9de week CPAP therapie

1
Ik ga nu mijn 9de week in met de CPAP. Ik heb een Resmed 11. Ik slaap met neusdoppenmasker in combinatie met de bevochtiger.
Sinds 2 nachten heb ik ook een verwarmde slang. Mijn begin druk hebben ze op 4 ingesteld en loopt op naar 6.
In he begin heb ik een neusmasker gebruikt. Nu weet ik dat AHI niet alles zegt maar met een waarde van 24 AHI tijdens een PS, ben ik nu naar gemiddeld 2.0 AHI gegaan. Therapie slaat dus aan. Ik heb sinds kort een ongemakkelijk gevoel tussen de schouderbladen. Is dit een veel voorkomend iets?
Tevens ben ik overdags best wel moe en heb van die gewrichtspijn. Maar ik begrijp dat dit kan komen door de "6 weken dip"

Re: 9de week CPAP therapie

2
Je kunt beter de aanlooptijd met startdruk 4 oplopend naar 6 cmh2o uitschakelen via het menu Mijn Opties. Een druk van 4 cmh2o is erg laag en meestal heb je dan het gevoel dat je lucht tekort komt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 9de week CPAP therapie

4
Vaak als de druk te hoog is ingesteld, moet men langdurig tegen deze hoge druk in uitademen.

De hulpademhalingspier wordt dan in werking gesteld en deze zit vast in de nek en middenrif. Dit veroorzaakt vaak de pijn tussen en vlak onder de schouderbladen.

Een druk van 6 cmh2o is niet hoog te noemen.

Met een te lage druk slapen is ook niet goed.

Wat is ahi score momenteel onderverdeeld in obstructief apneu en Centraal apneu en hypopneu en hoe voel jij je?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 9de week CPAP therapie

5
Momenteel heb ik dus veel onverklaarbare klachten zoals; gewrichtspijn/spierpijn, opvliegers en last van ongemakken tussen mijn schouders. Ben soms ook overdags een beetje benauwd. Ben ik bekent mee, want ik ben chronisch verkouden en heb ook hooikoorts!
Verder ben ik de laaste week best wel moe. Overdags veel gapen en in de avond op de bank val ik zo ineens in slaap. Dit had ik ook voordat ik aan de CPAP ging.
Vanaf dag 1 met de CPAP ging al goed en heb gemiddelde AHI waardes tussen de 1-4. Ik begon met een neusmasker en heb nu sinds een week een neusdoppen.
Ik slaap gemiddeld tussen de 6-7 uur.

Waardes van afgelopen nacht:

AHI: 1.7
Obstructieve AI: 0.7
Centrale AI: 0.1
Totale AI: 0.7

Re: 9de week CPAP therapie

6
Beste Paterman,

Die waarden zijn echt goed dus dat is mooi.
Die vermoeidheid kan natuurlijk ook van andere zaken komen dan je slaapapneu.
Er gebeurt momenteel van alles in je lichaam ook op hormonaal vlak, Sandra Houtepen heeft daar een mooie uitleg van, wat mogelijk je klachten kan verklaren.
Mijn advies is nog enkele weken aankijken of het verbetert zo niet alsnog met je behandelaar bespreken.

succes ermee

Harks37

Re: 9de week CPAP therapie

7
Bedankt voor je bericht. Ik ga het nog even aankijken.

Maar op hormoonvlak kan je toch ook veel klachten verklaren (ik pin je er niet op vast)
Sandra Houtepen heeft daar een mooie uitleg van, wat mogelijk je klachten kan verklaren.
Dat artikel van Sandra Houtepen heb ik gelezen maar is niet toch niet medisch onderbouwd en bewezen?

Ik kan natuurlijk bloed laten prikken.
Waar zou je dan op moeten laten prikken of gewoon klachten voorleggen aan huisarts?

Re: 9de week CPAP therapie

8
harks37 schreef: 22 aug 2023, 14:40 Die waarden zijn echt goed dus dat is mooi.
Maar dat zegt dus helemaal niets. Het is de cultus van de heilige AHI, maar het is geen graadmeter van de ademkwaliteit.
Paterman schreef: Dat artikel van Sandra Houtepen heb ik gelezen maar is niet toch niet medisch onderbouwd en bewezen?
Ik heb een keer tijdens een bijeenkomst waar ze een lezing gaf persoonlijk gevraagd om literatuurverwijzingen, maar die waren er niet.

Daarnaast vroeg ik haar of ze ook interesse had in de problematiek bij kinderen, tieners en jongvolwassenen die vaker in het non-apneu/hypopneu (lees UARS) spectrum vallen volgens de medische literatuur. Ze ging toen tekeer van "ja natuurlijk interesseer ik me voor kinderen, ik ken zelfs een kind dat is overleden aan OSAS"

Maar dat is dus net zoiets als antwoorden op de vraag "Heeft u ook aandacht voor hartritmestoornissen?" met "Natuurlijk, ik behandel aan de lopende band mensen met hartaanvallen" wat ik dus niet bepaald vind getuigen van helder en logisch nadenken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: 9de week CPAP therapie

9
Een tijdje terug had ik ook deze discussie op fb, en toen ik Sandra Houtepen vroeg om literatuur zei ze, je kunt de onderzoeken inzien als je lid bent van de apneuvereniging. Dat vond ik een beetje vreemd. Ik ben geen lid en kan dat nu ook niet betalen, maar mss kunnen jullie die onderzoeken opvragen?

Maar inderdaad, op welke hormonen kun je je bloed laten onderzoeken? Weet iemand dat?
Want ikzelf ben, na 2,5 maand cpap, moeier dan voorheen.
Ik moet nog 7 jaar werken en zie het somber in.

Re: 9de week CPAP therapie

10
Barbara schreef: 26 aug 2023, 10:41 Een tijdje terug had ik ook deze discussie op fb, en toen ik Sandra Houtepen vroeg om literatuur zei ze, je kunt de onderzoeken inzien als je lid bent van de apneuvereniging. Dat vond ik een beetje vreemd.
Dat is in ieder geval niet hoe wetenschappers communiceren. Die geven gewoon een literatuurlijst. Ik ben al een aantal jaren lid (sinds 2018?) en ik heb nog nooit zoiets op de site aangetroffen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i