Lage rusthartslag en opvliegers

1
Sinds ik de CPAP nu bijna 2 maanden gebruik heb ik een lagere hartslag dan normaal het schommelt tussen de 52 en 55 HSM. Daarbij heb ik sinds het gebruik vaker opvliegers (ben een man). Is dit te verklaren en zou dit kunnen komen door de CPAP therapie? Ik hoor van meerdere mensen dat je lichaam in het begin erg moet wennen aan de therapie. Dit omdat je lichaam in de nacht geen adrenaline meer aanmaakt. Voor jullie beeldvorming. Ik zat gemiddeld op 24 AHI en ben nu naar gemiddeld 2 AHI gegaan.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Is dit te bespreken met de behandelaar. In mijn geval VIVISOL! Of zijn die niet medisch onderlegd?

Alvast bedankt voor reacties!

Re: Lage rusthartslag en opvliegers

2
Bijna twee maanden is circa zes weken. Rond deze tijd krijgen veel mensen vaak een terugval, die de zes weken dip wordt genoemd. Deze kan eerder, later of niet optreden.

Die hartslag is deze in rust generen of als overdag actief bezig bent?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lage rusthartslag en opvliegers

8
Als het het probleem meer dan een week of twee aanhoudt, raadpleeg dan een arts. Er zijn ook minder onschuldige oorzaken van dergelijke symptomen.

Het is makkelijk om alles maar aan "de hormonen" te wijten, maar die vlieger gaat niet altijd op. Dat hele hormoon verhaal is niet wetenschappelijk onderbouwd. Mogelijk speelt het een rol, maar mogelijk ook een minimale rol.

Maar als ik net zoals mw. Houtepen even "handwaving" denk zou ik me kunnen voorstellen dat je schildklier even wakker is geschud.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i