Nieuw en uitslag

1
Hallo
Ik heb kort geleden een slaaponderzoek gehad en daar is milde slaapapneu uitgekomen .
Ik zal de uitslag hieronder vermelden , kunnen jullie mij hier iets meer over vertellen
Alvast bedankt groetjes Claudia


Samenvatting
Type MDO: MDO Slaapgeneeskunde
Conclusie
Licht OSAS (geen centrale effecten; wel significante positiecomponent;

Veel beenbewegingen met veel arousals
Overweging / Differentiaal diagnose
PSG: tussen 16.30en 17.04 gedommeld/een dutje. Afwijkend hypnogram; lange slaap- en REM-latentie. Zeer weinig diepe slaap, 1 maal een REM-periode. Veel korte awakenings, WASO 47 min. TST 6 uur 40 min.
AHI 14,6/u, ODI 7,1/u. Wisselend snurken.
Veel beenbewegingen met PLMS-patroon, PLMS-arousal-index 25,7/u.


Als HI 14,6/ supine 19,9/ non supine 8,4/ 53,5% rugligging
ODI 7,1, saturatie 95,2%
Snurkewn 5,1%

Mild POSAS.

Re: Nieuw en uitslag

2
Hallo Claudia,

Welkom op het forum, ik ben zelf ook nieuw maar ik zal een poging wagen om het te ontcijferen.
Wat ik eruit opmaak is dat je positie tijdens het slapen de apneu veroorzaakt. Dit heb je gemiddeld 14.6 keer per uur. Je benen bewegen dan 25.7 keer per uur.

Posas is volgens mij goed te behandelen, ik lees vooral met positie training door middel van een apparaat. Ik hoop dat ze snel een oplossing voor je hebben!
Resmed airsense 10
Neusmasker P30i

Re: Nieuw en uitslag

3
Conclusie
Licht OSAS (geen centrale effecten; wel significante positiecomponent; lichte obstructieve apneu geconstateerd zonder centrale ademstops, wel positie afhankelijke ademstops geconstateerd

Veel beenbewegingen met veel arousals je hebt last van rusteloze benen die jou vaak (bijna) wakker maken, bewust of onbewust wakker worden
Overweging / Differentiaal diagnose
PSG: tussen 16.30en 17.04 gedommeld/een dutje. Afwijkend hypnogram; lange slaap- en REM-latentie. latentie wil zeggen dat het lang duurde voor dat je in de slaapfase en in de REM fase terecht kwamZeer weinig diepe slaap Je hebt dus vrijwel geen diepe slaap en die is juist belangrijk als herstel slaap, 1 maal een REM-periodemeestal heb je zo vier tot vijf REM slaap fases die eerst kort duren en hoe later in de nacht steeds langer verlopen. Veel korte awakeningsVeel kort wakker worden, WASO 47 minWASO houdt in dat je na het in slaap vallen nog in totaal 47 minuten wakker hebt gelegen. TST 6 uur 40 minTotale Slaap tijd 6 uur 40 min.
AHI 14,6/uApneu Hypopneu Index = 14,6 per uur ofwel je wordt 14,6 keer gestoord door stikmomenten of wel 14,6 x 6,7 uur = 98 keer over de gehele nacht , ODI 7,1/u7,1 keer per uur daalt jouw zuurstof in het bloed vaak met 3 of 4 % onder de 90 %, dus dit is 7,1 x 6,7 uur = 48 keer over de gehele nacht. Zuurstof gebrek is gevaarlijk voor jouw organen en maakt je zeer vermoeid.. Wisselend snurken.
Veel beenbewegingen met PLMS-patroon, PLMS-arousal-index 25,7/u.25,7 keer per uur wordt je bewust of onbewust (bijna) wakker gemaakt door je been bewegingen


AHI 14,6/u, supine 19,9/u in rugligging 19,9/u non supine 8,4/u niet in rugligging 8,4/u, dus buik of zijligging 53,5% rugligging Je ligt dus meer dan 50 % op je rug te slapen, slapen op de rug trekt de tong en slap weefsel naar onderen en dit kan de luchtweg blokkeren
ODI 7,1, saturatie 95,2% je zuurstof in het bloed is gemiddeld 95,2% maar gaat dus 7,1 keer per uur flink dalen onder de 90 %
Snurken 5,1% gedurende 5,1 % snurk je nog dat is bij 6 uur en 40 minuten of wel 400 minuten x 5,1 % = 20 minuten

Mild POSAS. Milde Positionele Obstructieve Slaap Apneu Syndroom,

Men kan kiezen uit een MRA, gebitsbeugel, maar ook uit een Cpap/Apap, ook een Slaap Positie Trainer die met een band op de borst wordt geplaatst kan helpen. De Nightbalance geeft in rugligging een trilling af, die je onbewust op je zij laat draaien zodat je dan minder ademstops hebt. Het is van groot belang om te weten hoeveel ademstops je hebt in zijligging op je linkerzijde en op je rechterzijde. Hoe lager hoe beter. Persoonlijk zou ik starten met een cpap, die is vaak het meest effectief.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en uitslag

5
Dan vermoed ik dat ze niet met Cpap willen starten want dan kom je meestal bij de longarts terecht. Lees je voor die tijd even in over de verschillende behandelmethodes met hun voor- en nadelen, anders heb je kans dat je voor je het weet weer buiten staat met een behandeling waar je achteraf misschien niet blij mee bent. MRA lijkt op het eerste gezicht het minst ingrijpend, maar kan nogal wat bijeffecten hebben.

Re: Nieuw en uitslag

8
Claudiatelindert1971 schreef: 30 aug 2023, 19:34 Conclusie
Licht OSAS (geen centrale effecten; wel significante positiecomponent;
Mild POSAS.
Lichte OSAS of milde OSAS bestaat niet. Artsen die helaas nog in het stenen tijdperk leven denken dat je dergelijke kwalificaties kan toekennen op willekeurige gekozen (niet wetenschappelijk onderbouwde) grenswaarden (15, 30 etc) maar het is al lang bekend dat het getal AHI geen verband houdt met de ernst van uw klachten. Uw klachten zijn ernstig genoeg om medische hulp te vragen, daar gaat het om.
Stefanvv88 schreef: 30 aug 2023, 20:31 Wat ik eruit opmaak is dat je positie tijdens het slapen de apneu veroorzaakt. Dit heb je gemiddeld 14.6 keer per uur. Je benen bewegen dan 25.7 keer per uur.
Dat is veel te makkelijk en simplistisch beredeneerd. Bij uitsluitend non-rugligging zijn er nog steeds 8,4 gemeten incidenten per uur. Ik durf er vergif op in te nemen dat je dan nog niet van je klachten af bent. Een Nightbalance is dan vooral leuk om de patient snel weer de spreekkamer uit te krijgen zonder moeilijke gesprekken over CPAP etc...
RuudJ schreef: 30 aug 2023, 23:47 je hebt last van rusteloze benen die jouw vaak (bijna) wakker maken, bewust of onbewust wakker worden
Dat kan je niet concluderen, want er is geen informatie die uitwijst dat de bewegingen geen verband houden met ademhalings-incidenten.

Z'n slaaponderzoek lijkt heel gewichtig, met het "Getalletje" en alle beslissingen die daarmee gemaakt worden. Maar het "Getalletje" is een gebrekkige en verouderde basis, helaas leven vrijwel alle artsen nog in het stenen tijdperk. Vooral bij vrouwen is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat er genoeg afwijkingen aan de ademhaling kunnen zijn die niet worden gemeten omdat dit te veel tijd/geld kost. @Claudiatelindert1971, ik zou u op het hart willen drukken om u in te lezen over UARS bij vrouwen, want het aantal gemeten incidenten kan slechts het topje van de ijsberg zijn:

https://www.elle.com/beauty/health-fitn ... nightmare/
https://www.huffpost.com/entry/upper-ai ... _b_6649766
https://doctorstevenpark.com/sleep-apne ... e-syndrome

Onthoud: als het "getalletje" laag (ook <5) is betekent dat niet dat er niets mis is met uw ademhaling 's nachts.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw en uitslag

9
Claudiatelindert1971 schreef: 31 aug 2023, 12:47 Voor en nadelen uitzoeken vind ik lastig omdat er overal wel voor en nadelen aan zitten en daarbij zijn de voor en nadelen per persoon ook nog verschillend

Sta open voor alle tips en adviezen
Groetjes Claudia
Zoals je zelf al zegt, het is persoonlijk, dus het beste advies is: lees je goed in en noteer vragen en twijfels om aan je arts voor te leggen.
Voor mij persoonlijk is gedwongen op mijn zij liggen belastender als een Cpap. Een MRA kan pijnlijk zijn en de stand van je tanden veranderen, maar je hebt niet al dat gedoe om je hoofd heen en het is een stuk makkelijker meenemen op reis…

Re: Nieuw en uitslag

11
harks37 schreef: 31 aug 2023, 15:18 PLMS
Er is geen PLMS diagnose tot dusver. Die diagnose kan je alleen stellen als eerst de slaap-ademstoornis adequaat is aangepakt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw en uitslag

12
Vandaag bij kno arts geweest en onderzoek gehad

Lichamelijk onderzoek
RA: mooi open
MK: status na TE
dentitie: gesaneerd, onder-voor enkele geroteerde elementen, Re
onder gingiva met kleine granulatie na ingreep in verleden
mallampati: 3-4
scopie: neus gb, velopharyngeale doorgang nauw, lange uvula met
impressie
oropharynx: nauwe PAS bij volel tongbasis, dorsaal staande
epiglottis, beperkte verruiming van kinlift
larynx: gb

Dit is daar uitgekomen, weet niet of dit jullie wat zegt maar de arts heeft de behandelmogelijkheden doorgenomen
Mra of cpap , jullie nog afdviezen of ervaringen voor mij
Alvast bedankt groetjes Claudia

Re: Nieuw en uitslag

13
Claudia, ik heb het eventjes in de AI van Opera One 'ARIA' geplakt en ARIA geeft dit aan:

Dit lijkt op een medisch verslag van een lichamelijk onderzoek. Hier is de vertaling:

RA: mooi open: Reumatoïde artritis: de gewrichten zijn goed beweeglijk.
MK: status na TE: Medische geschiedenis: status na trombo-embolie.
dentitie: gesaneerd, onder-voor enkele geroteerde elementen, Re onder gingiva met kleine granulatie na ingreep in verleden: Gebitstoestand: het gebit is gereinigd, er zijn enkele tanden die gedraaid zijn, er is sprake van kleine ontsteking onder het tandvlees na een eerdere ingreep.
mallampati: 3-4: Mallampati-score: de beoordeling van de grootte van de keelholteopening op basis van de zichtbaarheid van de amandelen en de huig. Een score van 3-4 geeft aan dat de keelholteopening beperkt zichtbaar is.
scopie: neus gb, velopharyngeale doorgang nauw, lange uvula met impressie: Endoscopisch onderzoek: de neus is goed bekeken, er is een nauwe doorgang tussen het zachte gehemelte en de keelholte, de huig is lang en veroorzaakt een indruk.
oropharynx: nauwe PAS bij volle tongbasis, dorsaal staande epiglottis, beperkte verruiming van kinlift: Oropharynx: de keelholte achter de mond: er is een nauwe luchtweg bij een volle tongbasis, het strotklepje staat naar achteren en er is beperkte beweging van de kin omhoog.
larynx: gb: Larynx: het strottenhoofd: de beoordeling van het strottenhoofd is normaal.

Heeft de arts dit ongeveer ook zo gezegd? Ben nieuwsgierig of dit een beetje overeenkomt. Bovenstaande hoeft trouwens niet te kloppen, maar is voor mij een test om te kijken of zo AI programma een beetje werkt of dat die er compleet naast zit.

Mijn vraag aan jou, ben je met een klein roesje voor zo'n 15 minuten in slaap gebracht voor dit onderzoek of was je gewoon wakker tijdens het onderzoek?

En wat heb jij liever: een MRA die de onderkaak met kracht naar voren trekt, waardoor de opening groter wordt of een Cpap die de boel open blaast?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en uitslag

14
Hoi
De beschrijving klopt in grote lijnen wel met wat de kno arts vertelde dus die vertaling is wel redelijk goed .
Heb het eea gelezen over mra en cpap en heb het idee dat de mra beugel de nodige problemen kan geven en de meeste mensen toch vroeg of laat bij de cpap uitkomen.
Ik denk dat ik een lichte voorkeur voor de cpap heb alhoewel ik niet goed kan inschatten hoe dat gaat verlopen als ik hem zou hebben.
De kno arts liet de leuze volledig bij mij en gaf een kleine lichtelijke voorkeur voor cpap ,denk ik
Dit alles nu bespreken met mijn neuroloog , heb 27 september een belafsprask met haar
Groetjes Claudia

Re: Nieuw en uitslag

16
Beter was geweest met een roesje, dat was natuurlijker geweest. Het voordeel van de Cpap is dat je deze kunt uitlezen en direct goed ingesteld kan worden. Een Mra is niet uitleesbaar en de werking werkt pas na lange afsteltijd en is alleen via een slaaptest met MRA in controleerbaar of deze ook echt werkt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar