Nieuw hier

1
Beste allemaal,

graag zou ik jullie mening willen horen over het slaaponderzoek dat ik 1.5 jaar terug heb gedaan. Ik had toen en nu (in iets mindere mate) heel slechte slaap, 's ochtends niet uitgerust etc, vaak wakker met hoofd/keelpijn. Ik heb geen moeite met inslapen, maar word vaak te vroeg wakker, of niet uitgerust.
Mijn tong is gekarteld door mijn tanden en ik heb een diepe beet. Orthodontist merkte na foto's op dat ik een dunne luchtweg heb.
Bij de huisarts wat bloed laten testen en niets bijzonders gevonden.
Al gauw kwam het op stress/burnout. Deze problemen deden zich voor nadat ik Covid had gehad, maar ook veel stress in mijn leven had gehad.
Psycholoog bezocht, wat wel een beetje hielp tegen de stress, maar niet met slapen. Als ik veel stress heb gehad wordt de slaap wel slechter, maar bijvoorbeeld ook op vakantie is het nooit echt goed.
Nadat ik een PSG had gehad bij Tergooi zei de neuroloog dat mijn slaap prima was en dus niet de oorzaak was van mijn problemen. Ik heb toen helaas nooit het rapport ingezien.
Nu heb ik het uiteindelijk toch en een aantal zaken vallen mij op:

-AHI 6, maar bijna alleen maar hypopneu (ik dacht bij AHI>5 al diagnose milde apneu)
-meer hypopneu tijdens REM slaap en in de supine positie
-veel leg movements
-RERAs niet gemeten
-slechts weinig diepe/REM slaap

Ik zou het op prijs stellen als jullie eens naar het rapport willen kijken en jullie mening geven. Volgens mij is het geen normale slaap. Zou het door stress kunnen komen of is er meer aan de hand?

Re: Nieuw hier

2
BugsBunny schreef: 27 aug 2023, 21:04 -AHI 6, maar bijna alleen maar hypopneu (ik dacht bij AHI>5 al diagnose milde apneu)
Tja, wat heb je aan richtlijnen uit het stenen tijdperk als domme dokters ze niet eens willen toepassen :)
BugsBunny schreef: 27 aug 2023, 21:04 -meer hypopneu tijdens REM slaap en in de supine positie
Je hebt groot gelijk, daar is iets aan de hand. Ter vergelijking: PLP, 1988, 80kg, REM 24 hypopneus per uur, totale slaap AHI 2,5
BugsBunny schreef: 27 aug 2023, 21:04 -RERAs niet gemeten
RERAs niet meten is inderdaad de specialiteit van de Nederlandse "gezondheidszorg." Waarschijnlijk heb je ze in grote aantallen. De hypopneus zijn dan het topje van de ijsberg. Zie ook "-veel leg movements"
BugsBunny schreef: 27 aug 2023, 21:04 -slechts weinig diepe/REM slaap
11,5 % REM is inderdaad te laag voor de leeftijd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw hier

3
Misschien opnieuw een slaap test laten uitvoeren? Voor Legg movements kun je medicijnen krijgen. Zorg dat je minder op de rug slaapt, meer op je zij gaan slapen. Je kunt eventueel eens een nekbrace gaan dragen tijdens de slaap. Er zijn daar door anderen positieve resultaten mee behaald, doordat het aantal hypopneus daalde. Bij mijzelf daalde dit met circa 50% doordat mijn hoofd niet meer voorover knikte (punt van de kin) richting de borstkas. Door deze beweging wordt de luchtweg deels geblokkeerd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar