CPAP kopen op Marktplaats - waarop letten?

1
Hallo!

Ik ben op dit moment op zoek naar een CPAP voor een schappelijk prijsje via Marktplaats (verzekering betaalt CPAP niet terug voor mij.).

Nu vroeg ik me af of er bepaalde zaken zijn waar ik extra op moet letten als ik een aankoop doe via Marktplaats?

Hebben jullie goede ervaringen met bepaalde verkopers / zijn er bepaalde te mijden?

Bedankt alvast!

Re: CPAP kopen op Marktplaats - waarop letten?

2
Harley uit Almere zou ik mijden. Die lijkt te klussen aan de apparaten, maar niet op een transparante manier. Van zijn foto’s met rommelige achtergrond en hond e.d. word ik persoonlijk ook al niet blij.

Verder is het erg belangrijk om een foto van de draaiuren te hebben. Bij 22000 uren geeft de resmed in ieder geval de melding dat de motor op is. Dat is zo’n 8 jaar elke nacht 7.5 uren gebruik, dus zo’n 2700 uur per jaar.

Erg fijn als het apparaat uit een rookvrije omgeving komt.

En mocht je het apparaat kunnen ophalen, dan kun je zelf letterlijk even ruiken aan het apparaat. Als het ruikt naar bijv wierook, dan is dat wellicht niet zo fijn. Verder even de motor kunnen horen, is ook fijn.

Ik heb er twee gekocht, 1 was een miskoop, doordat ik aannames deed over de draaiuren op basis van wat er verder allemaal stond.
Het apparaat bleek ook een luchtje te hebben en de motor was niet stil meer.
Het goede nieuws is dat het wel schoon te maken is, het luchtje is eruit. Maar de motor is niet ok, daar heb ik een nieuwe voor besteld. Schoonmaken vergt wel een beetje handigheid, maar er zijn zeer duidelijke filmpjes te vinden die het voor de meeste mensen goed behapbaar maken. Een motor kost €120,=.

De andere die ik kocht is perfect, had ook maar een heel laag aantal draaiuren.
Deze was door de persoon ook zelf aangeschaft, maar kon er niet aan wennen.

Mijn beeld is overigens dat het veel mensen zijn die even een apparaat proberen en dan weer stoppen met cpap. Sommigen nemen het apparaat in ontvangst, maar proberen het niet eens serieus. Sommigen stappen over op een andere behandeling. Op magische wijze hoeven ze het apparaat dan niet eens in te leveren.*

Er zijn in die zin relatief weinig echte handelaren, degene die er wel is, H, kun je beter links laten liggen.

Volgens mij is verder de Resmed 10 autoset het beste model om te kopen. Dit is het meest uitgebreide standaard CPAP apparaat.


*waarom mogen mensen wel een zgan cpap houden, maar is het zo ingewikkeld om bilevel laat staan een asv te krijgen?!
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: CPAP kopen op Marktplaats - waarop letten?

4
Als ik hier even mag inhaken?

Vraag altijd ook aan zo'n verkoper/verkoopster of deze ook echt privé is aangeschaft. Het gebeurd regelmatig dat men een apparaat geleverd krijgt van een leverancier en dat deze in bruikleen is verstrekt. Men stopt dan om één of andere reden en i.p.v. deze dan terug te geven aan de leverancier zet men het apparaat in de verkoop.

Pas later, nadat de koop gesloten is, wordt de verkoper/verkoopster, geconfronteerd met de leverancier die het apparaat terecht terug eist.

Je bent dan wellicht het haasje als men jouw adres doorgeeft. Dus altijd om een aankoopbewijs vragen, wellicht zit er dan ook nog garantie op!

Door het te vragen, maak je ook mensen wakker. Het kan ook zo zijn dat de gebruiker/ster van het apparaat is overleden en dat de erfgenamen deze dan te koop zetten zonder dat men weet dat het apparaat via bruikleen is verkregen. Door het vooraf te vragen voorkomt men achteraf problemen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar