Plots hyperventilatie of te hoge druk ??

1
Hallo mede snorkelaars O:-)

Ik kamp sinds enkele maanden met klachten die ik na 4 jaar CPAP gebruik opeens heb. Bij het opstaan: Ik heb vooral episoden van pijn tussen de schouderbladen, duizeligheid in de ochtend die gaandeweg wegtrekt ( soort mist ), onrustig gevoel (paniek) in mijn lijf en een brok gevoel in mijn keel en uiteraard bij dit alles ook hoofdpijn. Tevens ook oorpijn waarbij het lijkt alsof er een soort van drukgevoel is zoals men het ook kan ervaren op grote hoogte. Als ik zonder cpap slaap verdwijnen de klachten en voel ik mij lichamelijk en mentaal na 1 a 2 nachten beter, en heb ik het gevoel dat ik ontspannener wakker wordt . Wel is het zo dat ik zonder cpap uiteraard onrustiger slaap, vaker wakker ben en overdag minder fit ben dan met cpap maar dan spreek ik dus meer over vermoeidheid. Het lijkt alsof ik een nacht met cpap minder ontspannen slaap dan zonder. Met een gemiddelde AHI van 0.55 in het jaar en max 0.9 per dag doet de cpap qua apneus het goed. Echter zijn de bijwerkingen zoals hierboven beschreven minder prettig. Zou het kunnen zijn dat er toch sprake is van een te hoge druk en mogelijk zelfs een soort van hyperventilatie in de nacht ? Mijn cpap staat nu ingesteld op een constante druk van 6.6, zou deze niet verlaagd kunnen worden om bovenstaande klachten te verminderen ?
Qua AHI getal kan ik misschien nog wel een stukje omhoog ? Weet niet wat de '' gezonde ahi marge per nacht '' is, tot max 5.0 ?? De drukverlichting staat uit, temperatuur op 20 graden en bevochtiging op standje 2 bij een verwarmde slang.

Ik hoor graag van jullie.

Groet Aquatilla.
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Plots hyperventilatie of te hoge druk ??

2
AHI betekent buiten de strikte definitie (apneus, 50% hypopneus bij ResMed) niets over de kwaliteit van de ademhaling. Al eens in detail naar de ademkwaliteit gekeken?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Plots hyperventilatie of te hoge druk ??

5
Als je Sleephq gaat gebruiken, dan is deze gratis te gebruiken voor de laatste 30 dagen van jouw gegevens. Het is dus niet nodig om de betaalde versie te kopen.

Ben je misschien veel afgevallen of aangekomen in gewicht?

Vervang je regelmatig het filter van de Resmed Airsense 10 AutoSet?

Ook elk jaar het masker?

In Oscar moet je kijken baar de Luchtstroomsterkte grafiek. Je kunt inzoomen via de linkermuisknop of control plus de + knop

Het gaat dan om de toppen van de inademing, dus de bovenste toppen. Die moeten zoveel mogelijk rond zijn.

Zie hoofdstuk 6 van het bericht Uitgebreide handleiding Oscar bij het forum onderdeel Algemeen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar