Verschil in (diameter) slangen?

1
Je kan bij de Resmed 10 kiezen voor een slimline slang met een diameter van 15 cm of een standaardslang met een diameter van 19 cm. Wat zijn de voor- en nadelen van beide? Ik zou me voor kunnen stellen dat de luchtstroom bij een standaardslang wat zachter aanvoelt als bij een dunne slang?

Re: Verschil in (diameter) slangen?

2
De ene slang is ook flexibeler dan de ander, die dan weer stugger aanvoelt. Ik heb de Climate Lineair verwarmde slang, lekker soepel en ook 15 mm diameter. Deze gebruik ik het gehele jaar door. Dit samen met een neusdoppen masker bevalt mij het beste.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verschil in (diameter) slangen?

4
Beste Mibo,

Qua therapie effectiviteit is er geen verschil tussen beide slangen, apparaat geeft dezelfde effectieve druk onafhankelijk van de doorsnede van de slang.
De 15mm slang is wat lichter en flexibeler wat mogelijk maskerlekkage voorkomt.

Het is maar net wat je prettig vindt

Harks37

Re: Verschil in (diameter) slangen?

5
harks37 schreef: 22 aug 2023, 14:43 Qua therapie effectiviteit is er geen verschil tussen beide slangen, apparaat geeft dezelfde effectieve druk onafhankelijk van de doorsnede van de slang.
Het technisch correcte antwoord is dat het apparaat compenseert in de dynamische controle-lus voor de diameter van de slang. Daarom is het belangrijk om bij het gebruik van een niet-verwarmde slang wel de juiste diameter in te stellen in het apparaat. Verwarmde slangen bestaan alleen in 15mm, dus vrijwel alle apparaten trekken automatisch de conclusie dat een 15mm slang wordt gebruikt als de elektrische contacten zijn verbonden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verschil in (diameter) slangen?

6
Dank voor jullie reacties. Therapeuttechnisch maakt het dus niets uit. Ik vraag me nog steeds af of je het qua comfort niet voelt. Als je dezelfde hoeveelheid lucht door een kleinere diameter perst zal dat qua gevoel toch uit moeten maken lijkt me, maar misschien zit ik er helemaal naast. Heb nu ook een standaardslang besteld om het uit te proberen. Ik heb last van chronische nieuwsgierigheid ben ik bang….

Re: Verschil in (diameter) slangen?

7
Het niet juist instellen op de juiste maat slang zou geluidsklachten kunnen veroorzaken. Hierover is eerder een bericht geweest van iemand die een Dreamstation terugkreeg ingesteld op 15 mm en zelf een oude slang met een grotere diameter gebruikte. Het apparaat maakte via de slang veel ongewenst geluid. Na de juiste slang te gaan gebruiken met diameter 15 mm waren de klachten opgelost.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar