een zoutoplossing, helpt me ook goed in vrij ademen.
Dat lijkt het dan toch te bevestigen. Ik moet zeggen, het voelt inderdaad ook anders aan.

Hier gebruik ik dymista en heb ook een tijdje met de rhino gedaan. Rhino vlak voor het slapen, dat gaat helaas niet, dan lekt er nl nog wel eens wat zoutwater na, das niet handig in het masker..
ik gebruik in plaats daarvan nog wel regelmatig een zoutoplossing als neusspray, als de boel al droog of verstopt aanvoelt, dat verlicht dan toch een beetje. Gewoon een simpel flesje van de Kruidvat. Dat lekt i.i.g. ook niet na.

Hoeksel schreef: 19 nov 2023, 13:11 Goede tip, ik ga ook zo'n elbow voor de N20 kopen! Grootste issue dat ik heb met de N20 (en niet de N30i) is condens in de slang tussen mijn verwarmde slang en het masker. Om gek van te worden. Mogelijk lost de elbow dat op, neem aan dat je deze bedoeld:

https://www.amazon.com/2PCS-Replacement ... 20&sr=8-32
Ja, die ja! Ik heb hem nu dan ook maar besteld ;)
Heb nu een microvezeldoekje om het slangetje gedaan, eens kijken of dat vannacht een beetje helpt/wil. Gewoon met sluiter van een vuilniszak vast gezet. Doekje zit een paar keer dubbel dus dat isoleert vast iets en hopelijk genoeg.
Hoeksel schreef: 19 nov 2023, 13:11 Blijkbaar bestaat er ook een Resmed origineel:

https://cpapmask.eu/product/airfit-n20- ... placement/
Die is voor de classic, ik weet niet of dat dan wel past.

Hoeksel schreef: 19 nov 2023, 13:11 Ik heb zojuist een data analyse gedaan van 1 week EPAP min 5 en PS 4 tegen 1 week EPAP min 6 en PS4. De meetbare verschillen zijn minimaal, wel in het voordeel van EPAP min 5, maar ik voelde me wel beter bij EPAP min 6. Mijn inschatting van arousals, niet opgepikt door de Resmed, is nog steeds minimaal 20 per nacht bij beide instellingen. Ik ga nu een week EPAP min 5 met PS 5 proberen (effectief IPA min 10). Kortom, nog steeds lage EPAP maar wel een hogere IPAP. Daarna weer even opnieuw vergelijken.....
Good luck! Er komen steeds meer puzzelstukjes in beeld ;)
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)